Tilaa
Testit

Nord Star 24 Outboard – Kälviäläinen muuttumisleikki

Pienin Nord Star, ja samalla koko tuoteperheen ensimmäinen malli, on vuosien mittaan uudistunut niin monta kertaa, että oli aika katsastaa se uusin silmin.

12.04.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatTimo Sarkkinen

24 Patrol oli Nord Star -malliston ensimmäinen vene. Se näki päivänvalon vuonna 1999, tosin mallinimellä 23 Patrol. Alkuaikoina siinä käytettiin etupäässä Volvo Pentan nelisylinteristä, 170-hevosvoimaista KAD32-dieselsisäperämoottoria. Vene saavutti vaivattomasti yli 30 solmun huippunopeuden ja noin 24 solmun marssivauhdin. Alkuperäinen Nord Star 23 Patrol koeajettiin tuoreeltaan Kipparissa 2/2001.

Harva kuitenkaan muistaa, että kaksinelosesta tehtiin perämoottoriversio jo yli kymmenen vuotta sitten. Silloin suuret perämoottorit eivät vielä olleet niin yleisiä kuin nyt, ja moottoria varten runkoon oli tehty moottorikaivo. Sen sijaan uuden Nord Starin moottoriteline (bracketti) on alumiinia ja sen keskiosa toimii rungon jatkeena ja kannattelevana ponttonina.

Veneet valmistaa Kälviällä yhä Lindkvistin perhe, jonka juuret veneenveistossa vievät 1920-luvulle saakka.

Katse yksityiskohtiin

Nord Starin mallisto on kehittynyt melko tavanomaisen oloisesta käyttöveneestä yhä hiotummaksi ja ylellisyyden sävyttämäksi. Myös pienin malli on päivitetty noudattelemaan samaa henkeä. Koeajoveneen maanläheisen rusehtava alcantara-verhoilu ja aiempaa tyylikkäämmät etuistuimet ovat tehneet kokonaisuudesta tyylipuhtaamman. Kokonaisuuden viimeistelee vakiona puolihimmeäksi öljytty tiikki, lakatun sisustuksen saa lisähinnasta.

Oikeastaan Nord Star käy hyvästä esimerkistä muuttumisleikistä, jossa veneen tunnelma saadaan muutettua visuaalisilla yksityiskohdilla. Uusiksi on nimittäin pistetty myös kojetaulun ulkoasu, ratti, ikkunalistat ja ulkohelat, kuten knaapit.

Ohjaamossa on perusasiat mallillaan. Moottorin säätölaite on olosuhteiden pakosta hieman kaukana. Suuret tasopinnat ovat aina tervetulleita, vielä kun varoreunaa olisi hieman enemmän.

Mielipiteitä jakava kansilaminaatti on nykyisellään joko tiikinruskea tai harmaa, ja vakiotoimitukseen kuuluu laminaatti keulaan ja uimatasolle.

Esteettisten uudistusten ohella Nord Star 24:n tuntuvimmat muutokset liittyvät tiloihin. Alkuperäisen mallin perän avotilasta valtaosan haukkasi sisäperämoottorin laatikko, myöhemmin moottorikaivo. Nyt siirtämällä perämoottori erilliseen uimatason ja moottoritelineen yhdistelmään on avotilaan saatu isomman veneen tuntu. Peräkulmissa on istuinlaatikot, ja kulku uimatasolle tapahtuu näyttävästä portista perälaudan keskeltä.

Uusi moottoriratkaisu on nostanut pikku Nord Starin avotilan ja toimivuuden uudelle tasolle. Kaide- ja helavarustus noudattelee korkeaa tasoa.

Lue testiraportti kokonaisuudessaan Kipparista 4/2014.

Lue myös nämä

X