Testit

Arkistojen aarteita: Galeon 445 HTS – Menestyksen huumassa

Monipuolisuus juhlavan näköisessä paketissa siivitti Galeon 445 HTS:n voittoon Helsingin venemessujen matka- moottoriveneiden sarjassa. Puolalaiset ovat pakanneet kaikki nykymuodin mukaiset elementit, meikäläisittäin ei niin pieneen pakettiin.

01.10.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen

Harva veistämö on 30 vuoden aikana kyennyt luomaan vastaavanlaisen nousu- ja menestystarinan kuin Puolassa, Gdanskin kupeessa sijaitseva, yhä yksityisomistuksessa oleva Galeon. Vaatimattomasta, kansanveneitä valmistaneesta ja alihankintaa tehneestä veistämöstä on kehittynyt yksi Euroopan merkittävimpiä ja vaikuttavimpia luksusveneitä ja moottorijahteja valmistava tehdas.

Kippari-lehti esitteli melko tarkalleen kymmenen vuotta sitten yläohjaamollisen Galeon 440:n (Kippari 1/2006). Se oli silloin veistämön kunnianhimoinen lippulaivamalli. Tänään mallisto käsittää lähes 30 mallia, joiden koot vaihtelevat 30-jalasta 82-jalkaiseen jahtiin. Näistä peräti kolmasosa kuuluu yli 50 jalan kokoluokkaan. Veistämö kertoo työllistävänsä suoraan ja välillisesti noin 800 henkilöä, tuotantotilojen yhteenlaskettu pinta-ala on mittavat 18 000 neliömetriä.

Galeonit on suunnitellut jo toistakymmentä vuotta maineikas Tony Castro, joskin valtavan ekspansion myötä yhteistyötä tehdään myös tyylittelyyn keskittyneen Roberto Curtòn suunnittelutoimiston kanssa.

Ruohonjuuritasoakaan Galeon ei ole unohtanut, perämoottorikäyttöiset Galia-venemallit elävät omaa elämäänsä erillisenä divisioonana.

Galeon 445 HTS valittiin Vene 16 Båt -näyttelyn matkamoottoriveneeksi (Kippari 3/2016)

Monimuotoista oleskelua

Galeon 445:llä on mittaa noin 14 metriä, mutta useiden eri oleskelutilojen sovittaminen näihinkin mittoihin on vienyt kaikkialta sen ylenpalttisen tilan tunnun, joka hieman muunlaisella suunnittelulla olisi ollut mahdollista. HTS-mallit on kuitenkin luotu urheilullisiksi ja ylellisiksi perheveneiksi, ei miehistönkuljetusaluksiksi. Niissä yhdistyvät hardtopin ja sportcruisereiden edut ja mukavuudet.

Katto on varustettu suurella, sähköisesti avattavalla työntökatteella, joka ei ole enää erikoisuus, vaan pikemminkin sääntö tämän tyyppisissä veneissä.

Erikoisempi sen sijaan on testiveneen lisävarusteena saatava salongin takaseinä, joka voidaan laskea sähköhydraulisesti omaan pilssitilaansa. Näin avotila ja salonki liittyvät toisiinsa muodostaen suuren lounge-henkisen oleskelutilan.

Niin kookas kuin 445 HTS onkin, on se todellisuudessa mitoitettu mukavaksi neljän hengen perheelle tai seurueelle. Tavallisessa perhekäytössä useampi oleskelutila ja nurkkaus ovat omiaan lisäämään viihtyvyyttä ja mahdollisuutta sovittaa oleskelu vallitseviin sääoloihin ja vuorokaudenaikoihin.

Valittavana on neljälle mitoitettu ulkosohvaryhmän ja aurinkokannen yhdistelmä peräkannella, neljälle tehty matkustamo ohjaamon yhteydessä parilapenttereineen ja kannen alla samaiselle neljän hengen seurueelle intiimi illallissalonki kattavan pentterin yhteydessä. Alasalonki palvelee myös televisiotilana, vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa pienimuotoisena kotiteatterina?

Juhlavat asuintilat

Makuukajuuttoja Galeonista löytyy kaksi, ja niissä elellään herroiksi. Mitä peremmälle mennään, sitä vaikuttavampi kokemus on. Kun kannen alle vievästä portaikosta laskeudutaan vielä muutama askelma jyrkästi alavasemmalle, koetaan ehkä tämän veneen suurin yllätys. Kaikki se ison ja urheilullisen, ei niinkään ylenpalttisen, matkaveneen tunnelma muuttuu kuin kertalaakista, ja on kuin astuttaisiin merituulen maustamasta seikkaluilmapiiristä James Bondin ja Casino Royalen tunnelmiin.

