Tilaa
Uutiset

Moottoripolttoöljy poistuu asemilta. Dieselin käyttöpakko voimaan ensi vuoden alusta

15.11.2007

TekstiKipparilehti

Suomi siirtyy dieselaikaan huviveneilyssä ensi vuoden alusta. Viranomaisten mukaan se tapahtuu joustavasti, mutta ilman siirtymäaikaa.

KatkaisuKevyen polttoöljyn käyttö on vuoden alusta kiellettyä. Kieltoa rikkoville voidaan määrätä vastaava rangaistus kuin on jo käytössä maantieliikenteessä.

Valvonnan painopiste on ensivaiheessa jakeluasemissa.

Hallituksen lakiesitys veromuutoksista on paraikaa eduskunnan käsiteltävänä. Esityksen mukaan dieselmoottoriveneissä saa vastedes käyttää polttoaineena ainoastaan dieseliä, jota verotetaan kuten maantieliikenteessä. Kevyenä polttoöljynä verotetun moottoripolttoöljyn käyttö kielletään huviveneilyssä. Lain on määrä astua voimaan 1. 1. 2008.

Uuden lain taustalla on EU:n komission päätös viime maaliskuulta. Komissio ei myöntänyt Suomelle jatkoaikaa matalasti verotetun polttoaineen käyttöön huviveneilyssä ja -ilmailussa, vaan katsoi, että näissäkin harrastuksissa polttoaineiden verotuksen tulee olla yhtenäistä. Vastaavan päätöksen komissio antoi myös esimerkiksi Iso-Britannialle, Irlannille ja Tanskalle.

Suomen poikkeuslupa kevyesti verotetun polttoöljyn venekäyttöön päättyi virallisesti jo vuoden 2006 lopussa. Käytännössä mikään ei kuitenkaan muuttunut vielä tänä vuonna, sillä lainsäädännön muuttaminen vei aikansa.

Diesel ja moottoripolttoöljy ovat väriä ja veroa lukuun ottamatta samaa ainetta. Moottoripolttoöljy on tunnistamisen vuoksi värjätty punaiseksi. Korkeammin verotettu diesel on kirkasta.

Erot polttoaineiden veroissa ovat huimat. Rikittömän dieselin vero on ensi vuonna lähes 34 senttiä suurempi kuin kevyen polttoöljyn, arvonlisäverot ja hallituksen päätös energiaveron korottamisesta mukaan laskettuna. Rikittömän dieselin valmistevero nousee ensi vuodeksi 4,5 senttiä, bensan 3,9 senttiä.

Karkeatakaan arviota siitä, mitä diesel maksaa ensi kesänä asemilla, on silti vielä mahdoton antaa. Raakaöljyn hinta voi vaihdella lyhyessäkin ajassa melkoisesti, kuten myös hinnat eri asemilla.

Sakkoa tehon mukaan

Kielletyn kevyen polttoöljyn käytöstä annettava rangaistus on nimeltään polttoainemaksu. Se peritään pääsääntöisesti veneen omistajalta tai haltijalta. Tehokkaimmilla koneilla varustettuja veneitä sakotetaan rajuimmin. Lain henki on, että ne hyötyisivät selvimmin halvemman polttoaineen käytöstä, koska sitä eniten kuluttavatkin.

Muutamasta kympistä ei tule olemaan kyse pienimmilläkään koneilla. Enintään 50 kilowatin, siis pyöreästi alle 70 hevosvoiman moottoreille sakko on 750 euroa. Maksu myös nousee jokaista 50 kilowatin konetehon lisäystä kohden 750 eurolla. Suurin mahdollinen, yli 200 kilowatin tehoisille veneille määrättävä polttoainemaksu on 4 000 euroa. Jos rike toistuu, polttoainemaksua voidaan korottaa enintään 50 prosentilla, törkeissä tapauksissa 100 prosentilla.

Polttoainemaksu voidaan periä silloinkin, jos tankissa on edes vähän kevyttä polttoöljyä sallitun dieselin seassa. Vastaavaa säännöstä noudatetaan tieliikenteessä.

