Tilaa
Testit

Sähköperämoottorit vertailussa – Virran viemää: Haswing, Minn Kota, Motorguide, Yamaha ja Biltema

Testasimme kuusi sähköperämoottoria kolmen hengen soutuveneessä. Kun moottorien teknisissä ominaisuuksissa ei ollut merkittäviä eroja, nousivat muut erityispiirteet suureen arvoon.

02.06.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

  • Haswing Osapian 55
  • Haswing Protruar 1.0
  • Minn Kota Endura Max 55
  • Motorguide R3 Digital
  • Yamaha M26 E-Drive
  • Biltema 25-235

Sähköperämoottoreita on tarjolla runsas valikoima. Halusimme helpottaa ostovalintaa testaamalla kuusi moottoria, joiden hintahaarukka on noin 300 — 700 euroa. Testiin otettiin mukaan myös yksi huokea erikoisuus, eli Bilteman vajaan parin sadan euron moottori. Kaikki testin moottorit on tarkoitettu käytettäväksi 12 voltin akulla, ja niiden ilmoitetut nimellistyöntövoimat (Biltemaa lukuunottamatta) ovat 245 N (newtonia).

Moottorit testattiin Terhi 375 -soutuveneessä, joka painaa noin 100 kiloa ja on tarkoitettu kolmelle hengelle. Sen peräpeili on muotoiltu perämoottorille, jonka tehosuositus on 3 — 5 hevosvoimaa.

Perustermit haltuun

Pieniin bensiiniperämoottoreihin tottuneelle sähkömoottoriin siirtyminen tuo eteen uusia käsitteitä. Hevosvoimat, oktaanit ja litraa-per-tunti-lukemat pitää vaihtaa newtoneiksi, volteiksi ja wateiksi.

 Wattimäärä kertoo sähkömoottorin tehon, periaatteessa kuten polttomoottoreissa. Poltto- ja sähkömoottorien luonne-eroista johtuen teholukema ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen, kun sähkömoottoria verrataan pieneen bensamoottoriin. Wattimäärä kuvastaa kuitenkin parhaiten moottorin vaatimaa sähköntarvetta, joten se on tarpeellinen silloin, kun arvioidaan tarvittavan akun ja kaapeleiden kokoa.

 Sähköperämoottoreita verrataan toisiinsa parhaiten niiden ilmoitettujen työntövoimien perusteella. Työntövoimaa voi periaatteessa verrata polttomoottorien vääntömomenttiin.

 Moottorien käyttöaikoja ei tässä testissä kellotettu, sillä ne riippuvat kokonaan ”tankin” koosta, eli akusta ja sen kapasiteetista. Suositeltavaa on käyttää akkua, joka kestää hyvin toistuvia syväpurkaussyklejä. Silloin akku ei kärsi vahinkoa, vaikka ajo venyisikin pitkäksi.

 Perinteisen lyijyakun suositus on käyttää noin puolet sen nimelliskapasiteetista. Tässäkin tapauksessa voi karkeasti laskea, että jos moottorilla ajetaan puolella tehoasetuksella ja virta on noin 20 amppeeria, riittää tavallinen 60 Ah:n akku täyteen ladattuna noin puolentoista tunnin ajoon.

Jokaisella moottorilla ajettiin sama ajoreitti ja kirjattiin kaikki parametrit. Akku pidettiin laturilla aina täydessä varauksessa.

Ratkaiseva työntövoima

 Tämän testin tyyppisiä moottoreita käytetään usein esimerkiksi uisteluun. Siksi ne on suunniteltu liikuttelemaan selvästi suurempia veneitä, kuin mitä niiden ilmoitettujen wattitehojen perusteella voi olettaa.

 Potkurit ovat äärimmäisen loivanousuisia, eivätkä moottorien kuormitukset muutu merkittävästi vaikka liikuteltaisiin raskaampaakin venettä. Käänteisesti tämä myös selittää verraten pienet nopeudet niinkin kevyessä veneessä kuin Terhin soutuveneessä.

 Kattonopeus muodostuu toisin sanoen enemmän potkurin suurimman teoreettisen nopeuden perusteella, mikä myös selittää moottorien pienet erot suorituskyvyssä. Tämä myös tarkoittaa, että sähköperämoottoria valittaessa suurempi teho ei välttämättä tarkoita suurempaa nopeutta, mutta työntövoimaa kylläkin.

