Venetrailerien vetoaisalle vaaditaan tyyppihyväksyntä tai testiraportti riippumattoman tutkimuslaitoksen testistä. Uusi määräys tuli voimaan vuoden alusta ja koskee sen jälkeen rekisteröitäviä trailereita.

Katkaisu

Itse testi on useimmiten vaativa rasituskoe, joissakin tapauksissa kestävyys voidaan määritellä laskennallisesti.
Testiraportilla trailerin valmistaja voi hakea aisalle kansainvälistä E- tai eurooppalaista EY-tyyppihyväksyntää. Kumpikaan ei ole pakollinen, mutta ne ilmaisevat selkeimmin, että vetoaisa todella täyttää vaatimukset.
Suomessa tyyppihyväksynnät myöntää Ajoneuvohallintokeskus, mikäli vetoaisa ja koko sen tuotantoprosessi täyttävät direktiivin tai E-säännön vaatimukset. Testausraportti vaaditaan ehdottomasti. Tyyppihyväksynnän voi hakea myös muusta EU-maasta tai E-sääntöä soveltavasta maasta. Etenkin suurimmat trailerivalmistajat ovat Suomessa hakeneet E-tyyppihyväksyntää helpottaakseen vetoaisojen myyntiä muissa Euroopan maissa.
Todisteeksi vetoaisaan kiinnitetään hyväksyntämerkki, josta käy ilmi muun muassa tyyppihyväksyntänumero, kytkinlaitteen luokka ja trailerin kokonaispaino.
Myös omavalmiste-trailerit on jatkossa varustettava tyyppihyväksytyllä tai testin läpäisseellä vetoaisalla. Trailereita testaavat Suomessa VTT ja Testmill Pentanova. Lasku testistä on vähimmilläänkin kolmisen tuhatta euroa. Paria kärryä rakentavalle tulee halvemmaksi hankkia hyväksytty aisa irrallisena – tai rakentaa traileri siten, ettei siinä ole vetoaisaa.
Ajoneuvohallintokeskuksen ohje katsastajille viime joulukuulta kertoo, että vetoaisaa ei katsota trailerissa olevan, jos sen rakenne on jatkuva. Yksinkertaistaen silloin, kun runko ulottuu vetokytkimestä yhtenäisenä akselin taakse, joko suorana tai V-mallisena.
Jotkut valmistajat ovat joutuneet tekemään muutoksia koko mallistoonsa direktiivin vaatimusten takia. Pienvalmistajille muutokset testauksineen sekä mahdollinen tyyppihyväksyntä ovat kova koitos. Eräs valmistaja on jo päättänyt supistaa mallistoaan, toinen on toistaiseksi pysäyttänyt koko tuotantonsa.
Ulkomailta uutta traileria hankkivan kannattaa olla tarkkana. Tyyppihyväksynnän tai testausraportin puuttuessa rekisteröintikatsastus tuskin sujuu Suomessa liukkaasti. Aisan voi vaihtaa hyväksyttyyn täälläkin, mutta eri asia on, kuinka sen onnistuu kiinnittämään tukevasti runkoon.
Jos ulkomailta tuotu traileri on käytetty ja rekisteröity ennen 1.1.2007, rekisteröintikatsastus Suomessa tehdään ilman EU-direktiivin vaatimuksia.
Lisätietoa erilaisten trailereiden rekisteröintivaatimuksista saa katsastustoimipaikoilta.
Timo Sarkkinen