Tilaa
Testit

Arkistotesti: Riva Iseo – Aateluus velvoittaa

Samana vuonna kun Rivan kuuluisin malli, Aquarama, täytti 50 vuotta, esiteltiin sen kunniaksi uusi vene, joka sai nimen Iseo, veistämön edustalla olevan järven mukaan.

02.04.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Venemerkkinä Riva vie useimmilla ajatukset välittömästi kuvankauniisiin kiiltäviin mahonkisiin tuulilasiveneisiin, joilla filmitähdet ja kuuluisuudet 60- ja 70-luvuilla ajelivat pitkin Ranskan ja Italian Rivieraa paparazzien kuvattavina.

Onhan se kieltämättä merkittävä osa Rivan yli 170-vuotista historiaa, mutta vain osa sitä.

Muiden merkittävien valmistajien tavoin myös Riva siirtyi 1960-luvulla vähitellen lujitemuoviin ja suurempiin malleihin. Niiden hinnat pitivät ne kuitenkin melko tehokkaasti poissa meidän leveysasteiltamme, joten suurin osa Rivan tuotannosta on jäänyt Suomessa melko tuntemattomaksi.

Tyylistä tinkimättä

Riva Iseo on runsaat kahdeksan metriä pitkä keulakannellinen tuulilasivene, jota voisi kutsua DC-veneeksikin. Sen käyttö rajautuu kuitenkin vain lyhyempiin taipaleisiin, koska retkeily ja yöpymisvalmiudet puuttuvat käytännössä kokonaan.

Keulakansi kätkee alleen pienen tilan, joka täysin lujitemuovisena komerona on tarkoitettu lähinnä varastoksi. Sinne voi periaatteessa myös sijoittaa wc:n.

Tähän kun lisätään turkin alla oleva pitkä ruuma vesihiihtovälineille, niin ainakaan ei säilytystiloista tule pulaa. Takapenkin alla oleva säilytystila on mitoitettu pelastuslautalle, mikäli turvallisuusvarustelu halutaan saattaa avomeriluokkaa  vastaavaksi. Mainittakoon, että Iseon suunnittelukategoria on B, eli avomeri, mikä tuntuu kovalta tämän kokoiselle veneelle. Toisaalta näinkin umpikantinen vene, jossa on suhteellisen pieni istumakaukalo, saattaa hyvinkin sietää melkoisen ryöpytyksen ja kylvyn uppoamatta.

Istumapaikkoja on väljästi kuudelle, joka on veneen sertifioinnin mukainen henkilömäärä. Kantavuus itsessään riittäisi taatusti useampaan.

Sadekuuron sattuessa kohdalle nousee napista painamalla kuomuvarustus ylös takapenkin takaa. Se on saman alihankkijan valmistama, joka toimittaa cabrio-kattoratkaisut Rolls-Roycelle ja Bentleylle.

Pitkää takakantta koristaa vanhan Aquaraman tapaan aurinkopatjan ja moottorikannen yhdistelmä, jota niin ikään käytetään sähköisesti.

Koska Iseo on suunniteltu yhteysveneeksi, niin turkin säilytystilan kannen alla on ripustuskoukut, joiden avulla vene on helposti nostettavissa isomman jahdin kyytiin.

Kaikista teknisistä hienouksista ja moitteettomasta käsityöstä huolimatta, on yksityiskohtiin asti ulottuva veistoksellinen tyylikkyys tämän veneen huomiota herättävin ominaisuus. Se alkaa pienistä teräksisistä lepuuttimien kiinnikkeistä ja  päättyy kahdenkymmenen lakkakerroksen peittämään keulakanteen. Erehtymätön tyylitaju ja lumoava muotokieli ovat asioita, jotka Rivan väki osaa, ja on aina osannut.

Molemmin puolin ylös nostettavat pöydät mahdollistavat pienimuotoisen kahvittelun muutamalle hengelle.

Puoli vuosisataa kehitystä

Jos joku odotti uuden Iseon tarjoavan samanlaisen elämyksen kuin Aquarama puoli vuosisataa sitten, niin pettymys on väistämätön. Ei siksi, etteivät Iseon tekijät olisi osanneet asiaansa, vaan siksi, että nykyajan tekniikka ei enää ole samalla
tavalla henkeä salpaavaa mekaniikkaa kuin ennen. Edistyksellistä kyllä, muttei mahtipontista. Hieman sama kuin vertaisi 1950-luvun Rolls-Royce Phantomia nykyautoon.