 Siksi kevyt ja pieni esimerkkiveneemme kulki kohtalaisen hyvin jo teholtaan vaatimattomammalla Bilteman sähköperämoottorilla.

 Periaatteessa näistä moottoreista saataisiin varmasti kevyissä soutuveneissä parempi nopeus, jos niihin olisi valittavana jyrkempinousuisia potkureita. Toistaiseksi ainakaan tällaisia vaihtoehtoja ei näyttäisi olevan tarjolla. Syy on ilmeisen selvä: uisteluun tarkoitettujen perämoottorien markkinoita ei ainakaan vielä suunnata varsinaisiksi vaihtoehdoiksi polttomoottoreille.

Hiljaista menoa

Pienten sähköperämoottorien melunmittauksessa jouduttiin käyttämään poikkeuksellista tapaa, koska moottorit ovat hyvin hiljaisia. Tämä on syytä tiedostaa kun arvioi melujen mittauslukemia.

Tavallisesti mittaamme melut ajotilanteessa kuljettajan korvan läheltä. Nämä moottorit ovat niin hiljaisia, että melun mittaaminen merellä oli hankalaa, kun jo kymmenien metrien päässä mölyävä lokki sotki lukemat. Veden liplatus vaikutti myös haittaavasti.

Siksi meluja päädyttiin mittaamaan sisätiloihin koekäyttöaltaaseen. Melut mitattiin samasta kohdasta noin puolen metrin päästä kutakin moottoria. Eroja oli jonkin verran kuten mittauksista voi todeta, mutta ne eivät siis ole vertailukelpoisia muiden Kipparissa julkaistujen venetestien melumittausten kanssa.

Sen tyyppistä vertailua varten kerrottakoon, että ajon aikana jokaiselle moottorille kirjattiin noin 55 desibelin arvot. Se vastaa ison ja hiljaisen nelitahtiperämoottorin ääntä uppoumanopeuksilla. Suurimmat äänet muodostuivat siis taustamelusta.

 Moottorit ovat niin hiljaisia, että taustaäänet vesillä sotkivat melumittaukset. Eroja saatiin esiin vain sisätiloissa, koeajoaltaassa.

Tasaväkistä suoritusta

 Teknisten mittausten valossa moottorit ovat lähes identtisiä. Jopa ylivoimaisesti halvin Biltema ei hävinnyt suorituskyvyssä testin nopeimmalle kuin noin kolmasosa solmua. Prosentuaalisesti ero on toki suurempi, mutta liekö sillä näillä nopeuksilla kovinkaan suurta merkitystä.

 Testin niukasti nopein marginaalisella erolla muihin oli Protruar, mutta vastaavasti siinä oli kaikista hitain reagointi tehonsäätöön. Jos vene syystä tai toisesta on saatava pikaisesti pysähtymään, moottoria käännetään 180 astetta sen sijaan että moottori kytketään peruutukselle. Protruarilla vaihto täydestä tehosta eteenpäin suurimmalle peruutusnopeudelle kesti pisimmillään neljä sekuntia.

 Protruarin ala-osa on joukon pienin ja kokonaisuudessaan moottori on myös kevein. Se oli puoliteholla joukon nopein, mutta valmistaja suosittelee sille veneen maksimipituudeksi vain neljä metriä. Sopiva valinta Terhin kaltaisen mökkiveneen moottoriksi siis.

 Staattinen työntö/vetovoima mitattiin veneen ja laiturin väliin kiinnitetyllä kalibroidulla vaa’alla. Saadut arvot ovat kilogrammoja, vanhanaikaisesti puhuttaessa siis kilopondeja, joka ei ole standardisoitu voiman mittayksikkö, vaan se on newton. Newtonit voidaan käytännössä laskea kaavalla 1kgf=9,81N.

Mikäli rannassa ei ole sähköä, siellä on varmaan ajoittain aurinkoa. Penkin kokoinen kenno on huokea ja kattaa useimpien mökkiläisten viikonloppujen tarpeet.

Osateho ”säästää”

 Testin moottoreista Minn Kotassa, Yamahassa, MotorGuidessa ja Protruarissa on portaaton tehonsäätö. Osapianissa ja Biltemassa on valittavana viisi nopeutta eteen. Osapianissa on kolme ja Biltemassa kaksi peruutusno-peutta.

