Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Uutiset

Tukholman saaristoon jääluokiteltu ja osin sähköinen hybridilautta

Koska alus on ympärivuotisessa käytössä se on vasiten suunniteltu myös toimimaan jopa 25 senttisissä jäissä. Aluksessa kaksi dieselmoottoria tuottaa sähköä akustolle, jonka varassa sähköinen propulsio puolestaan toimii.

28.01.2019

TekstiJukka Hiiro

Tukholmalainen laivayhtiö on ottanut käyttöön ensimmäisen jääluokitellun hybridi-toimisen matkustajalautan. Aluksen on rakentanut Baltic Workboats ja sen sähköisen propulsiojärjestelmän puolestaan Danfoss Editron.

27,5 metrinen alus toimii matkustajalauttana Tukholman saaristossa ja sen matkustajakapasiteetti on 150 henkeä.

Sähköistetty lautta auttanee omalta osaltaan Tukholmaa saavuttamaan tavoitteensa ja olla ”fossiilisista polttoaineista vapaa kaupunki” vuoteen 2040 mennessä.

Aluksen kerrotaan olen ympäristöystävällisyyden lisäksi myös matkustajaystävällinen, sillä sähköpropulsion ansiosta se on hiljaisempi ja tärisee vähemmän kuin polttomoottoreilla varustetut edeltäjänsä.

Koska alus on ympärivuotisessa käytössä se on vasiten suunniteltu myös toimimaan jopa 25 senttisissä jäissä. Aluksessa kaksi dieselmoottoria tuottaa sähköä akustolle, jonka varassa sähköinen propulsio puolestaan toimii.

Sään ollessa hyvä, alus voi toimia yhden dieselmoottorin ja yhden akuston varassa pienentääkseen päästöjä entisestään.

Aluksessa on lisäksi muun muassa pakokaasusuodatus, mikä niin ikään vähentää sen saastekuormitusta.

Aluksen koneistojärjestelmän kerrotaan olevan kooltaan vain puolet vastaavista dieseljärjestelmistä, mikä mahdollistaa markkinoiden keveimmän ja kompakteimman moottorin.

”Hybridi-alus oli loistava vaihtoehto Tukholman kaupungille. Aluksen pitää pystyä toimimaan kaikkina vuodenaikoina, joten tarvitsimme systeemin, jossa miehistön on mahdollista vaihtaa dieselillä käyvän sähkömoottorin tai akuston välillä, mikäli jompaankumpaan moottoriin tulee vikaa”, Baltic Workboats yrityksen teknisen osaston johtaja Peeter Raamat sanoo.

Danfosin projektipäällikkö Kari Savolainen puolestaan uskoo, että maiden tavoitellessa hiilineutraalia tulevaisuutta myös merenkulun hybridi-moottoreiden kysyntä kasvaa huomattavasti.

”Merenkulun sähköistämisen on sanottu olevan tulevaisuuden trendejä ja Skandinavian maat näyttävät tietä sen saralla”, Savolainen uskoo.

Savolaisen mukaan Danfos on löytänyt Baltic Workboatsista yhteistyökumppanin, jonka avulla yritys on kehityksen eturivissä.

”Odotamme innolla yhteistyötä tulevien projektien parissa”, Savolainen sanoo.

Uudesta lautasta ovat uutisoineet muun muassa Ship Technology ja Seanews -sivustot.

Lue myös nämä

X