Netin erilaisilla keskustelupalstoilla on viime aikoina keskusteltu paljon siitä, millaista öljyn ja bensan seosta vanhoissa, kaksitahtisissa perämoottoreissa oikein tulisi käyttää. Jotkut kertovat käyttävänsä vanhaan tapaan neliprosenttista seosta, joidenkin mielestä kaksi tai jopa yksi prosentti riittää.
Kertokaahan nyt asiantuntijoina, mikä on oikea vastaus!
Jussi Helsingistä

Katkaisu

Kyse on paljon siitä, millainen kone on käytössä. Jos moottorissa on tuoreöljyvoitelu, ongelmaa ei ole, koska kone annostelee öljyn määrän aina oikein. Toisaalta lähtökohtana voi pitää moottorin valmistajan suositusta, mutta tilanne on vuosien mittaan muuttunut.

Ennen vanhaan käytettiin todellakin bensaa, johon sekoitettiin neljä prosenttia öljyä. Silloin öljyt olivat kuitenkin selvästi nykyistä huonompia. Sillä alalla kehitys on ollut huikeaa. Niinä moottorin valmistajankin suositus voi olla vanhentunut.

Uusimmissa kaksitahtisissa bensan sekaan suositeltiin yhtä tai kahta prosenttia öljyä. Ehtona oli kuitenkin, että öljyn tuli olla korkeimman laatuluokan, TCW-3 -luokan öljyä.

Vanhempiin moottoreihin suosittelemme kahta prosenttia ja vain perämoottoreihin tarkoitettua em. laatuluokan öljyä. Jos moottorivalmistajan suositus on ollut yksi prosentti, silloin se riittää.

Jos moottoria käytetään vaikeissa olosuhteissa, raskaassa veneessä ja pakkasilla, suosittelemme silloin uudempiinkin moottoreihin kahta prosenttia. Tällaisissa tapauksissa myös tuoreöljyvoitelumoottoreiden polttoaineeseen kannattaa lorauttaa 0,5-1 prosentti öljyä moottorin toiminnan varmistamiseksi.

Liika tai vääränlainen öljy savuttaa, nokeaa moottorin ja sytytystulpat ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. liiasta öljystä ei hyötyä ole.
Vesa Leppä