Testit

Klassikon paluu: Marino Mustang

Marino Mustangin kaltaisia tuotteiden uudestisyntymisiä nähdään harvoin, venealalla vielä harvemmin. Koeajon perusteella voi sanoa, että soisi näkyvän, eihän veneilyn aina tarvitse olla niin haudan vakavaa.

15.02.2016

TekstiKarel Kakko

Kuvat Juha Virtanen

Venealalla on nähty joidenkin venemallien kohdalla muutamankin vuoden tuotantokatkoksia, mutta että muotit nukkuvat ruususenunta 36 vuotta ja otetaan uudestaan käyttöön, on poikkeuksellista.

Marino Mustangin kohdalla tilanteen tekee vielä ainutlaatuisemmaksi kaksi seikkaa. Ensinnäkin venemallin on ottanut uudelleen tuotantoon alkuperäinen, edelleen toimiva veistämö. Toiseksi vene tehdään käytännöllisesti katsoen vailla minkäänlaisia rakenteellisia tai muotoilullisia muutoksia, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Se on peräpeilin muokkaaminen pitkärikiselle moottorille, kun 60- ja 70-luvuilla vene tehtiin lähes poikkeuksetta lyhytrikiselle moottorille.

Tämä sinänsä melko näkymätön muutos Mustangiin on tehty nykyisen moottorivalikoiman sanelemana. Kun Mustangin syntymävuonna 1969 valtaosa alle 50-hevosvoimaisista perämoottoreista Suomessa myytiin lyhytrikisinä, 20-hevosvoimaiset käytännössä kaikki, tänä päivänä yli 20-hevosvoimainen, lyhytrikinen moottori alkaa olla harvinaisuus. 50-hevosvoimaisia lyhytrikisiä ei myydä käytännössä lainkaan.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X