Tilaa
Uutiset

2. 3. 2007 Venemessuilla lähes 87 000 kävijää

05.03.2007

TekstiKipparilehti

Vene 07 Båt -näyttelyn jälkeen lasketut tilastot kertovat tuttuja tietoja: Kävijöitä oli entistä enemmän, samoin veneitä. Kauppaa tehtiin kohtalaisesti tai jopa vilkkaasti. Ylivoimaisesti suurin osa messuvieraista aikoo palata paikalle ensi vuonnakin.

Katkaisu

Kaikkiaan Helsingin messut siis olivat jälleen onnistunut ennakkomaistiainen varsinaista veneilykautta odotellessa.
Tämänkertainen näyttely oli pinta-alaltaan Suomen kaikkien aikojen suurin sisätiloissa järjestetty messutapahtuma. Ehkä siitä johtuen tunnelma halleissa tuntui aiempaa väljemmältä, vaikka 87 000 kävijän määrä on pari tuhatta viime vuotista enemmän. Tai ehkä uudet hallijärjestelyt toivat lisää tilaa käytäville, vaikka veneitäkin oli enemmän, lähes 700 mallia.
Uutta oli torstai-illan pidennetty aukioloaika. Se osoittautui menestykseksi, ja tullaan ottamaan käyttöön jatkossakin.
Messuilla tehdyn kävijätutkimuksen mukaan tyytyväisiä näkemäänsä oli 85 prosenttia kävijöistä, ja 92 prosenttia aikoo tulla ensi vuonnakin. Messuvierailun syistä kärkipäässä ovat tutustuminen uusiin venetarvikkeisiin, tarvikeostokset sekä tutustuminen uusiin venemalleihin.
Näytteilleasettajat kertoivat jälleen tehneensä runsaasti kauppaa messujen aikana. Asiakkaiden kasvanut tietämys ja asiantuntemus oli pistänyt silmään niin veneitä kuin tarvikkeita myyvillä. Tarvikeliikkeiden osastoille saavuttiin usein tarkan ostoslistan kanssa. Omat tarpeet oli mietitty etukäteen, ja usein oli jo tutustuttu esitteiden ja internetin välityksellä tuotteisiin.
Myös venekauppiaat kertoivat huomanneensa, että yhä useammin venettä harkitseva tietää jo varsin hyvin, millaista venettä on hakemassa. Niinpä messuvierailu onkin tavallaan viimeinen silaus ennen hankintapäätöstä. Paperilla pohditut vaihtoehdot selviävät kummasti, kun veneisiin pääsee tutustumaan konkreettisemmin paikan päällä.
Messuilla solmittujen kauppojen lisäksi venekauppiaat odottavatkin runsaasti ostopäätöksiä näyttelyn jälkeisten viikkojen aikana.
Messujen moottoriveneeksi valittiin Nimbus 30 Nova S. Messujen purjeveneen tittelin vei Elan 340.
Venealan Keskusliitto Finnboat palkitsi messuilla perinteiseen tapaan Vuoden venekauppiaan, Ulkoiluaitta Oy Meredin Turusta, sekä valitsi Vuoden venetarvikkeen, True Heading AIS-CTRX vastaanotin/lähettimen. Sitä tuo maahan Troil Marin Oy.
Messujen aikaan Finnboat esitteli myös venealan viime vuotisia taloustilastoja. Alan kokonaisliikevaihdon laskettiin kasvaneen 17,9 prosentilla. Osa kasvusta tosin menee Finnboatin jäsenkunnan laajenemisen piikkiin, mutta suurempi tekijä on tunnetuimpien venemerkkien myynnin nousu sekä kotimaassa että viennissä. Uusiakin merkkejä on tullut markkinoille, esimerkiksi AMT-veneiden menekki Norjassa tuntuu kasvuluvuissa. Myös veneiden keskikoko ja varustelun määrä ovat kasvaneet edelleen.
Kaikkiaan kotimaan venemyynti kasvoi 14,2 prosentilla ja vienti 22,4 prosentilla. Tulevaisuuden uskoakin alalla on, sillä yhdistyksen jäsenyrityksistä 38,5 prosenttia arvioi palkkaavansa uutta työvoimaa kuluvan vuoden aikana.

Lue myös nämä

X