Muutama tippaa värjättyä polttoöljyä ei tunnistaa dieselistä omin silmin, mutta jäljet jäävät poliisin ja muiden viranomaisten testiliuskoihin. Kiusalliseksi asian tekee se, että vaikka olisi tankannut useita kertoja dieseliä, punertavaa moottoripolttoöljyä saattaa silti olla jääminä polttoainejärjestelmässä. Rehellinenkin veneilijä olisi siten kärähtämisvaarassa.

Siirtymäaikaa ei tule

Moni onkin aiheesta kysynyt, pitääkö ryhtyä epätoivoiseen veneen koko polttoainejärjestelmän puhdistamiseksi tankkeineen, letkuineen ja suodattimineen?

Näin kysymykseen vastaa lakiesitys:

”Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa joustavasti siten, ettei huoltoaseman pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat veneasemille ainoastaan dieselöljynä verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.”

Esityksessä tunnustetaan, että vie aikaa, ennen kuin kevyen polttoöljyn väri- ja merkkiaineet häviävät huoltoasemien ja veneiden tankeista. Mitään siirtymäaikaa polttoaineen vaihtumiseen ei veneilijöille kuitenkaan annettu. Syy on paljolti se, että poikkeuslupa kevyen polttoöljyn käyttöön loppui jo vuoden 2006 päätyttyä.

– Käytännössä asia menee niin, että tankin saa ajaa loppuun, sen jälkeen pitää ostaa uutta väritöntä dieseliä, sanoo neuvotteleva virkamies Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä.

Parkkonen toteaa, että siirtymäaika vain pitkittäisi dieseliin siirtymistä, ja ettei kukaan vapaaehtoisesti siirry kalliimpaan polttoaineeseen.

Valvonta alkaa jakeluasemilta

Jakeluyhtiöt kertovat valmistautuvansa toimittamaan dieseliä asemille hyvissä ajoin ennen veneilykauden 2008 alkua. Ympäri vuoden auki olevilta asemilta sitä ei kuitenkaan ole välttämättä saatavilla heti vuoden vaihteen jälkeen.

Polttoainemaksua koskeva valvonta kuuluu Tullihallitukselle. Lakiesityksen mukaan käyttöä valvoisivat sen lisäksi poliisi- ja rajavartioviranomaiset. Valvonta kohdistuu ensin veneasemille. Tarkoituksena on seurata, onko niiden tankeissa ”puhdasta” dieseliä. Jos asemilta ei sitä ole saatavilla, vaan heidän tankeissaan on jäämiä moottoripolttoöljystä, veneilijälle ei voi seurata rangaistusta.

– Otamme näytteitä ja tutkitutamme ne tullilaboratoriossa. Näin seuraamme, kuinka paljon kevyen polttoöljyn pitoisuudet ajan myötä vähenevät, kun on tankattu dieseliä, kertoo valvonnasta Tullihallituksen ylitarkastaja Markus Teräväinen.

Kevyen polttoöljyn pitoisuus voidaan siis nähdä laboratoriotesteissä. Valvontaviranomaisten ottamat näytteet toimitetaan Teräväisen mukaan testeihin, jos seassa epäillään olevan kevyttä polttoöljyä. Veneilijältä pyydetään tarvittaessa selitys siitä, mistä ja milloin polttoaine on hankittu.

– Maksua ei määrätä ilman tutkimusta, Teräväinen painottaa.

Sisäministeriön poliisiosastolta ei vielä marraskuun alussa osattu sanoa, missä määrin poliisi tulee valvomaan dieselin käyttöä. Ohjeita asiasta ei vielä ole laadittu. Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä kuitenkin perustelee, miksi valvonnan painopiste on ensin jakeluportaassa.

– Ei ole hirveästi järkeä puuttua veneisiin ennen kuin polttoaine on saatu puhtaaksi jakeluportaassa. Loivasti lähdetään eteenpäin, Parkkonen lupaa.

Lue myös nämä

X