Tilaa
Uutiset

Turvallisemmin tulevaan kauteen

02.06.2009

TekstiKipparilehti

Veneseurojen katsastajat ovat saaneet listan asioista, joihin kiinnitetään tällä kaudella erityishuomiota katsastuksissa. Odottipa veneesi katsastajaa tai ei, seuraavat seikat kannattaa muistaa, tarkistaa ja hoitaa kuntoon.
Ilmatäytteisten pelastusliivien huolto jää monilta tekemättä. Ne pitää huoltaa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jokaiselle niistä tulee myös olla varaosasarja. Kelluntahaalareita ei suositella käytettäväksi ilman pelastusliivejä.

Veteen putoamisen varalta veneessä tulee olla uimatikkaat. Taitettavan tikkaan on oltava sellainen, että veden varaan joutunut saa vedettyä sen alas. Erillistä tikasjärjestelmää ei vaadita veneissä, joiden varalaita on kuormaamattomana alle 50 senttiä, mutta niissä on kuitenkin oltava nousemista helpottava kädensija.

Veteen putoamista ehkäisevistä ratkaisuista erityistarkkailuun otetaan muovipäällysteiset kaidevaijerit, jotka ruostuneina voivat katketa.

Köydet tarkistetaan vuosittain. Sama koskee turvavarusteiden köysiä, joiden vaihtoväliksi suositellaan enintään viittä vuotta.

Sisätilojen turvavarusteista palovaroitin on ollut pakollinen katsastusvaruste vuodesta 2005 veneissä, joissa on suljettava makuutila. Jos veneessä on useampia makuutiloja, jokaisessa tulisi olla oma palovaroitin. Nestekaasulaitteilla varustettuun veneeseen suositellaan kaasuhälytintä.

Hätämerkinantovälineiden on oltava hyväkuntoiset ja asianmukaisesti säilytetyt. Rakettien ja soihtujen maksimikelpoisuusaika on valmistusvuosi + viisi kalenterivuotta.

Etsintävalaisimia koskevissa ohjeissa on uutena vaatimuksena roisketiiviys.

Katsastusluokkien vaatimuksiin on tullut uudistus. Runkopituudeltaan vähintään viisimetriset avoveneet, joissa on vähintään 35 kilowatin moottori, on nyt mahdollista katsastaa luokkaan 3. Lähtökohtaisesti se on oikea luokka monille avoveneille, sillä siihen tavallisesti katsastetaan CE-kategorian C, eli rannikkokäyttöön soveltuvat veneet.

Aiemmin luokan vaatimuksena oli kajuutta tai HT-kate yöpymismahdollisuudella. Sen perusteella isotkin avoveneet ja ribit putosivat katsastettavaksi alimpaan luokkaan 4, siis samaan kastiin kuin suojaisten vesien pikkupaatit.
Kolmosluokan varustevaatimukset pitäisi vielä päivittää avoveneille sopiviksi. Veneilyliiton sivuilta ladatun listan mukaan pakollisia varusteita ovat mm. palovaroitin, ”yleisradiovastaanotin” sekä äänimerkinantolaite – olkoon kaikki nämä jatkossakin vain hyttiveneiden varusteita.

Avoveneen omistaja voi iloita kolmosluokkaan päästyään pienentyneistä vakuutusmaksuista – eräät vakuutusyhtiöt myöntävät katsastusalennuksen ainoastaan 1-3 -luokkien veneille.

Lisätietoja: Veneilyseurojen kotisivuilta ja Veneilyliiton nettisivuilta www.veneilyliitto.fi.

Lue myös nämä

X