 Tavallisesti veneillessä osateholla pääsee tankillisella pisimmälle, niin myös nyt. ”Tankillisella” eli yhdellä akun latauksella pääsee siis todellakin pidemmälle myös sähkömoottorilla, jos moottoria ei käytä täydellä teholla.

 Useimpien moottorien sähkönkulutukseksi mitattiin noin 40 ampeeria täydellä teholla, mikä vastaa aika hyvin moottorien tehoilmoituksia. Täyden tehon nopeudet liikkuivat vajaan neljän solmun tuntumassa. Tehon säätäminen puoleen ei kuitenkaan pudottanut nopeuksia kuin vajaalla solmulla.

 Jos moottorien käyttöajaksi yhdellä latauksella lasketaan vaikka kaksi tuntia täysteholla, toimintasäteissä se tarkoittaa noin seitsemää meripeninkulmaa, ja puolitetulla teholla jopa 12 meripeninkulmaa.

Moottoreissa on jonkintasoinen akun varaustilan näyttö, joka tärkeydessään on verrannollinen auton polttoainemittariin.

Erot yksityiskohdissa

 Kun tekniset ominaisuudet eivät muodosta kovinkaan merkittävää roolia moottorien eroavuuksissa, nousevat muut erityispiirteet ratkaisevammiksi.

 Esimerkiksi kiristysruuvien muotoilulla on suuri merkitys käytön sujuvuuden kannalta, jos moottori nostetaan aina käytön jälkeen veneestä pois. Biltema, Minn Kota ja Yamaha käyttävät moottoreissaan T-mallisia kädensijoja, joiden nopea pyöritys ei ole aivan yhtä sujuvaa kuin ”perinteisemmän” mallisilla kahvoilla.

 MotorGuiden ja Haswingin moottorit voi myös lukita riippulukolla kiristysruuvien rei’istä. Motivoituneelle pitkäkyntiselle lukko tosin on lähinnä hidaste, mutta kumminkin.

 Tilapäiskäyttöä ajatellen Bilteman moottorissa on yksinkertaiset hauenleukaliittimet akun napoihin, muissa moottoreissa on kaapelikengät kiinteämpään asennukseen. Pikaliittimet ovat käytössä helpot, mutta niiden asennuksessa on oltava huolellinen. Löysälle jääneinä tai huonon kontaktin seurauksena ne voivat aiheuttaa tehonmenetystä.

 Eroja oli myös rikiputken korkeussäätöjen toteutuksessa, mutta periaate on kaikissa sama: moottori lukitaan haluttuun korkeuteen rikiputkeen kiristyvällä ruuvilla tai lukitussalvalla.

 Rikikulmien säätö oli kaikissa moottoreissa vaivatonta ja sujuvaa. Vapautinsalpojen käyttö on helppoa ja moottorit saa heti haluttuun kulmaan.

Verrattomia apureita

 Käyttökelpoisia pieniä sähköperämoottoreita on ollut markkinoilla kauan, jopa vuosikymmeniä, joten kyse ei ole uudesta trendistä.

 Sähkö valtaa vauhdilla autoalaa, ja on puhuttu jopa polttomoottorikäyttöisten autojen valmistuksen loppumisesta. Pienten sähköperämoottorien kehitys ei ole ollut yhtä mullistavaa, ja ehkä ne ovat siksi jääneet yllättävän vähälle huomiolle. Asiaa ei voi kuin ihmetellä, sillä sen verran oivallisiksi pienen veneen voimanlähteiksi kaikki tämän testin moottorit osoittautuivat.

 Suomen mökkirannoissa olevilla soutu- ja pienveneillä siirtymät ja ajot ovat oletettavasti muutamien satojen metrien, korkeintaan muutamien kilometrien luokkaa. Silloin ei oikeastaan ole montaa syytä sille, että rannassa lotraillaan bensakanistereiden kanssa ja käynnistellään meluisaa ja käryävää moottoria. Käyttömukavuudeltaan sähkömoottori on yksinkertaisesti lyömätön.

 Kanisterileikki on perusteltua ainoastaan silloin, kun sähköä ei ole saatavilla. Akkutekniikka on kuitenkin kehittynyt. Jos veneen vielä varustaa aurinkokennolla kuten testiveneemme, riittää ”ilmaista” virtaa mökkiläisen viikonloppukäyttöön mainiosti.

