Alkaneella veneilykaudella matalasti verotettua moottoripolttoöljyä ei saa enää käyttää huviveneissä.

Laki tuli voimaan vuoden alussa, mutta viranomaiset lupaavat dieselin käyttöön siirryttävän ”joustavasti.” Veneiden tankkeja ei tarvitse puhdistaa moottoripolttoöljyn väri- ja merkkiaineiden poistamiseksi, ja tankkiin viime kaudelta jääneen polttoaineen saa ajaa loppuun.

Polttoaineiden käyttöä valvovat tulli-, poliisi-, ja rajavartioviranomaiset, mutta vielä tällä kaudella nämä keskittyvät ratsioiden sijasta muutoksesta tiedottamiseen. Veneilijöitä kuitenkin neuvotaan säilyttämään kuitit tankkauksista mahdollista valvontaa varten.

Kevyenä polttoöljynä verotettavan moottoripolttoöljyn käyttö on edelleen sallittua ammattiliikenteessä, esimerkiksi kalastusaluksissa sekä viranomais- ja taksiveneissä. Jos sama vene palvelee sekä huvi- että ammattikäytössä, on siihen tankattava dieseliä. Ammattiajon osuudesta voi sitten tietyin ehdoin hakea veronpalautusta lähimmältä tullipiiriltä.

Laissa on määrätty rangaistus kevyen polttoöljyn väärinkäytöstä. Se on nimeltään polttoainemaksu, ja maksun määrän ratkaisee veneen koneteho. Tehokkaimpia sakotetaan rajuimmin, koska ne eniten kuluttavina hyötyisivät selvimmin halvemmasta polttoaineesta.

Enintään 50 kilowatin, siis pyöreästi alle 70 hevosvoiman moottoreille sakko on 750 euroa. Siitä maksu nousee jokaista 50 kilowatin konetehon lisäystä kohden 750 eurolla. Suurin polttoainemaksu on 4 000 euroa yli 200 kilowatin tehoisille veneille. Rikkeen toistuessa maksua voidaan korottaa 50 prosenttiin asti, erityisen törkeissä tapauksissa 100 prosentillakin.

Tulli-, poliisi-, ja rajaviranomaisilla on oikeus ottaa näyte tankista selvittääkseen, onko veneissä käytetty dieseliä vai kiellettyä moottoripolttoöljyä. Tunnettua on, että jäämiä jälkimmäisestä voi ilmetä pitkäänkin sen jälkeen, kun on siirtynyt käyttämään dieseliä. Tullihallituksesta kerrotaan, että siksi ennen maksun määräämistä näytteet tutkitaan tullilaboratoriossa. Väri- ja merkkiaineita sisältävän moottoripolttoöljyn ja dieselin pitoisuudet pystytään havaitsemaan siellä hyvin tarkasti.

Rikittömän dieselin valmistevero nousi vuoden alusta 4,5 senttiä. Kun mukaan lasketaan arvonlisävero, dieselin vero on nyt lähes 34 senttiä suurempi kuin kevyen polttoöljyn. Selvää siis on, että dieselveneilijöiden polttoainekustannukset nousevat.

Venejakeluasemat netissä

Kipparissa 6/2008 on luettelo kaikista Suomen venejakeluasemista. Sama luettelo löytyy myös nettisivuilta, joissa sitä päivitätään listäteitoja saataessa.

Toukokuussa tehty soittokierros veneasemille paljasti dieselin litrahintojen vaihtelevan 1,3 eurosta puoleentoista euroon. Moni asema ennakoi hintojen vielä nousevan kesällä.

Dieseliä oli jo toukokuussa myynnissä melkein kaikilla veneasemilla. Joillakin asemilla on dieseliä huviveneilijöille sekä moottoripolttoöljyä ammattiliikenteelle. Polttoainevalikoima ja asemien muut palvelut ilmenevät oheisesta listasta.

Muihin kysymyksiin, esimerkiksi aukioloajoista sesongin ulkopuolella, saa vastauksen yhteysnumeroihin soittamalla.