Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Trailerivene: Soolona traileriluiskalla

Veneily on yleensä parasta hyvässä seurassa. Joskus vesille on kuitenkin lähdettävä trailerin kanssa yksin, jolloin veneen nostossa ja laskussa on haastetta. Huonosti rakennetut luiskat aiheuttavat myös omat vaikeutensa. Toimivalla trailerilla pärjää yksin, kun tietää mitä tekee.

26.09.2021

Tekstija kuvat jari rannisto

Traileriluiskalla huomaa helposti kokemuksen kautta syntyneen rutiinin. Paljon trailerien kanssa venettään liikutelleilla toiminta luiskalla on ripeää. Kiireisempinä aikoina luiskalla hitaasti toimiva veneilijä aiheuttaa tahtomattaan jonoa, koska yleensä isommissakin venesatamissa on vain yksi traileriluiska.

Kun traileri ajetaan luiskalle, jäljellä pitäisi olla vain veneen lasku. Valmistele veneen vesille lasku etukäteen. Nosta tarpeelliset tavarat kyytiin jo maissa. Irrota sidontaliinat sekä valopistoke, laita pohjatulppa paikoilleen ja ota tarpeelliset köydet esille. Työnnä myös veneen avaimet paikalleen, jotta ne eivät jää epähuomiossa esimerkiksi autoon.

Kaksin venettä laskettaessa toinen voi hypätä veneen kyytiin jo kuivalla maalla ja käytännössä vain ajaa veneen vesille sillä aikaa, kun vetoauto trailereineen pysäköidään. Yksin tämä ei kuitenkaan onnistu. Jos luiskalle on muitakin tulijoita, auto pitäisi saada alta pois mahdollisimman nopeasti. Jos venettä ei saa vedettyä köydellä rantaan tai laituriin, vene lasketaan niin pitkälle veteen, että se juuri ja juuri pysyy vinssin liinan avulla trailerin päällä. Kun kone on saatu käyntiin, vaihde laitetaan eteenpäin. Silloin vinssin liina löystyy sen verran, että sen saa helposti irrotettua.

Trailerin nosto ja lasku onnistuvat parhaiten kahden miehen voimin. Yksinkin pärjää pienen harjoittelun jälkeen.

Nosto vaativampi rasti

Veneen nosto on yleensä laskua vaikeampi tehtävä. Periaatteessa kaikki tehdään toisinpäin kuin vesille laskussa.

Ensin vene laitetaan parkkiin luiskan tuntumaan, jonka jälkeen traileri haetaan luiskalle. Ennen veteen peruuttamista vinssin liinaa kelataan auki valmiiksi riittävä määrä. Itselläni on yleensä tapana jättää sopiva määrä liinaa valmiiksi ulos jo vesille laskun yhteydessä. Liinan päässä oleva haka kiinnitetään vain sopivaan paikkaan trailerissa siirtoja varten.

Rohkeudesta on apua, kun venettä ajetaan trailerille. Liian varovainen lähestyminen johtaa usein siihen, että varsinkin sivutuuli painaa veneen väärään paikkaan. Trailerin takakulmissa olevat ohjainpylväät ovat hyvä apu. Ne varmistavat, että vene päätyy oikeaan kohtaan.

Silloin ollaan voiton puolella, kun veneen keula on saatu paikoilleen trailerille. Yksinkertaisin tapa on jättää moottori käyntiin työntämään venettä minimikierroksilla, jolloin se ei pääse karkaamaan.

Kun veneen keula on trailerin päällä ja moottori työntää venettä eteenpäin, se ei pääse enää karkaamaan paikoiltaan.

Seuraava toimenpide on kiinnittää vinssin liina keulasilmukkaan. Jos vapaana oleva liinan mitta on juuri sopiva, moottorin voi sammuttaa. Muussa tapauksessa vinssin liina pitää käydä ensin kiristämässä.

Kauko-ohjaimella varustetun sähkövinssin kanssa operaatio onnistuu astetta helpommin. Vinssin vaijerin kiinnittämisen jälkeen veneestä ei tarvitse edes poistua ennen kuin vene on kokonaan trailerin päällä.

Luiskalla, jolla ei ole laituria, vene on ajettava rantaan trailerin hakemisen ajaksi.

Vene ajamalla trailerille

Kangaspäällysteisillä pitkittäispankoilla vene ei liu’u yhtä helposti kuin rullien päällä. Siinä on myös omat etunsa. Muutaman harjoittelukerran jälkeen veneen saa nostettua ajamalla trailerin päälle. Silloin vinssiä ei käytännössä tarvita. Tämä on tyypillinen nostotapa pohjoisamerikkalaisilla luiskilla, missä pitkittäispankot ovat yleinen ratkaisu. Homma toimii erinomaisesti myös soolona, koska vene on silloin välittömästi siirrettävissä pois luiskalta.

Kangaspankkojen kanssa veneen keula jää usein hieman irti keulatuesta. Riittävän voimakkaan vinssin kanssa veneen saa toki vedettyä perille asti. Nopeammin asia hoituu kuitenkin auton jarrutuksella. 10—20 km/h on riittävä vauhti. Silloin yksi terävämpi jarrutus riittää siihen, että vene liukuu nätisti kiinni keulatukeen.

Lue myös nämä

X