Nykypäivän teknisiin elämyksiin kuuluu esimerkiksi Iseostakin löytyvä Ipad, jonka toimintoihin on integroitu navigointi ja veneen koko viihdejärjestelmä. Laite on istutettu veneeseen räätälöityyn upotettuun vesitiiviiseen kehikkoon kojetaulun keskelle.

Myös sähköhybridi kuuluu samaan hienouksien sarjaan. Sen saa Iseoon lisävarusteena, jolloin matka ei tyssää jos eteen sattuu alue, jossa polttomoottorilla ajaminen on kiellettyä.

Myös veneelle räätälöity oma traileri on lisävaruste, jolla Iseo kulkee mukavasti vaikkapa järveltä toiselle.

Keula kiiltävine teräsosineen ja upotettuine ankkureineen antaa viimeistelylle upean säväyksen, aivan kuten keulan mahonkikansi, joka on suojattu peräti kahdellakymmenellä lakkakerroksella.

Nokivasaran murinaa

Akselivetoisten tuplakasien tilalla Rivan uudessa runaboutissa on yksi V8, joka on japanilaisvalmisteinen Yanmar. Polttoaine on diesel ja suoran akselin on korvannut Yanmarin oma ZT 370 DP vetolaite. Vastakkain pyörivien potkureiden määrä on siis edelleen sama kuin Aquaramassa, vaikka ne ovatkin nyt peräkkäin.

Yhdistelmälle mitattiin 38,5 solmua huippunopeus, mikä äkkiä ajateltuna on yllättävän vähän. Toisaalta Iseon ohjaimissa helposti unohtaa, että veneen mittasuhteet ja paino todellisuudessa ovat kuin täkäläisessä matkaveneessä, vain leveyttä on hieman vähemmän.

Valmistajan ilmoituksen mukainen huippunopeus on 40 solmua, josta siis jäätiin puolitoista solmua kahden henkilön ja testivarusteiden kanssa. Tankkikin oli lähempänä täyttä kuin puolta.

Taloudellisimmat liukunopeudet mitattiin runsaan parinkymmenen ja vajaan kolmenkymmenen solmun väliltä, jolloin dieseliä kului noin 1,3 litraa per meripeninkulma.

Liukukynnyksen tuntumassa kulutuspiikki on lievä, noin 1,6 litraa, mikä on vähän, ja hyvän pituus-leveys ja optimaalisen painojakauman ansiota. Polttoainesäiliön vetoisuus on 330 litraa, mikä laskennallisesti tarkoittaa keskimäärin hieman yli 200 meripeninkulman toimintasädettä.

Iseo voidaan haluttaessa varustaa myös MerCruiserin bensiinimoottorilla, veekasilla luonnollisesti, jonka teho on samat 320 hevosvoimaa.

Yanmar-dieselin voima riittää rivakkaan kiihtyvyyteen ja Rivan ominaisuuksia voi kuvailla vakaan yllätyksettömiksi. Näin tulee ollakin. Rakenteista ei kuulu pienimpiäkään resonansseja tai ylimääräisiä ääniä.

Ilkeä aallokko ei tuota minkäänlaisia ongelmia, vaikkakaan aaltojen seassa lentely ei oikein ole sovelias tapa kuljettaa näin aristokraattista venettä. Riittää kun tietää, ettei jokaisen vastaan tulevan laivan peräaaltojen edessä tarvitse nöyrtyä  vähentämään vauhtia. Yli metristen aaltojen roiskeet ovat näyttävät, ja pysyvät poissa kastelemasta veneessä olevia.

Matkanopeudeksi Iseolla voi valita melko vapaasti minkä nopeuden haluaa, sillä veneen käsittelyominaisuudet ovat tasavahvat läpi koko vauhtirekisterin. Maiseman vaihtumistahti vain muuttuu.

Entä sitten tämän jalokiven hinta? Virallisesti se annetaan pyydettäessä. Sen verran raotamme salaisuutta, että se on noin 300 000 euron arvoinen.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 4/2013.

Tekniset tiedot

Pituus 8,24 m
Leveys 2,50 m
Paino 2 860 kg (kuivapaino)
Kantavuus 6 henkeä
Teho 260 – 320 hv
Koeajomoottori Yanmar 8LV/ZT 370 DP, 320 hv
Polttoainesäiliö 330 litraa
Vesisäiliö 84 litraa
CE-luokitus B (avomeri)
Hinta ja varusteet pyydettäessä
Valmistaja Riva, Italia

Lue myös nämä

X