Tilaa
Testit

Silver Eagle BR 640 – Mallioppilas

Suurimman Silverin sukupolvenvaihdos on osunut nappiin, sillä se on joka suhteessa parempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä.

19.09.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo, Timo Sarkkinen

Kymmenisen vuotta sitten Silveriltä saattoi odottaa mitä erikoisempia vetoja uutuusmallien lipuessa parrasvaloihin. Dorado, Moreno ja Condor olivat esimerkkejä asemansa markkinoilla jo vakiinnuttaneesta, mutta yhä linjaansa etsivästä ja nousuhuumassa vellovasta Silveristä.

Tuontiveneiden sarjassa moiset kokeilut olisivat johtaneet maahantuojan konkurssiin ja unohduksen kultaiselle polulle. Anteeksiantavainen isänmaallisuus ja kotikenttäetu ovat kuitenkin aina näytelleet poikkeuksellisen vahvaa roolia venealalla. Ja hyvä niin, sillä muuten olisimme tuskin päässeet kokeilemaan testissä olevaa seuraavan sukupolven Silver Eaglea.

Avokeuloissa eli amerikkalaisittain bowridereissa on matkustustilat keulassa. Niiden vakiintumista Suomen markkinoille on ollut mielenkiintoista seurata.

Atlantin takana bowriderit on alun alkaen suunniteltu huvitteluveneiksi erilaisiin vesilajeihin ja ajanviettoon kauniilla ilmalla. Avokeuloja myydään varmasti Suomessakin vesihuveihin, mutta silti ne ovat meillä monipuolisemmassa ajossa. Parhaiten avokeulojen käytännöllisyys on ymmärretty yhteyskäytössä saaristossa.

Keulatilojen kalustus ja niiden soveltaminen Suomen oloihin näyttäisi olevan valtaosalle kotimaisia veistämöjä suuri kysymysmerkki, sillä meilläpäin keulassa harvemmin istuskellaan matkan aikana.

Silver Eagle on selvästi bowrider, mutta suomalaisten lajitovereidensa tavoin keula on vielä se tila, joka hakee uomaansa pohjolassa. Laitetaanko keula täyteen istuimia ja säilytyslaatikoita, vai jätetäänkö se tyhjäksi, jotta kulkeminen on sujuvaa ja suuret esineet mahtuvat helposti kyytiin. Tähän pulmaan on monta näkemystä, sillä veneen käyttö on kaikkea kalastuksesta tavaroiden kuljettamiseen ja huviajeluun.

Pulpettien takaisissa tiloissa ei ole epäselvyyksiä tai ongelmia suunnittelun kanssa. Siellä istutaan tauoilla ja matkan aikana. Yleiseksi matkustusjärjestykseksi bowridereissa on vakiintunut henkilöautoista tuttu kaava: kaksi matkustajaa edessä ja kaksi tai kolme takapenkillä.

Suoraksi vedetty takapenkki toimii patjojen kanssa aurinkotasona tai ilman patjoja virvelöintialustana.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 9/2016.

Silver Eagle BR 640

Pituus 6,40 m, Leveys 2,25 m, Paino 840 kg

Valmistusmateriaali merialumiini ja lujitemuovi

Kantavuus 8 henkeä

Tehosuositus 115 —200 hv

Testimoottori Honda BF150, nelitahti

Polttoainesäiliö 140 l

Vakiovarustus mm. hydrauli-ohjaus, pehmustesarja, mukitelineet, pulpettien väliovi, tuulilasinpyyhin, ajokuomu, virran ulosotto 12 V, automaattinen pilssipumppu

Lisävarusteet toiveiden mukaan mm. alumiiniset turkkilevyt, anturiteline kaikuluotaimelle, stereot, taittopöydät, laminaattilattia, mattosarja, leveät etupenkit, vesihiihtokaari

CE-luokitus C (rannikko)

Valmistaja TerhiTec Oy, Ähtäri

Silver alumiiniveneet

Lue myös nämä

X