Uivan uutuuksia saa usein jännittää näyttelyä edeltäviin päiviin – ja joskus yllätykset pysäyttävät vasta laitureilla. Tänä vuonna esimerkiksi käy Yamarinin oheinen Cross-malli, joka julkistettiin hieman salamyhkäisesti vasta näyttelyn kynnyksellä. Taktiikka näytti toimivan, veneen ympärillä oli kuhinaa kaikkina päivinä.
Kuhinaa riitti myös sähköveneille ja vesijeteille varatulla laiturilla, jossa ajokkeja pääsi koeajamaankin. Heinäkuun Kipparissa esitelty Cava 350 herätti sympatiaa ja omistushaluja monissa. Samalla syntyi keskustelua siitä, millainen sähkömoottorilla varustetun pienveneen pitää olla. Kaunis kuin karamelli vai karu kulkine kalliilla tekniikalla?
Koeajoista on joka tapauksessa helppo innostua. Toivottavasti mahdollisuus pysyy ja laajenee tulevina vuosina. Uivasta pitää jäädä raikas mieli laiturikierrosten jälkeen.
Kalaveneiden tarjonnasta jäi ikävä kyllä hieman vaisu vaikutelma. Tunnelmaa laimensi ennen kaikkea se, että niille varattu laituri oli typistynyt neljän veneen esittelypaikaksi, lähellä maissa oli onneksi monta lisää. On toki ymmärrettävää, että moni näytteilleasettajista haluaa pitää kalaveneet omilla osastoillaan.
Seuraavaan katsaukseen on poimittu alle kuusimetrisiä avoveneuutuuksia eri hintaluokista. Osa niistä otetaan syksyn mittaan koeajoon ja esitellään tulevissa numeroissa.
Yamarin Cross 55 BR – Ripaus raikkaita ideoita
Yamarin uudistaa alumiinirunkoista Cross-mallistoaan sen verran verkkaiseen tahtiin, että tuoreimman tulokkaan huomioarvo on aina taattu. Päälaiturin paraatipaikoille päässyt Cross 55 BR ei varmasti jäänyt noteeraamatta keneltäkään niistä, jotka olivat tulleet kiikaroimaan avokeulaveneitä 5–6 metrin kokoluokasta.
Ilmeeltään modernia, mutta ”varman päälle” muotoiltua ja väritettyä uutuusmallia markkinoidaan monikäyttöisenä. Vaikka layout on ensisilmäyksellä varsin perinteinen, tarkoitusta palvelemaan on keksitty uusiakin ratkaisuja.
Kiinnostavin yksityiskohta on peräpenkin irrotettava selkänoja. Sen ansiosta käyttöön vapautuu esteetön heittotaso tai loikoiluun kutsuva kansi, jota varten tarvitaan aurinkotason muodostava lisäpehmuste. Selkänojan irrottaminen voisi olla helpompaakin. Nyt pitää nostaa peräkansi ylös – toki kaasujousien avustamana – ja pyöritellä sormimutterit auki kannen sisäpuolelta.
Kulkemisen helppoutta on tavoiteltu monin tavoin, esimerkiksi takapenkin pystyy ohittamaan kummaltakin puolelta. Pulpettien väli on saatu riittävän leveäksi tekemällä apukuskin pulpetista huomattavasti kuskin konttoria kapeampi.
Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa 10 tuumainen Q-älynäyttö ja peräkuomu. Lisähintaan venettä voi täydentää vaikkapa tehdasasenteisella Premium Edition -paketilla, joka tuo peräkannelle käytännöllisen vesihiihtokaaren ja matkustamoon kaiuttimet.
Cross 55 BR on 5,54 metriä pitkä, 2,24 metriä leveä ja painaa 795 kiloa. Tehosuositus on 80–115 hevosvoimaa.
Yamarin Cross 55 BR
Hinta: 42 900 € (115 hv Yamahalla)
Lisätiedot: cross.boats
Särki 411R + Avator 35e – Mökkirannan sähkö-Särki
Rattiohjattavat sähköveneet ovat toistaiseksi olleet tolkuttoman kalliita, ainakin bensavehkeisiin tottuneen vinkkelistä. Valmistajat ja maahantuojat tekevät voitavansa, että joku paketti erottuisi positiivisesti pakettihinnallaan. Eräs ratkaisu on liittää arvokas sähköperämoottori edulliseen perusveneeseen.
