Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Venevahat suurtestissä – Kiiltoa kylkiin

Kevätkunnostuksen jälkeen veneet kiiltävät puhtaana ja liukkaat kyljet parantavat nopeusominaisuuksia. Vene on käsiteltävä suojaavalla vahalla, jotta säihkyvästä lopputuloksesta voi nauttia kauden loppuun.

12.04.2017

TekstiHeikki Parviainen

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

  • Biltema Boat Wax 562

  • Biltema Boat Wax 563

  • Farecla Profile UV Wax

  • Feldten marine Nano Extract

  • Hempel Wax TecCel

  • International Marine Wax

  • International UV Polish

  • Lefant Racing Wax

  • Nano 4 life CSC-4YACHT

  • Presta UV Créme Wax

  • Snappy Premium Marine Polish

  • Star Brite Premium Marine Polish kiinteä

  • Star Brite Premium Marine Polish neste

  • Star Brite Presoftened Boat Wax

  • Vene Z


Venevahoja on tarjolla runsas valikoima, joten halusimme helpottaa ostovalintaa testaamalla niiden tehoa. Testasimme 15 vahaa, jotka on suunniteltu nimenomaan veneiden vahaamiseen. Ne eivät siis esimerkiksi sisällä silikonia, mitä saattaa olla autovahoissa. Mahdollinen silikoni hankaloittaisi veneen pinnan korjaamista, koska se tunkeutuu huokoiseen lasikuituun, eikä korjausaine tartu siihen kiinni.

Testin vahoista suurin osa oli nestemäisiä ja ainoastaan Star Briteltä oli testissä kaksi kiinteää vahaa. Kiinteiden vahojen valikoima on viime aikoina keskittynyt erikoisvahoihin ja erilaisiin puhdistaviin kliinereihin.

Nestemäiset vahat ovat usein helpompia käyttää ja siksi niitä suositaan. Vahan työläyden määrää ei kuitenkaan pysty suoraan päättelemään sen olomuodosta. Osa nestemäisistä vahoista vaatii paljon työtä ja vastaavasti kaikki kiinteät vahat eivät ole sen suuritöisempiä kuin keskiverto nestemäinen vaha.

Testin käytännön kokeissa arvioitiin vahojen helppokäyttöisyyttä.

Tilaajat voivat lukea testin kokonaisuudessaan Kipparista 4/2017.

Testipainotus laboratorio-olosuhteissa

Olisimme periaatteessa voineet testata vahoja pelkästään käytännön olosuhteissa, mutta se olisi vaatinut erittäin monta venettä, jotta kaikille vahoille olisi varmasti saatu tasa-arvoiset testiolosuhteet. Niinpä testi oli helpompi järjestää laboratoriossa, jossa kaikki vahat altistuivat varmasti samanlaisille olosuhteille.

Testasimme tositilanteessa ainoastaan vahojen helppokäyttöisyyttä, tai toisin sanoen työläyttä, irtonaisten gelcoat-testipalojen lisäksi oikeiden moottoriveneiden kyljissä.

Teippasimme maalarinteipillä kahden noin kuusimetrisen veneen kyljet viiteentoista pystysuuntaiseen osaan, joista jokaisen vahasimme eri vahalla niiden pakkauksissa olevien ohjeiden mukaisesti.

Kaikissa ohjeissa käytäntö oli melkein sama: levitä vaha pinnalle, odota kuivumista ja kiillota pinta. Ohjeiden suurimmat erot olivat kuivumisajoissa ja siinä, miten paljon vahapintaa täytyy mekaanisesti kiillottaa.

Kuivumisajat vaihtelivat suuresti. Yleensä kuivumisaikaa ei kerrottu lainkaan, sillä se riippuu suuresti ulkoilman lämpötilasta. Matalampi lämpötila vaatii pidemmän kuivumisajan.

Pisin ilmoitettu kuivumisaika oli Lefantilla, jonka kanssa kehotettiin odottamaan kuivumista vähintään tunnin ajan.

Usein ohjeissa kerrottiin, että kuivumisaika on riittävä, kun vahan pintaan on muodostunut harmaan harsomainen kerros. Venettä ei kannata vahata suorassa auringonpaisteessa, sillä kuivumisaika jää lyhyeksi ja työ muuttuu raskaaksi. Suoran auringonvalon välttäminen mainittiin monessa pakkauksessa.

Lue myös nämä

X