Pikakoe

Näin toimii poijukori

Kelluvalle poijukorille rantautuminen on helppoa, turvallista ja nopeaa.

12.12.2016

TekstiMarko Lysmä

Laiturin talvisäilytys on yksi tärkeimpiä asioita, mikä kannattaa pitää mielessä uutta laituria valittaessa. Haasteellisen myrskyisät rannat vaativat järeitä ja kalliita rakennelmia kestämään talven tuulet ja jäät.

Jos laiturin haluaa lumelta suojaan, kustannuksissa kannattaa huomioida vuosittaiset nostokulut ja vaiva. Pienetkin laiturit painavat märkänä satoja kiloja.

Kelluva poijukori on erikoinen keksintö. Rankkaa keliä kestävä laiturirakennelma painaa asennettuna noin 85 kiloa, joten se on tarvittaessa helppo irrottaa ja nostaa suojaan.

Tukevasti rannassa

Kokeilimme uutuutta Korppoossa, missä poijukori kelluu siltä vaadittavan reilun metrin päässä saaren rannasta. Se on tukevasti kettingillä kalliossa kiinni.

Poijukorin avulla rantautuminen sujuu mukavasti ja turvallisesti. Tuulisesta säästä huolimatta vene pysyy korissa vakaasti paikoillaan. Lisäksi rantautuessa voi unohtaa useita toistuvia toimintoja kuten poijun kalastamisen, lepuuttajien käytön, köysien oikomisen puhumattakaan riskipitoisista hypyistä liukkaille rantakallioille.

Korppoossa poijukori helpottaa eläkeikäisen pariskunnan kesämökkeilyä, sillä kevytrakenteiselta laiturilta pääsee helposti suoraan veneeseen ja siitä pois.

— Tämä on helpottanut veneilyä saareen, sillä enää ei tarvitse pelätä kompastumista tai liukastumista, saati tarvitse vaativia ponnistuksia laiturille tai horjakkaita veneeseen laskeutumisia. Erityisen helppoa on veneen kiinnitys, kun valmiit köysisolmut vain pujotetaan poijukorin neljään kulmaan, pariskunta kertoo.

Myös vierailijat voivat hyödyntää koria kiinnittymällä sen molemmille puolille kelin salliessa.

V-pohjaisille veneille

Kelluva rakenne ja sen vedenalainen osa vaimentavat tehokkaasti aallokon synnyttämää liikettä säästäen venettä turhalta rasitukselta. Lisäksi poijukoriin voi halutessaan kiinnittää kelluvan harjasmaton. Se pitää veneen pohjan puhtaana läpi veneilykauden, eikä eliönestomaalia tarvita.

Poijukori ei kuitenkaan sovellu kaikille veneille, vaan enintään 2,2 metriä leveille ja moottorin kanssa enintään 800 kiloa painaville V-pohjaisille veneille. Veneen syväys saa olla enintään 35 — 45 senttiä rannan syvyydestä riippuen. Poijukorin kokonaissyväystä voidaan säätää asennuksessa 65 — 105 sentin välillä ja vähintään sen verran pitää olla syvyyttä myös matalan veden aikaan.

Pohjakosketusta ei tarvitse pelätä, sillä kiinnityskettingit kulkevat moottorin ja veneen pohjan ulottumattomissa. Lisäksi poikittaispalkki varmistaa erikseen, ettei potkuri pääse kosketukseen vedenalaisten rakenteiden kanssa. Harjasmatto myös vaimentaa rantautumista, jos vauhtia on liikaa.

Päivässä valmista

Poijukorin kasaamiseen tarvitaan rakennussarjan lisäksi neljä lautaa ja kolme koolinkia, joiden pituus määräytyy veneen mukaan. Lisäksi tarvitaan poijun paikallaan pysymistä varten lisäpainoksi esimerkiksi rengas, sekä kiinnitystä varten kettinkiä ja sakkeleita. Painot ja kettingit mitoitetaan veneen painon ja rannan syvyyden mukaan.

Poijukori tarvitsee metrin vettä alleen. Veden korkeuden vaihtelut, yleensä noin 20 — 30 senttiä, täytyy ottaa suunnittelussa huomioon.

Ammattimies kasaa ja asentaa poijukorin muutamassa tunnissa ja tee-se-itse -mies päivässä. Rakentaminen helpottuu, jos käytössä on ylimääräinen käsipari. Poijukorin laskeminen ja nostaminen vesille ja vesiltä vaatii kaksi henkeä.

Basketbuoy-rakennussarjan osat pystyy kuljettamaan pienelläkin henkilöautolla tai veneellä kohteeseen.

Lue myös nämä

X