Aikaisin alkanut veneilykausi on tuonut mukanaan suman vahinkoja ja karilleajoja, jotka ovat ruuhkauttaneet venehuoltoja uusien veneiden asennuskiireiden keskellä.

Katkaisu

Veneitä karille
Eniten huomiota ovat saaneet muutaman suuren veneen karilleajot Helsingin edustalla. Suurilta vahingoilta, uppoamisilta ja henkilövahingoilta on molemmissa julkisuuteen tulleissa tapauksissa vältytty, mutta korjauskustannukset ovat olleet mittavat.

Kesäkuun toisella viikolla ajoi Helsingin edustalla karille venäläisomistuksessa oleva, italialaisvalmisteinen Azimut 68. Alus oli lähtenyt Helsingistä ja suunnannut etelään. Jostain syystä se oli valinnut monista Helsingin ulosmenoväylistä yhden vaikeimmista ja ajoi karille Aabrahaminluotojen luona Melkin saaren eteläpuolella.

Vauhti ei ollut kova. Onnettomuudessa vaurioituivat lähinnä peräsimet, potkurit ja potkuriakselit. Runkoon ei tullut niin suuria vahinkoja, että vene olisi ollut lähellä uppoamista. Se saatiin hinattua seuraavana päivänä Helsinkiin, mutta saman tien se hinattiin telakalle Kotkaan.

Viikko ennen juhannusta karahti Helsingin edustalla jälleen. Tällä kertaa Vuosaaren edustalla, jossa porvoolainen Fairline Squadron 52 ajoi kiville. Kyseessä oli ohjaajan huolimattomuusvirhe, jonka seurauksena vene ajoi hitaalla vauhdilla pinnassa näkyville kiville.

Tässäkin veneessä vaurioituivat lähinnä pohjan alapuoliset osat, mutta myös runko. Vahingot eivät kuitenkaan olleet niin pahoja, että uppoamisvaaraa olisi ollut. Vene nökötti siististi kivillä ja mukana olleet henkilöt voitiin helposti siirtää muihin aluksiin ja maihin.
VL