Testit

Marino Mustang E: Sähkömoottori vie klassikkoa

Historia ja tulevaisuus kohtaavat Marinon sähköveneessä hauskalla ja inspiroivalla tavalla.

17.11.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatJuha Virtanen

Moderneinta tekniikkaa oleva sähkömoottori yhdistettynä uustuotannossa olevaan 60-luvun kulttiveneeseen on kiehtova yhdistelmä.

Sähkötekniikan käyttöä veneiden voimanlähteissä ei voi enää kyseenalaistaa. Tekniikka kehittyy autoteollisuudessa, jonka jälkeen sitä sovelletaan veneisiin. Samalla tavoin polttomoottorit sekä niiden kehitelmät siirtyivät aikoinaan luontevasti autoalalta venekäyttöön.

Pienin muutoksin

Marino Mustangin sähköversio ”E” esiteltiin ensimmäisen kerran suurelle yleisölle tämän syksyn uivassa venenäyttelyssä Helsingissä. Veneen pohjana on siis vuonna 2015 uudelleen tuotantoon otettu suosittu tuulilasivenemalli, jota Marino alun perin valmisti vuosina 1969 — 1979. Mustangeja on valmistettu kaiken kaikkiaan yli 1 000 kappaletta.

E on perustaltaan vakiomallinen Mustang, johon on modifioitu tila sähköperämoottorin tarvitsemalle akustolle. Tavallisen Mustangin irtopolttoainesäiliölle tarkoitettu tila moottorikaivon alla ei riitä tarvittaville akuille, joten Mustang E:ssä pitkittäisten penkkien väliin on rakennettu penkit yhdistävä väliosa, jonka alla akut sijaitsevat. Akkulaatikon päällä on pehmuste, joten se muodostaa U-sohvaa muistuttavan täydennysosan. Haittapuolena tämä kutistaa jo ennestään niukan kokoista turkkipintaa melkein kolmanneksella.

Torqeedo Cruise 10.0 -sähköperämoottori on varustettu samanlaisella kiinnityksellä ja kaapeliohjauksella kuin tavalliset perämoottorit, joten sen asennus ei poikkea polttomoottorista.

Moottorin kaukosäädinkin noudattaa samaa käyttölogiikka kuin polttomoottoreissa, joten veneen käyttö on äärimmäisen helppoa. Virta laitetaan napista päälle ja nopeutta säädetään vivusta kääntämällä eteen tai taakse. Moottorin kippimekanismikin on tavanomainen sähkötiltti.

Akkujen lataus hoidetaan Torqeedon omilla erikoislatureilla, joita tarjotaan kahta mallia. Vakiolaturilla (700 W) akut latautuvat noin vuorokaudessa, pikalaturi (3,4 kW) hoitaa homman runsaassa neljässä tunnissa.

Lue koko esittely Kipparista 11/2017.

TEKNISET TIEDOT

MARINO MUSTANG E

Pituus 4,30 m

Leveys 1,70 m

Paino n. 400 kg akkujen kanssa

Valmistusmateriaali lujitemuovi

Henkilöluku 4

Tehosuositus 15—50 hv

Koeajomoottori Torqeedo Cruise 10.0

Akut Torqeedo Power 26—104

Vakiovarustus kuomu, pehmusteet, teräsratti, uimatikas

CE-luokka C

Hinta vakiolaturilla 36 590 € pikalaturilla 39 670 €

Valmistaja Oy Marino Ab

 

 

Lue myös nämä