Testi on julkaistu Kipparissa 6/2017

Arvosteluperusteet

Sähköperämoottoreista mitattiin äänitasot, sähkön kulutukset, staattiset työntövoimat ja huippunopeudet. Tämän lisäksi moottoreiden nopeudet mitattiin puoliteholla siten, että sähkönkulutusmittarilla tehoja laskettiin puoleen täyden tehon kulutuksesta niissä moottoreissa, joissa on portaaton tehonsäätö. Portaallisen säädön moottoreissa valittiin asetus, joka oli lähinnä puolta sähkötehoa.

 Staattinen työntö/vetovoima mitattiin veneen ja laiturin väliin kiinnitetyllä kalibroidulla vaa’alla.

 Nämä moottorit ovat niin hiljaisia, että melun mittaaminen merellä oli hankalaa, kun jo kymmenien metrien päässä mölyävä lokki sotki lukemat. Veden liplatus vaikutti myös haittaavasti.

 Siksi meluja päädyttiin mittaamaan sisätiloihin koekäyttöaltaaseen. Melut mitattiin samasta kohdasta noin puolen metrin päästä kutakin moottoria. Eroja oli jonkin verran kuten mittauksista voi todeta, mutta ne eivät siis ole vertailukelpoisia muiden Kipparissa julkaistujen venetestien melumittausten kanssa.


Loppuarvostelu

TESTIVOITTAJA

Haswing Osapian 55

Moottorin tyyppi: 12 V harjallinen tasavirta
Ilmoitettu voima: max. 245 N
Paino (punnittu): 8,6 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,7 kn; puoli teho 2,7 kn
Mitattu kulutus: max 39,5 A
Mitattu voima: max 157 N
Mitattu melutaso: täysi teho 58 dB(A), puoli teho 46 dB(A)
Virtakaapeleiden pituus: 150 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 299 €
Maahantuoja: Marineparts

Arvio: Rakenteelllisesti kalliimpien valtamerkkien kaltainen moottori, jossa on yksinkertainen portaallinen tehonsäätö. Osapianin koko moottorin yläpään kaltevuus on säädettävissä, kuten myös Bilteman moottorissa. Voima jää jonkin verran muita enemmän luvatusta, mutta nopeus on ainakin kevyessä veneessä muiden tasalla.

Kiitämme

  • Hiljaisuutta
  • Hintaa

Moitimme

  • Työntövoimaa, joka jää muita enemmän ilmoitetusta

Vahva tulokas sekä uisteluun että soutuveneeseen.


Haswing Protruar 1.0

Moottorin tyyppi: 12 V harjaton tasavirta
Ilmoitettu voima: max. 245 N
Paino (punnittu): 5,9 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,7 kn; puoli teho 3,2 kn
Mitattu kulutus: max 38,1 A
Mitattu voima: max 167 N
Mitattu melutaso: täysi teho 67 dB(A), puoli teho 56 dB(A)
Virtakaapeleiden pituus: 165 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 399 €
Maahantuoja: Marineparts

Arvio: Protruar on hyvä vaihtoehto pienelle polttomoottorille. Moottori saavutti puolitetulla sähkönkulutuksella joukon parhaimman nopeuden. Kätevät kiristysruuvit helpottavat toistuvaa moottorin irrottamista veneen perästä. Ohjauskahvaa ei voi säätää kuin pituussuunnassa, toisin kuin Haswingin halvemmassa Osapianissa.
Protruarin vedenalainen osa on muita pienempi ja moottori on testin kevein.

Kiitämme

  • Keveyttä
  • Nopeutta osatehoilla

Moitimme

  • Hidasta reagointia

Sopiva mökkimoottoriksi pieneen veneeseen.


