Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi. Niinhän sitä sanotaan. Entä kuinka paljon parempi se kaksi kertaa kalliimpi tuote loppujen lopuksi on?
Tähän ei täydellistä vastausta saada ehkä koskaan, mutta tällä kertaa vastaus löytyi helposti. Perimmäinen kysymys on lopulta siitä, kuinka paljon veneen ostossa haluaa turhamaisuuttaan toteuttaa, ei niinkään veneiden käyttökelpoisuudesta.
Vertailtavat veneet ovat mittasuhteiltaan hyvin yhteneväiset. Molemmat ovat päivä- ja viikonloppuretkille tarkoitettuja ns. DC-veneitä, eli daycruisereita, jotka ovat omimmillaan muutaman henkilön seurueelle. Molemmissa on keulakajuutta, joka mahdollistaa kahden henkilön tilapäisen yöpymisen, vaatteiden vaihdon, tai luonnollisilla tarpeilla käynnin päivän mittaan.
Ensivilkaisulta Uttern on tummanharmaine sävyineen ja kangasverhoiluineen huolitellun näköinen. Kiiltäviä rosteriosia on paljon ja vakiovarusteisiin kuuluva tummanharmaa kuomu viimeistelee valmiin kokonaisuuden.
Quicksilver on puolestaan melko vaatimattoman ja jopa aneemisen näköinen Utternin rinnalla. Muotoilullisesti se ei ole vanhanaikainen, vaan on itse asiassa Utternia rohkeammin toteutettu. Onneksi kuitenkin takavuosien liiaksi yliammutut avaruusoliomuodot ovat hiljalleen alkaneet väistyä Quicksilvereiden mallistosta, josta siis on hyvää vauhtia kehittynyt entistä väyläuskottavampi ja siten haluttavampi kuluttajien keskuudessa.
Sekä Uttern että Quicksilver valmistetaan Puolassa, mutta eri tehtailla. Tuotteina ne kuuluvat suureen Brunswick-yhtymään.
Yksinkertaisuus merkitsee tilavuutta
Mitä hienommaksi ja monimutkaisemmaksi pienen veneen rupeaa kalustamaan ja tyylittelemään, sitä enemmän joutuu yleensä tekemään uhrauksia muiden käytännön asioiden kustannuksella. Hyvä esimerkkeinä tästä ovat veneiden avotilat. Quicksilver edustaa tilavuudeltaan jo oman kokoluokkansa DC-veneiden ääripäätä. Uttern ei sitä edusta, mutta ahtauden tunne on siinä silti läsnä, eikä tilannetta auta lattian tiikkilaminaattipäällyste sen enempää kuin arvokkaan näköinen kangaskaan.
Quicksilverin mittava takasohva, on kahdesta kohtaa nivelöity siten, että se voidaan eteenpäin vetämällä helposti muuntaa aurinko- ja lekottelutasoksi, jonka koko lähentelee juhlavan kokoista parivuodetta. Utternissa vastaavaa mahdollisuutta ei ole.
Quicksilverissä ei ole pentterivalmiuksia ole, vaan siinä on tyydyttävä perinteiseen eväskoriin ja siirrettävään retkikeittimeen.
Utterniin kuuluu sen sijaan kuljettajan tuolin takana oleva pieni pentterimoduli. Pentterinä se on oikeastaan vain varusteiden asennushylsy, josta löytyvät pieni vetolaatikon mallinen jääkaappi, pesuallas vesihanoineen sekä yksilevyinen liesi, jossa on vielä lämmitykseen käytettävä puhallinkansi.
Hienomekaniikka vastaan ”malmikasa”
Vertailuveneiden moottorit edustavat ehkäpä vielä itse veneitäkin enemmän lajinsa ääripäitä.
Quicksilverissä on MerCruiserin 4,3-litrainen V6-sisäperämoottori, joita kansanomaisesti, hieman ehkä halveksien, yhdessä V8-sukulaismoottoreiden kanssa, tavataan kutsua vanhoiksi ”malmikasoiksi”. Koeajoveneen kuutonen ei sentään aivan karvalakkimalli ole, vaan polttoaineen syöttö tapahtuu sähköisellä ruiskutuksella kaasuttimen sijaan. Tämä vinkkelin muotoinen malmikasa ei ole Quicksilverin vakiomoottori, vaan edullisimmassa versiossa pannuhuoneessa raksuttaa se tuttuakin tutumpi 3-litrainen rivinelonen, joka kantaa maailman myydyimmän sisäperämoottorin titteliä.
Utternia puolestaan vauhdittaa huippuunsa viety hienomekaaninen perämoottoritekniikka Mercury Veradon muodossa. Elektroniikkaa ja teknisiä hienouksia pullollaan oleva laitavispilä käy niin hienosti, että verrokiksi käy lähinnä sveitsiläinen kello. Jokainen päätelkööt itse tahollaan, kuinka merkittävä tekijä Veradon kaltainen tekninen loistokkuus käytännön tilanteissa merellä on.
Koulukuntia on monia, ja joidenkin mielestä mitä vähemmän hienouksia on, sitä vähemmän on myös potentiaalisia vikoja ja ongelmia. Tämä koskee paitsi moottoreita, myös veneitä ja niissä käytettyjä laitteita ja varusteita.
Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2011.
Tekniset tiedot
Quicksilver Activ 640 Cabin | Uttern D66 | |
Pituus x leveys | 6,4 x 2,53 m | 6,6 x 2,5 m |
Paino | 1 557 kg | 1 325 kg |
Kantavuus | 6 henkeä | 7 henkeä |
Valm.materiaali | lujitemuovi | lujitemuovi |
Tehosuositus | 135 – 220 hv | 200 – 250 hv |
Koeajomoottori | Mercury MerCruiser 4.3 L MPI, 220 hv | Mercury Verado 250 hv |
Polttoainesäiliö | 135 litraa | 200 litraa |
Vakiovarusteet | mm. ankkurirulla, vesihiihtokoukku, pilssipumppu, kansiluukku, patja- ja pehmustesarja, pöytä, kem.wc | mm. tupla-akkujärj., kompassi, vesi-wc, keitin, jk, kuomu, kaiku, stereot, tiikkipöytä, makeavesijärj., pilssipumppu, huurteenpoisto, navigointilaite, laminaattilattia |
Lisävarusteet | Bimini-kate | valinnan mukaan |
CE-luokitus | C rannikko | C rannikko |
Hinta alk. | 27 655 euroa 135 hv moottorilla, koeajomoottorilla 30 525 euroa | 60 396 euroa 200 hv moottorilla, koeajomoottorilla 63 267 euroa |
Valmistaja | www.quicksilver-boats.com | www.uttern.se |
Maahantuoja | www.brunswickmarine.fi | www.brunswickmarine.fi |