Taantuman uhka, raju inflaatio ja korkojen nousu osuvat myös venekauppaan, mutta toistaiseksi ala on selvinnyt siedettävällä myynnin pudotuksella. Uusien moottoriveneiden rekisteröinnit jäävät tänä vuonna reilut 12 prosenttia viime vuoden tasosta.
Vuosi on vielä kesken, mutta marras-joulukuussa tilastoihin tulee lisää enää vain muutamia kymmeniä veneitä.
Lokakuun loppuun mennessä manner-Suomessa oli ensirekisteröity 3183 venettä. Viime vuoden vastaavana aikana määrä oli 3634 venettä.
Viime vuonna ja tämän vuoden alkupuolella ongelmana olivat pitkät toimitusajat, jotka johtuivat esimerkiksi maailmanlaajuisesta komponenttipulasta. Tuotanto ei viime vuonna kyennyt tyydyttämään koronapandemian kasvattamaa veneiden kysyntää.
Kun Venäjän aloittama hyökkäyssota iskee talouteen, pitkälle ulottuvat valmistajien tilauskannat ovat muuttuneet siunaukseksi. Vanhoissa tilauksissa riittää tekemistä erittäin pitkäksi aikaa.
Pitkät tilauskannat ovat etenkin isojen veneiden valmistajien turva. Pienempien veneiden toimitusajat ovat jo tänä vuonna lyhentyneet selvästi, mutta varastoon ei pieniäkään veneitä kannata paljon tehdä.
Vaikka käteisen osuus on venekaupassa suurempi kuin autokaupassa, on rahoittajilla silti hyvä kuva venekaupankin kehityksestä.
”Taloustilanteen huononeminen ja korkojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt meillä rahoitushakemuksissa, venerahoituksen kysyntä on pysynyt ennallaan”, sanoo OP Yrityspankin johtaja Matti Oksanen.
Jatkossa tilanne voi muuttua.
”Korkojen nousu ja reaaliansioiden lasku vaikuttaa kuluttajien lainanottoaikomuksiin. Kuluttajien luottamus -tutkimuksen perusteella lainanottoaikomukset ovat yleisesti pitkän ajan keskimääräisen tason alapuolella. Suurempien kestotavaroiden, kuten veneiden hankintaa mietitään nyt tarkemmin”, arvioi Nordea Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto.