Jenkkien vanha sanonta ”mikään ei voita kuutiotuumia” on jo kauan saanut tekniikan palvojat hymähtelemään vähättelevästi. Totta on, että erilaisilla teknisillä apulaitteilla ja sovelluksilla voimaa voidaan tuottaa jo hyvinkin pienillä iskutilavuuksilla. Mutta totta on toistaiseksi sekin, että yksinkertaisuutta ja sitä kautta toimintavarmuutta ja huokeutta tavoiteltaessa moottorin tilavuus on yhä vahva ratkaisu – kirjaimellisesti.
Mercury 115 CT rakentuu 2,1-litraiselle lohkolle, jossa käytettään yhtä ketjuvetoista, kannen yläpuolista nokka-akselia ja kahta venttiiliä sylinteriä kohden. Moottori on rakenteellisesti samanlainen kuin pienemmät 100 ja 80 hevosvoiman CT:t. Iskutilavuutta on vanhempaan 115:een verrattuna kasvatettu melkein neljällä desilitralla, ja sen moottorin suositeltu pyörimisnopeus täydellä teholla alkaa jo 5 000 kierroksesta.
Rakenteellisesti Mercury antaa itsestään vahvan vaikutelman. Yksinkertainen perustekniikka on mahdollistanut tukevat materiaalivahvuudet ilman, että paino on noussut. Päinvastoin, edelliseen malliin verrattuna painoa on saatu nipistettyä liki 20 kiloa.
Purimme koeajomoottorin runsaan 190 käyttötunnin päätteeksi, ja sen sisäosat analysoitiin. Ennen kaikkea halusimme nähdä kulumat ja mahdolliset vauriot.
Lue Käyttötestin loppuraportti kokonaisuudessaan Kipparista 5/2016.
Mercury F 115 CT
Tyyppi R4, 4-tahti, SOHC
Venttiilit 2/sylinteri
Syl. halkaisija 90 mm
Iskun pit. 81 mm
Nimellisteho 115 hv / 84,6 kW
Huippukierrosalue 5 000–6 000
Paino 163 kg
Latausteho 35 A
Polttoainejärjestelmä monipisteruisku
Voitelujärjestelmä painevoitelu
Vaihteiston välityssuhde 2,07:1
Valmistaja Brunswick Marine, USA
Maahantuoja Mercury Marine