Testit

Honda uudisti keskikokoiset perämoottorinsa

Honda Marine päivitti keskikoiset perämoottorinsa tavoitteenaan parempi suorituskyky ja polttoainesäästö.

03.11.2017

TekstiJuha Virtanen

KuvatValmistaja

Honda on tehnyt nelitahtisia vähäpäästöisiä perämoottoreitaan jo yli 50 vuoden ajan. Mallistossa on 21 eri kokoluokkaan kuuluvaa moottoria tehoalueilta 2,3 — 250 hevosvoimaa.

Tämän vuoden alussa esiteltiin uudistetut pienet perämoottorit ja nyt vuorossa on keskikokoisten moottorien luokka. Uudistukset on tehty BF40/50 ja BF80/100 moottoreihin.

Molemmat tehoparivaljakot perustuvat pääasiassa samoihin perusmoottoreihin. Pienemmät ovat kolmesylinterisiä ja isommissa sylintereitä on neljä. Tehoerot on kaksikoissa saatu aikaan pienin teknisin ratkaisuin.

Southamptonin venemessuilla syyskuussa esiteltyjen moottorien tekniset uudistukset ovat kohdistuneet varsinkin moottorin ohjausyksikön päivitykseen, jonka avulla moottorien suorituskykyä on saatu paremmaksi.

Ulkoisesti moottorit ovat selvästi edeltäjiensä sukulaisia. Ne erottuvat vanhemmista malleista uuden muotoilun ansiosta, josta saatiin esimakua jo Hondan pikkumoottorien yhteydessä. Merkin tuttu hopeinen väri on säilytetty ennallaan, mutta muuten linjoja on piirrelty virtaviivaisemmiksi.

Moottoreissa on myös Hondan tutut Blast- ja laihaseostoiminnot. Niiden avulla saadaan tehostettua veneen nopeaa liukuunnousua ja kiihtyvyyttä.

Käytön mukaan muuttuvan polttoaineen ja ilman seoksen avulla moottorit toimivat mahdollisimman taloudellisesti kaikilla kierrosalueilla.

Pienemmissä, sekä 40 että 50 hevosvoiman moottoreissa, on uutena ominaisuutena nyt myös makeanveden huuhteluportti, johon voi liittää vesiletkun esimerkiksi moottorin syyshuoltoa tehtäessä.

Kolme ja neljä pyttyä

Isommat moottorit ovat nelisylinterisiä OHC-moottoreita, joissa on neljä venttiiliä per sylinteri. Iskutilavuus 80/100 hv moottoreissa on 1 496 kuutiosenttiä. Molemmissa versioissa sylinterinhalkaisija on 73 milliä ja iskun pituus 89,4 milliä.

Numeroiden valossa tarkasteltuna selvin ero 80 hevosvoiman ja 100 hevosvoiman moottoreissa on niiden kierrosalueissa.

Sataheppainen kiertää täydellä kaasulla 5 500—6 300 r/min ja 80 heppaisen täyden kaasun kierrosalue on 5 000 — 6 000 r/min.

Pienemmän kaksikon moottoreissa on kuusi venttiiliä. Molemmissa sylinterimitat ovat 70 × 70 milliä ja iskutilavuus 808 kuutiosenttiä. Moottorit kiertävät parhaimmillaan 6 000 r/min.

Uistelusäädin saatavilla

Kaikkiin moottoreihin saa lisävarusteena uistelunopeuden säätimen. Uudet moottorit ovat myös NMEA 2000 -yhteensopivia.

Moottorit ovat jo myynnissä myös Suomessa. Honda BF40 on ohjehinnaltaan 7 990 euroa. Viisikymppinen maksaa 8 490, 80 heppainen 12 990 ja 100 hevosvoiman moottorin ohjehinta on 13 990 euroa.

Lue myös nämä