Särki 411 R on rakenteeltaan yksikuorinen lujitemuovivene, johon suositellaan 4–10 hevosvoimaista perämoottoria. Nyt paatissa komeili Mercuryn Avator 35e, potkuriakseliteholtaan 3,7 kilowatin sähkötuuppari, jonka kerrotaan vastaavan kiihtyvyydessä Mercuryn 9,9-hevosvoimaista bensaperämoottoria.
Vertailua ei nyt päästy tekemään, mutta sähkö-Särjen koeajo onnistui. Kyyti oli odotetun hiljaista hitaista uistelukierroksilta matkavauhtiin. Potku riitti kahden aikamiehen kuormalla puoliliukuvaan 6,7 solmun nopeuteen, ja kun toinen jäi kyydistä, nopeus nousi pikku myötäisessä jo yli yhdeksään solmuun. Ei huono!
Intoa kahva pohjassa ajamiseen jarruttaa Avatorin näyttö. Se nimittäin kertoi, että akut (2 x 2300 Wh) riittävät täydellä teholla vajaan tunnin ajoon. Kun vauhdin pudotti 4,5 solmuun, ajoaika piteni lähes neljään tuntiin. Hitaalla 1,6 solmun vetovauhdilla virtaa piisaisi peräti 66 tunniksi! Olosuhteet toki vaihtelevat, joten lukemat ovat vain suuntaa antavina.
Kirpaisevaa on, että sähkö-Särjestä joutuisi maksamaan yli kolminkertaisesti enemmän kuin samasta mallista 9,9-heppaisella bensa-Mercurylla. Ostajan punnittavaksi siis jää, mitä mökkiveneeltään kaipaa.
Särki 411R + Avator 35e
Hinta: 18 600 €
Lisätiedot: sarki.fi
Seastorm 17 – Uusi merkki – tuttu materiaali
Polyeteeni on tullut meillä tutuksi lähinnä norjalaisista Pioner-veneistä. Sitkeän mutta joustavan materiaalin lipunkantajalle ei ole juuri ilmestynyt varteenotettavia kilpailijoita. Ehkä siksi, että sarjatuotannon aloittaminen vaatii panostusta huomattavan arvokkaaseen laitteistoon. Sen jälkeen, kuten Pioner on todistanut, veneitä pystytään ”leipomaan” ilmeisen kustannustehokkaasti.
Virossa tuotantoaan pyörittävä Seastorm tähtää pienvenemarkkinoille pitkälti samoilla metodeilla. Norjalaisomisteinen merkki on venevalmistajana alkutaipaleellaan, mutta polyeteenistä on kertynyt parinkymmenen vuoden kokemus Seabird-merkkisten kajakkien saralla.
Kaksi pienintä Seastorm-mallia, 12 ja 14, nähtiin helmikuussa Helsingin venemessuilla. Uivaan tuotu 17-malli on toistaiseksi kookkain vaihtoehto. Peräpenkiltä ohjattava pulpettivene edustaa meikäläisittäin suosittua reilun viiden metrin kokoluokkaa, jossa riittää lujitemuovisia ja alumiinisia ehdokkaita. Ihan kiva, että tarjonta monipuolistuu valmistusmateriaalienkin suhteen.
Suuren etuavotilan omaavaa venettä voi ajatella niin pienimuotoiseen kuormakäyttöön kuin kalastukseenkin. Suojaa ei kuitenkaan ole tarjolla, jos veneeseen tulee enemmän kuin yksi henkilö. Pulpetti mataline tuulilaseineen auttaa korkeintaan kuskia.
Seastorm on 5,18 metriä pitkä, 1,97 metriä leveä ja painaa ilman moottoria vain 380 kiloa. Tehosuositus on 40–60 hevosvoimaa, joten vene toimii kohtuullisilla konetehoilla – se toki heijastuu myös pakettihintoihin.
Seastorm 17
Hinta: 11 440 € (ilman moottoria)
Lisätiedot: seastorm-boat.com