Kuninkaallisen mukavan näköisen parivuoteen taustaa koristava, lisävarusteisiin kuuluva tehostevalaistu taideteos-reliefi vie huomion suurista runkoikkunoista ja yli neljä metriä leveän rungon luomasta väljyyden tunteesta. Oikealla puolella oleva ovi vie kylpyhuoneeseen, jossa erillisen suihkutilan tunnelmanluojana on koristeellinen, tumma kaakelimosaiikki, lisävaruste sekin, mutta syötävän hyvän näköinen.

 

Keulakajuutta on perinteisempi, mutta tyylittelyltään ja viimeistelyltään samaa tasoa omistajan hytin kanssa.

Talli mukana

Toinen HTS:n erikoisuus ja yllätys löytyy peräkannelta. Isojen jahtien tavoin apuvene telakoidaan veneen sisälle suljettujen ovien taakse, ei roikkumaan taaveteista entisaikain malliin. Tavallisen pienen perheveneen makuukajuutan kokoinen tila paljastuu nappia painamalla, jolloin koko peräkannen aurinkotaso nousee ylös suurten saranoiden ja hydraulisylinterien varaan.

Apuveneen mukana kuljettaminen ei ole lainkaan niin suureellista ja turhaa kuin se ehkä monien mielestä on. Luulisi useammankin kuljettelevan kakkosvenettä mukanaan. Pieni rantautumisvene tekee ison veneen riippumattomaksi vierasvenesatamista. Apuveneellä pelkkä ankkuripaikka redillä luo kokonaan toisen ulottuvuuden matkaveneilyyn, puhumattakaan paikoista joita jollalla voi koluta läpi.

Moista omatoimista matkaveneilyä harkitsevan kannattaa samalla täydentää valmiuksia uimatason hydraulisella nosto/lasku-laitteistolla, niin tallin käyttö helpotuu. Generaattori kuuluu tähän luokkaan jo melkein itsestäänselvyytenä. Se myös omalta osaltaan vapauttaa orjallisesta palvelusatama- ja sähkörasiajahdista.

Voi tallia toki käyttää muuhunkin, mikäli tilanne niin vaatii. Esimerkiksi suurempaa matkatavaratilaa on vaikea kuvitella.

Ketterä kokoisekseen

445 HTS:ään on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja moottoripuolella. Valittavana ovat Volvo Pentat joko perävetolaitteella tai IPS-vetolaitteella varustettuna. Valikoima kattaa sisäperämoottoreina kahdet D4-300, D6-370 tai D6-400. IPS vaihtoehto on IPS 600, jolloin hevosvoimia on kaksi kertaa 435.

Käyttövoimana käytetään tällä kertaa dieseliä, vaikka Galeon viime vuonna yllätti messuyleisön tarjoamalla yläohjaamollista 300-malliaan bensiinimoottoreilla.

Koeajovene oli varustettu sisäperämoottoreista tehokkaimmilla, eli kahdella 400-hevosvoimaisella D6:lla. Huippunopeutta mittasimme parhaimmillaan karvan verran päälle 32 solmua. Marssinopeusalue on poikkeuksellisen laaja, trimmiasetuksista riippuen voi luontevana matkanopeutena pitää kaikkea 15 solmusta pitkälle 25 solmun paremmalle puolelle.

Galeonin urheilullinen runko suorastaan kiljuu tehoa, jotta se toimisi tehokkaasti. Kerrankin on todettava, etteivät tehokkaat moottorivaihtoehdot tunnu lainkaan liioittelulta. Päinvastoin, 300-hevosvoimaiset D4:t voi tällä kertaa suosiolla unohtaa.

Koska IPS:n hyötysuhde kokemuspohjaisesti on hyvä voi olettaa, että vaihtoehtoina IPS 600:t eivät ole huonot nekään. Huippunopeutta voi jopa tulla jokunen solmu lisää, mutta trimmattavuudessa menetetään sitten enemmän.

Trimmeillä ajettava vene

Ajossa Galeon ei tunnu lainkaan niin massiiviselta, kuin mitä neljäntoista metrin mitta ja yhtäläinen tonnimäärä antavat olettaa. Vauhdikkaan rungon muodot saavat vahvistusta pienestä yksityiskohdasta koeajon yhteydessä. Galeon nimittäin näytti osakaasualueilla hyötyvän trimmitasojen käytöstä nopeudessa ja polttoainetaloudessa.

15–25 solmun nopeuksilla saavutettiin kautta linjan parempi hyötysuhde trimmitasoilla auttamalla. Vaikka ero ei ollut kuin vajaan solmun luokkaa, niin taloudellisuuteen vaikutus oli selvempi. Tietyn kierrosluvun ylläpitäminenhän vaatii vähemmän tehoa kun veneen kulku kevenee.

Ilman trimmitasoja taloudellisin liukunopeus löytyi 26 solmun paremmalta puolelta, meripeninkulman vaatiessa 4,31 litraa. Tasojen myötä taloudellisin liukuvauhti on mahdollista saavuttaa jopa noin 15 solmussa, jolloin meripeninkulma taittuu alle 4,1 litran.

