Tilaa
Jutut

Trailerivene: Varas vaanii traileria – Lukitus kuntoon

Traileriveneilijän ei pidä tuudittautua liialliseen turvallisuuden tunteeseen. Talven jälkeen on ollut murheellista seurata kuinka moottorivarkaat ovat tehneet tuhojaan veneiden talvisäilytyspaikoilla. Monella veneilijällä kauden avaus siirtyy hamaan tulevaisuuteen, puhumattakaan rahallisista menetyksistä ja mielipahasta.

31.03.2019

Tekstija kuvat Jari Rannisto

Perävaunuihin on saatavilla laaja kirjo erilaisia lukitusvälineitä. Muutamassa vuodessa markkinoille on tullut useita uusia malleja. Tarjolla on varmasti jokaisen tarpeisiin sopiva malli.

Suurin osa lukoista on toki järeillä työkaluilla rikottavissa, mutta monissa tapauksissa varkauden vaikeuttaminen on riittävä toimenpide sen estämiseksi. Jos lukitusten murtamiseen kuluu aikaa ja se aiheuttaa edes kohtalaisesti melua, niin todennäköisesti varas luovuttaa ja etsii helpompia kohteita.

 

Lukitus on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Lukoissa ei pidä säästellä.

Yleisimmällä lukkotyypillä kuulakytkimen käyttäminen tehdään mahdottomaksi. Osa vetopään lukoista on mahdollista kytkeä paikoilleen myös silloin, kun traileri on kytkettynä koukkuun.

Monesti ihmisille syntyy harha, että autoon kytketty traileri olisi turvassa. Voron kannalta on käytännössä sama onko traileri yksinään vai auton koukkuun kytkettynä, jos siinä ei ole lukitusta. Varsin ikävä kokemus oli vesiltä palanneelle veneilijälle löytää parkkipaikalta ilman traileria oleva vetoauto. Tyhjäkin traileri voi huonolla tuurilla kelvata.

Joissakin lukituslaitteissa lukkomekanismi on kiinteä osa ja toisissa tarvitaan erillistä riippulukkoa.

Vetopään päälle tuleva kotelolukko on yleisimmin käytössä.

Riippulukon hinnassa ei kannata säästää liikaa. Paksukin sanka katkea helposti voimapihdeillä, jos se ei ole kunnolla karkaistua terästä.

Omien kokemusteni perusteella halvempien lukkojen sangoissa voi olla merkintä karkaisusta vaikka todellisuus on aivan muuta. Lukituskin on vain niin vahva kuin heikoin lenkki.

Kiinteää lukkomekanismia puolustaa sen vaikea rikkominen. Useimmiten lukitus on suunniteltu niin, että siihen on vaikea päästä käsiksi esimerkiksi voimapihdeillä.

Kaikki lukot eivät välttämättä sovi jokaiseen kuulakytkimeen. Yleensä lukot sopivat kaikkiin kevyempiin kuulakytkimiin, mutta luokituksen kasvaessa myös kytkimen mitat kasvavat.

Yli kahden tonnin kokonaispainoisten trailereiden kuulakytkimen kanssa kannattaa varmistua lukon koon riittävyydestä ennen sen hankintaa.

Kuulakytkimien mitat vaihtelevat ja järeämmät eivät välttämättä sovi kaikkiin lukkoihin.

Kettingille käyttöä

Useimmilla laituripaikan omistavilla on kiinnityskettinki lukkoineen veneessä. Sama kettinki palvelee mainiosti myös trailerin lukitsemisessa. Yleisin trailerin lukitustapa venesatamissa näyttää olevan trailerin renkaan vanteen läpi pujotettu kettinki.

Al-Kon lukossa ei tarvita erillistä sankalukkoa.

Samalla kettingillä voi maantietaipaleiden ajaksi lukita veneen kiinni traileriin. Kolarin tai äkkipysäyksen yhteydessä sidontaliinoilla on ikävä taipumus katketa ja pahimmissa tapauksissa vene jatkaa matkaansa auton päälle.

Veneen keulasilmukan kautta ja trailerin runkopalkin ympäri pyöräytetty kettinki hillitsevät veneen kulkua. Se on myös omiaan vaikeuttamaan veneen varastamista trailerin päältä säilytyksen aikana.

Alutrailerissa on samanlainen sähköpistoke kuin vetoautossa, ja pistokkeen ottaminen pois hankaloittaa peräkärryn varastamista.

Juttu on julkaistu Kipparissa 6/2014.

Lue myös nämä

X