Arronet teknik AB:n perustivat vuonna 1992 veljekset Niklas ja Håkan von Arronet. Veneet valmistetaan yhä alusta loppuun alkuperäisellä Östhammarin tehtaalla lähellä Tukholmaa.
Mallistoon kuuluu parikymmentä erilaista venettä. Koko laivuetta on kuitenkin vaikea rajata vain tiettyihin malleihin, sillä veneitä voidaan räätälöidä ja asiakaslähtöiset toiveet otetaan valmistuksessa huomioon.
Suomeen tuotavat veneet ovat ns. Suomi-malleja, joissa on valmiina kattava vakiovarustus sekä esiasennus Suzuki-moottoreille.
Uusia Surprise-malleja on Arronetin mallistossa nyt kolme eri muunnosta kahdella eri rungolla. Näiden yllätysmallien idea on niiden hyttirakenteessa, joka on itsekantavana ripustettu veneen runkoon ja kansirakenteeseen kumityynyjen ja elastisen sauma-aineen varaan. Lopputuloksena on runkoäänistä ja resonansseista lähes täydellisesti eristetty matkustamo.
Ulkoisesti Surprise-malleja on vaikea erottaa muista Arroneteista. Sama koskee sisätiloja, jotka on lähes kauttaaltaan vuorattu huovan tapaisella ääntä ja lämpöä eristävällä kankaalla, jossa on monin paikoin vielä pehmustemateriaalia taustalla.
Puhutaan kokonaan uudesta moottoriveneiden sisämelun standardista.
Näköalahytti
Arronet on myös keksinyt oman tavan parantaa näkyvyyttä ulos hytistä. Läpikuljettavien veneiden haasteenahan ovat olleet lukuisat ikkunanpuitteet, joiden tehtävä on paitsi toimia ikkunoiden kehyksinä, myös vahvistaa hyttirakennetta.
Arronetin hytin yhtenä tukevoittajana toimivat hytin sisällä olevat kattoon asti ulottuvat alumiiniputket, jotka samalla palvelevat tartuntakaiteina.
Ikkunat on kiinnitetty liimaamalla. Mutta suurin erikoisuus on ikkunoiden kulma, eli A-pilareiden puuttuminen kokonaan. Etu- ja sivulasin välissä on viistosti asemoitu kapea lasiruutu, joka liimattuna yhdistää sivu- ja etuikkunan veneen kummallakin puolella. Näin ollen näkökentän ainoat esteet ovat hytin keskellä olevan oven kehykset. Sivuilta tulevan liikenteen huomaaminen ja seuraaminen on esteetöntä.
Hytin ympäri ulottuvat kookkaat ikkunat antavat kaikille veneessä matkustaville moitteettomat puitteet seurata maiseman vaihtumista. Kaikki istumapaikat ovat myös korkeutensa puolesta samalla tasolla, joten takapenkkiläisten ei tarvitse kurkotella nähdäkseen eteenpäin.
Arronetin ikkunat on kiinnitetty liimaamalla, mikä ei ole enää kovin erikoista. Harvinaisempaa sen sijaan on ikkunoiden kehyksetön saumaaminen toisiinsa. Näkyvyyden kannalta erinomainen rakenne.
Etuistuimet ovat Aronetissa huippuluokkaa. Iskunvaimennetut ja jousitetut erikoisistuimet ovat ammattilaismallia. Niissä on monipuoliset säätömahdollisuudet sekä moitteeton ergonomia ja istumismukavuus pidemmillekin matkoille. Käsinojat kuuluvat myös vakiovarustukseen sekä kuljettajalle että apumiehelle.
Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 4/2017
Arronet 24.5 Surprise L
Pituus 7,48 m
Leveys 2,40 m
Paino n. 1620 kiloa koeajomoottorilla
Valmistusmateriaali merialumiini
Henkilöluku 8 henkeä
Koeajomoottori Suzuki 300 hv, 4-tahti
Tehoalue 175—300 hv
Vakiovarusteet mm. hydrauliohjaus, pilssipumppu, jousitetut istuimet, virran ulosotto, sisä- ja kansivalaistus, Raymarine eS 127 -karttaplotteri, tuulilasinpyyhkimet, kaksoisakut, ääni- ja lämpöeristys hytissä, jääsuojatut trimmitasot, kattoluukku, hakuvalo, kansivalaistus, työvalo peräkannella, karttavalo, CD/radiosoitin, kompassi, äänimerkki, pohjaväri
Lisävarusteet keulapotkuri, laajennettu navigointivarustus
Polttoainesäiliö 217 litraa
CE-luokka C
Hinta 99 900 € koeajomoottorilla
Valmistaja Arronet Teknik AB, Ruotsi