Miten tämä kertoo rungon vauhtipotentiaalista? Se kertoo, että vauhdikkaassa rungossa on tällä kertaa raskas massa kuljetettavana. Tasojen tuoma pieni lisävastus ei vaikuta yhtä paljon kuin lisääntynyt noste. Tavanomaisesti tässä kokoluokassa käytetään puoliliukuville nopeusaluille sovitettuja runkolinjoja.

Galeon todistaa, ettei vauhdikas muotoilu vesilinjan alla tee veneestä koon ja painon mukana kömpelöä. Liikeradat ovat luonnollisesti suuremmat kuin pienellä veneellä, mutta urheilullisen ajettavuuden tuntuma on silti katkeamatta läsnä.

Pitkille matkoille

Galeonin polttoainekapasiteetti on 1 200 litraa, mikä taloudellisimmalla nopeudella ja 20 % reservillä laskettuna riittää runsaan 235 meripeninkulman eli 436 kilometrin matkalle. Ajallisesti se vastaa noin 16 tunnin yhtämittaista ajamista. Matka taittuu silloin on vain 14,5 solmun trimmiavusteisella marssinopeudella, mutta luonteeltaan sellainen verkainen eteneminen sopii pitkän matkan taittamiseen. Silloin veneen liikkeet ovat rentouttavat ja rauhalliset kovemmassakin kelissä.

Ei Galeon keliä pelkää muutenkaan, vaikka koeajopäivän sää oli valitettavan tasalaatuinen. Veneen käytös ei kuitenkaan koeajojen perusteella jättänyt mitään avoimia kysymyksiä tai epäselvyyksiä. On hyvä syy olettaa, että Galeonin kaltainen mastodontti selviytyy kunniakkaasti kaikista niistä ajotehtävistä, joita meidän vesiemme huviveneilyssä saattaa kohdata.

Menestyksen eväät

Mikä vuosien saatossa rajusti kasvaneessa mallistossa on toisin, kun uutta HTS:ää vertaa saman kokoiseen, mutta kymmenen vuoden takaiseen lippulaivaan?

Monikin asia. Menestys on tuonut Galeoniin mukanaan pientä leikittelyä ja uskallusta soveltaa poikkeavia ratkaisuja tavalla, mihin monetkaan vanhemmat veistämöt eivät ryhdy. Siinä missä kymmenen vuoden takainen lippulaiva oli tehty vastaamaan mahdollisimman laajan asiakaskunnan tarpeita aina charter- ja edustuskäyttöä myöten, 445 HTS on selvästi vauraamman perheen yksityisvene. Tilat on optimoitu selkeästi neljän hengen seurueelle tai perheelle, vaikka suurin henkilömäärä CE-kilven mukaan onkin 12.

Värivaihtoehtoja niin sisustukseen kuin ulkokuoreen löytyy moneen makuun, ja lisävarusteluun saa upotettua rahaa pienen ja tasokkaan perheveneen hinnan verran. Tehokkaammat moottorit ja veneen tasokasta olemusta vastaava varustelu tarkoittaa käytännössä vähintään satatuhatta euroa lisähintaa riisuttuun perusmalliin verrattuna.

Lue esittely digilehdestä 7/2016

Galeon 445 HTS

Runkopituus 13,28 m

Kokonaispituus 14,98 m

Leveys 4,25 m

Paino n. 14 t

Valmistusmat. lujitemuovi

Henkilöluku 12

Moottoritehosuositus max. 2 x 435 hv

Koeajomoottorit 2 x VP D6–400

Polttoainesäiliö 2 x 600 l

Vesisäiliö 460 l

Vakiovarusteet, mm. trimmitasot asentonäytöllä, lämminvesivaraaja 40 l, ankkurivinssi keulaan, hydraulinen ohjaus, keulakannen kattoikkunat ja aurinkopatjat, sähköinen sivuikkuna ja kattoluukku, sähköisesti avattava apuvenetalli, mikroaaltouuni, sähköliesi, jääkaappi 130 l, suihkut toileteissa, avotilan ja uimatason tiikkipäällyste, avotilan pöytä, akkulaturi, Raymarine-monitoiminäyttö, stereot

Lisävarusteet, mm. joystick-ohjaus, lämmitin, hydraulinen lasiväliseinä avotilan ja salongin välillä, hydraulisesti laskettava uimataso, lankonki, ilmastointi, generaattori, keulapotkuri, pesutilojen mosaiikkikoristeet, nahkasisutus, verhot, matot ym. sisustustarvikkeet, grilli, jääkaappi avotilaan, vedenalainen valaistus, rungon metallihohtoväri, kattava navigointielektroniikka autopilotilla ym.

CE-kategoria B

Hinta alk. 445 000 koeajomoottoreilla alk. 489 420

Valmistaja Galeon, Puola

MaahantuojaNordec Nautic

 

 

Lue myös nämä

X