Testit

Nordkapp Noblesse 790

Nordkapp-malliston uuden lippulaivan sydän ja sielu ovat vahvasti sen moottorissa, joka kantaa nimeä Evinrude G2.

16.11.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Nordkapp on vuonna 1967 ensiesiintymisen tehnyt norjalainen venemerkki. Kun Nordkappin noste oli parhaimmillaan, sitä ehdittiin valmistaa muutamassa vuodessa miltei tuhat kappaletta. Nousu oli raju, mutta niin oli hiipuminenkin 80-luvun lopun hurjien vuosien aikana. Tuotemerkki selvisi siitä ja koki uudestisyntymisen 90-luvun alkupuolen yrityssaneerausten jälkeen.

Nordkappeja tuotiin Suomeen jo 60- ja 70-lukujen taitteessa silloisen Johnsonin perämoottoreita maahantuovan Oy Nikolajeff Ab:n toimesta. Nordkapp jäi kuitenkin Norjan mahtimerkin, Fjordin varjoon. Nykyään Nordkapp on näkyvimmin markkinoillamme esiintyvä norjalaisvene. Sen haasteena eivät ole toiset norjalaismerkit, vaan kansainvälistynyt suomalainen tarjonta, joka vetää hyvin myös ulkomaille, varsinkin Norjaan.

Sukunäköinen

Uusi Noblesse 790 on eräänlainen syrjähypyn tulos ja se korvaa aiemman 760:n. Noblesse 790:n suunnittelusta on nimittäin vastannut mm. uuden Yamarin 81 DC:n piirtänyt Bård Eker, eikä 7901Nordkappin monivuotinen hovisuunnittelija Espen Thorup, joka on käytännössä ollut tekemässä Nordkapp-veneistä sellaiset millaisina ne tänä päivänä tunnetaan.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X