Tilaa
Uutiset

NMEA tulee avoveneisiin

03.06.2008

TekstiKipparilehti

Uuden plotterin mukana NMEA2000 tulee puoliväkisin mukana. Tietoverkon hyödyt avoveneen kuljettajalle ovat vielä aika keveät, mutta tilanteesta kannattaa jo opetella ottamaan hyödyt irti. Lisänäytöt ja tiedon jakaminen helpottuvat, ja asian voi kääntää vaikkapa miehistön iloksi – hekin kaipaavat kalastustilanteessa kaiun ja muiden mittareiden kertomaa.

Kahden viime vuoden aikana NMEA2000-laitteita on tullut lisää useilta valmistajilta, ja kehitys on selvästi kiihtymässä. Jo nyt uusista perämoottoreista saa NMEA-pohjaisesti paljon oleellisia tietoja, ja erillisiä mittareita halvemmalla pääsee, kun ne ottaa näkymään plotterin ruudulla.

NMEA on lyhenne sanoista National Marine Electronics Association. Se on jenkkien sisäinen vene-elektroniikan yhdistys. Suurin osa maailman vene-elektroniikasta tulee USA:sta, joten NMEA:n kansallisista standardeista on muodostunut standardeja myös muualla maailmassa.

Yhdistyksen suurin saavutus on 1983-2002 kehitetty standardi NMEA0183. Se ei ollut aito tietoverkko, vaan vaati ns. ”point-to-point” -kaapeloinnin, eli eri laitteiden sarjaportit piti yhdistää, mahdollisesti useita signaaleja yhdistävän välilaitteen kautta, jolloin kytkennöistä tuli sekavia. Vanha standardi oli nykymittapuulla myös hidas.

NMEA2000 sen sijaan on hyvin standardoitu. Jokaisen liittimen ja piuhan värit ja tarkoitukset on määrätty, samoin jännitetasot ja tietysti viestien rakenne. Tämän pitäisi tarkoittaa, että samaan veneverkkoon voi liittää eri valmistajien NMEA2000-laitteita, jotka toimivat sujuvasti keskenään.

Aivan noin ruusuinen ei maailma vielä ole. Jotta laite NMEA2000-verkossa pystyisi ymmärtämään toista, sen täytyy tunnistaa toisen laitteen viestityyppi. Niitä on yli sata erilaista. Joihinkin uusiin, kalliisiin plottereihin saattaa olla koodattuna niistä valtaosa, mutta tuskin mihinkään kaikkia. Useimmat NMEA-yleismittarit pystyvät näyttämään vain kourallista perustietoja. Tyypillisesti plotterivalmistaja on aloittanut NMEA2000-toteutukset omilla, vanhoilla kaapeloinneillaan ja täydentänyt niitä N2K-kelpoiseksi.

Uusi verkko on myös suhteellisen nopea, 250 kbit/s vakionopeus tarkoittaa noin 50 kertaista nopeutta vanhaan NMEA0183:een verrattuna.

Käytännön kompastuskiviä

Ylivoimaisesti yleisin harmi, johon luultavasti jokainen NMEA2000-käyttäjä joskus törmää, on verkon erillinen virransyöttö. Korostetaan siis asiaa: NMEA2000-verkko vaatii jotain reittiä sisäänsä oman, erillisen 12V jännitteen ja siihen riittävästi virtaa. Muuten verkko ei toimi.

Toinen ongelma liittyy virran määrään. Kun piuhat ovat vierekkäisissä kaapeleissa, virtakin otetaan herkästi siitä liittimestä, mihin pulpetin johtojen sekamelskassa parhaiten ylletään. Kun normaali väriplotteri imaisee helposti 700-900 mA ja verkon muut laitteet himpun lisää, käy herkästi niin, että virtaa ei saadakaan tarpeeksi kaikille.

Kolmas ongelma on vielä nyt teoreettinen, mutta ehkä muutaman vuoden päästä arkipäivää. Kuvitellaanpa veneeseen vieraaksi kaveri, joka haluaa katsoa NMEA-tietoja omalla näyttölaitteellaan. Hän ei tietenkään kytke laitettaan kiinteästi veneen sähköjärjestelmään, vaan ottaa virran sieltä mistä pitääkin, tupakansytytinliitännästä.

Uusissa sytkäripiuhoissa on NMEA-virtakarvat kytkettyinä, ja kun samaan aikaan verkko saa virtaa myös veneen kiinteän plotterin läpi, syntyy tilanne, jossa verkkoon on kytkettynä virta kahdesta eri kohdasta. Tilanteesta varoitellaan käyttöohjeissa useaankin otteeseen.

Ehkä mitään ikävää ei tapahdu, mutta sitä ei voi varmuudella tietää. Jos suuri määrä sähköä vaihtaa nopeasti paikkaa, tapahtuu tietoverkossa kaapeleiden sulamista ja savunmuodostusta. Pahimmillaan seuraus voi olla tulipalo veneen rakenteiden sisällä.

Verkon tulevaisuus

Kuluttajat kiinnostuvat yhä enemmän moottoreidensa hyvinvoinnista. Moottorikytkentöjen määrä tulee kasvamaan, kun koneita vaihdetaan uudempiin. Tätäkin kautta kasvaa kiinnostus NMEA-laitteisiin.

Kohta avoveneisiin asennetaan välineitä, joita perinteisesti on nähty matkaveneissä, yksinkertaisista polttonesteen tason mittareista aina älykkäisiin sääasemiin. Mikäpä olisi vesillä sen hauskempaa, kun katsoa ruudulta, milloin korkea ilmanpaine kääntyy nopeaan laskuun ja kala alkaa syömään.

Kankeat, yksisuuntaiset PC-liitännät tulevat monipuolistumaan. PC:lle tullaan tekemään suoria NMEA2000-liitäntöjä, nythän adapterit vielä muuntavat NMEA2000-protokollan NMEA0183:ksi ennen PC:lle pukkaamista. Verkon seuranta ja hallinta siirtyy plotterilta PC:lle erityisesti matkaveneissä.

Jo nyt avoimen, mutta hyvin kontrolloidun verkon standardointi antaa kenties jatkossa käyttäjien itse rakennella PC:llä omia NMEA2000-sovellutuksiaan. Ohjelmat saattavat esimerkiksi hakea netistä vedenkorkeus- ja muita säätietoja, ja laskea niiden pohjalta ilmoituksia muuttuneista olosuhteista.

Seurattavien tietojen lisääntyessä tarvitaan isompia plotteriruutuja. Viisituumaisesta ostojen valtavirta kääntyy seitsentuumaisiin Suomessa jo kahden, kolmen vuoden sisällä eli silloin, kun ensimmäiset viisituumaisen värilaitteen ostaneet alkavat uusia kalustoaan.

Lue myös nämä

X