Minn Kota Endura Max 55

Moottorin tyyppi: 12 V harjallinen tasavirta
Ilmoitettu voima: max. 245 N
Paino (punnittu): 9,6 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,5 kn; puoli teho 2,9 kn
Mitattu kulutus: max 41,4 A
Mitattu voima: max 177 N
Mitattu melutaso: täysi teho 62 dB(A), puoli teho 48 dB(A)
Virtakaapelien pituus: 155 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 499 €
Maahantuoja: Normark

Arvio: Minn Kota on tunnetuin sähköperämoottori, jota on myyty erilaisissa tavarataloissa ja kalastustarvikeliikkeissä vuosikausia. Minn Kotan pääpaino on muiden valtamerkkien tavoin uistelukäytössä, jossa sen voima riittää viemään raskaampaakin venettä. Moottori on tukeva rakenteeltaan, ja sen laatuvaikutelma on ”oikeiden” moottorimerkkien, kuten Yamahan ja Mercuryn tasolla. Kiristyruuvien kahvat saisivat kuitenkin olla tavallista perämoottorimallia, jolloin moottorin kiinnitys ja irrotus sujuisi helpommin.

Kiitämme

  • Tasalaatuista kokonaisuutta

Moitimme

  •  Hieman muita enemmän tärinää

Perinteinen uistelumoottori, joka soveltuu käytettäväksi muuhunkin.


MotorGuide R3 Digital

Moottorin tyyppi: 12 V harjallinen tasavirta
Ilmoitettu voima: max. 245 N
Paino (punnittu): 9,4 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,6 kn; puoli teho 2,9 kn
Mitattu kulutus: max 40,1 A
Mitattu voima: max 180 N
Mitattu melutaso: täysi teho 61 dB(A), puoli teho 49 dB(A)
Virtakaapeleiden pituus: 180 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 525 €
Maahantuoja: OPM International

Arvio: MotorGuide on Mercury Marinen sähköperämoottorimerkki, joka Minn Kotan tavoin on tarkoitettu ensisijaisesti uistelukäyttöön. Hinnaltaan keskikastiin asettuvassa MotorGuidessa mitattiin paras sähkönkulutuksen/tuotetun voiman suhde. Rakenteellisesti pelkistetty ja vankka kokonaisuus. MotorGuiden kiristysruuvien kätevät kahvat ovat samanlaiset kuin tavallisissa pienissä perämoottoreissa.

Kiitämme

  • Tehokkuutta
  • Pisimpiä virtakaapeleita

Moitimme

  • Ei mainittavia puutteita

Vahva perusmoottori kaikkeen käyttöön.


YamahaM26 E-Drive

Moottorin tyyppi: 12 V harjallinen tasavirta
Ilmoitettu voima: 10,1 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,6 kn; puoli teho 2,9 kn
Mitattu kulutus: täysi teho 68 dB(A), puoli teho 52 : 160 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 699 € Yamaha Motor

Arvio: Tukevarakenteinen Yamahan moottori on joukon painavin sekä kallein. Moottori perustuu suurelta osin Minn Kotan tekniikkaan. Yamaha on omimmillaan uistelukäyttössä, jossa sen voima riittää raskaampaankin veneeseen. Ohjauskahvan kulma on säädettävissä.

Kiitämme

  • Vankkaa tekoa

Moitimme

  • Painoa
  • Hintaa

Merkkiuskollisen valinta.


Biltema 25-235

HUOKEA VERROKKI

Moottorin tyyppi: 12 V harjallinen tasavirta
Ilmoitettu voima: max. 151 N
Paino (punnittu): 6,9 kg
Mitatut nopeudet: täysi teho 3,2 kn; puoli teho 2,2 kn
Mitattu kulutus: max. 31,2 A
Mitattu voima: max 128 N
Mitattu melutaso: täysi teho 63 dB(A), puoli teho 50 dB(A)
Virtakaapeleiden pituus: 130 cm
Varaustilan näyttö: on
Suositushinta: 179 €
Maahantuoja: Biltema

Arvio: Bilteman omalla merkillä myytävän halpismoottorin alkuperästä ei ole selvyyttä. Rakenteellinen lujuus ja materiaalivahvuudet eivät aivan yllä merkkituotteiden tasolle. Korkeussäädön tukiholkki irtosi toistuvasti testin aikana. Moottorin teho on vaatimaton, mutta se jaksoi silti viedä soutuvenettä yllättävän hyvin. Kaapeleiden hauenleukaliittimet vahvistavat moottorin soveltuvuutta satunnaiskäyttöön.

Kiitämme

  • Hintaa
  • Nopeutta suhteessa kulutukseen

Moitimme

  • Rakenteellisia heikkouksia

Huokea valinta tilapäiskäyttöön ja pieneen soutuveneeseen.

Lue myös nämä

X