Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Uuden aikakauden alku − F1-veneissä siirrytään nelitahtimoottoreihin

Tehokas V8 kiidättää rataveneiden kuninkuusluokan uudelle aikakaudelle.

18.09.2020

TekstiJuha Virtanen

Mercury on esitellyt uuden Racing 360 APX -perämoottorinsa, joka on suunniteltu kilpakäyttöön ja erityisesti UIM F1H2O World Championship -MM-sarjaan osallistuville Formula 1 -rataveneille

Tehokas V8 kiidättää rataveneiden kuninkuusluokan uudelle aikakaudelle. Tähän asti luokkaa ovat vauhdittaneet kaksitahtiset moottorit, mutta nyt siirrytään käyttämään nelitahtimoottoreita.

”360 APX nostaa kuninkuusluokan katamaraaniveneiden suorituskyvyn aivan uudelle tasolle”, Mercury Racingin toimitusjohtaja Stuart Halley sanoo.

”Tässä moottorissa yhdistyvät kestävyys, alhaiset päästöt, nelitahtitekniikka ja uskomaton suorituskyky, ja sen huollontarve on selvästi F1H2O World Championship -sarjan veneissä tällä hetkellä käytössä olevia kaksitahtimoottoreita vähäisempi”, hän lisää.

Uuden Mercuryn nelitahtitekniikan myötä F1-veneiden päästöjen kerrotaan alenevan peräti 90 prosenttia kaksitahtisiin moottoreihin verrattuna.

Racing 360 APX perustuu Mercuryn 4,6-litraiseen Racing 300R -moottoriin, mutta monilta osiltaan, kuten imujärjestelmältään se on uusittu. Kierroslukua on kasvatettu 6400 kierroksesta 7000 kierrokseen minuutissa. Digitaalinen ohjaus tarjoaa tasaisen ja erittäin tarkan kaasun hallinnan.

Vaihteistona on Mercury Racing Super Speed Masterin parannettua versio. Ylivaihdejärjestelmä on suunniteltu toimimaan useilla eri välityssuhteilla, jolloin käytettävä suhde voidaan valita kilpailukohtaisesti. Uusi ylivaihteen ratassarja mahdollistaa potkuriakselin kierrosluvuksi 9600.

Moottorissa on pyritty keveyteen ja helppoon huollettavuuteen kisakäyttöä ajatellen. Moottorikoppa ja keskiosan suojaposket on valmistettu kevyestä hiilikuitukomposiitista, ja ne on varustettu vankkarakenteisilla pikavapautussalvoilla ja tiivistysjärjestelmällä, joiden ansiosta keskiosaan on helppo pääsy.

Uusi moottori on tehty pelkästään ratavenekäyttöön ja se on saatavilla sielläkin vain rajoitetusti kisatiimien käyttöön.

Suomalaisittainkin kiinnostava UIM F1H2O World Championship -sarja on yksipaikkaisten rataveneiden kansainvälisen kilpailukalenterin lippulaiva. F1-tiimit kilpailevat katamaraanirunkoisilla veneillä, joiden huippunopeus on yli 200 km/t.

Lue myös nämä

X