Tilaa
Testit

Master 471 ja 521

Venäläiset Masterit tekevät uutta tulemista Suomen markkinoille muutaman vuoden tauon jälkeen. Karujen käyttöpelien rinnalle on suunniteltu nykyaikaisia alumiiniveneitä, joista toivotaan kotimaisten merkkien haastajia.

08.10.2016

TekstiTimo Sarkkinen

Masterin valmistaja ei ole mikään pikkupaja. Pietarissa toimiva, muun muassa tankkereita ja sukellusveneitä tekevä Admiralty Shipyards on yksi Venäjän suurimmista telakoista. Kerrotaan, että Venäjän tsaari Pietari Suuri perusti sen jo vuonna 1704. Silloin ei luultavasti nähty päiväuniakaan alumiinisista huviveneistä. Ensimmäiset Masterit syntyivät vuonna 1993.

Suomessa Mastereilla on kestävän, mutta kolhon käyttöveneen leima. Eikä aiheetta, sillä sellaisia 1990- ja 2000-luvun alun veneet pääasiassa olivat. Kun niitä pystyttiin myymään lievästi sanottuna kohtuuhintaan, karu ulkonäkö jäi sivuseikaksi tai sitten siitä jopa pidettiin. Pitkäaikaisimman maahantuojan, espoolaisen McSea’n Samy Arling muistelee myyneensä vuosina 2000—12 kaikkiaan yli tuhat Masteria.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X