Testit

Sargo 31

Sargo on vain kaksi vuotta vanha kotimainen venemerkki, mutta kokemusta veistämöllä on pian puolen vuosisadan ajalta. Entinen Minor, nykyinen Sargo, näyttäisi entistä määrätietoisemmin tähtäävän kalliimpien yhteysveneiden liigaan.

11.05.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo/Otavamedia

Sargot kuuluvat samaan laadukkaiden ja hintavien monikäyttöveneiden sarjaan kuin samoilta Pohjanmaan seuduilta kotoisin olevat Nord Star ja Targa. Siksi niitä on myös miltei mahdoton olla vertaamatta tosiinsa.

Sargon tarina alkoi vuonna 1967, kun Edy Sarin aloitti Minor-veneiden valmistuksen. Vanhasta ja maineikkaasta tuotenimestä luopumiseen ei liity ”pöydän siivousta” konkursseineen ja tulipaloineen, vaan rohkea veto oli puhtaasti kauppapoliittinen: viennin noustessa yhä merkittävämpään rooliin huomattiin, että englanniksi vähäistä tai vähäpätöistä tarkoittanut ”minor” ei tehnyt oikeutta veneen imagolle ja maineelle kovan luokan merenkulkijoina.

Vaikka uuden nimen mielleyhtymä kenties pahimpaan kilpailijaan Targaan on ilmeinen, lienee syytä palauttaa mieleen kaksi seikkaa: Vaikkaa Targaa pidetään osittain oikeutetustikin edustavien monikäyttöveneiden esi-isänä, niin ympärikäveltävien umpiohjaamoveneiden saralla Sarins Båtarin Minor oli Targan ensiesiintymisen aikoihin vuonna 1984 jo 17 vuotta toimittanut monikäyttöveneitä saaristolaisten tarpeisiin. Kesti kuitenkin hyvän tovin ennen kuin Targasta keksittiin brändätä merkkituote maksukykyiselle asiakaskunnalle. Minor jatkoi vakiintunutta linjaansa tarkoituksenmukaisena saariston työjuhtana.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X