Nostipa veneensä talviteloille ammattilaisen voimin tai vaikka lankomiehen avulla, ei kannata hosua.

Ammattilaista käytettäessä periaate on, että jos nosto tehdään ilman asiakasta, kuuluu vaurio nostajan vakuutuksen piirin. Jos asiakas on nostossa mukana, vaurio korvataan venevakuutuksesta.

Kannattaa siis tarkistaa, mitä omaan vakuutukseen sisältyy. Venevakuutuksen kattavuudesta tekemäämme kyselyyn vastanneet Alandia Vakuutus, Folksam, If, Op Vakuutus, Pantaenius ja POP Venevakuutus kertoivat venevakuutuksen kattavan nostossa ja kuljetuksessa syntyneet äkilliset, ennalta arvaamattomat ulkoisesta tapahtumasta johtuneet vahingot edellyttäen, että on noudatettu huolellisuutta, jolla vahingon voi estää tai sen laajuutta pienentää.

LähiTapiolan laaja venevakuutus kattaa nosto-, kuljetus- ja telakointivahingot.

Pohjantähti korvaa, jos venevakuutukseen on valittu rikkoutumisriski.

Ifin omaisuuskorvausten asiantuntija Juha T. Virtanen vakuuttaa, että maalaisjärki on hyvä apu omatoimisessa telakoinnissa. Oikein on varauduttu, kun käytössä ovat ehjät liinat ja oikean kokoinen eli painorajoitusten mukainen traileri, jonka renkaat ovat täynnä.

”Kun vene on kiinnitetty kunnolla perävaunuun ja ajettu jonkin matkaa eteenpäin, kannattaa pysähtyä varmistamaan, että liinat ovat yhä kireällä”, opastaa Virtanen.

Kolmannes venevahingoista syntyy telakoinnin yhteydessä tihutöiden ja lumikuormien vuoksi, mutta nostoista ei paljon vahinkoja raportoida. LähiTapiola neuvoo varmistamaan trailerin kiinnityksen vetoautoon, sillä joka vuosi syntyy vahinkoja trailerin irrotessa vetoautosta kuljetuksen aikana.

Entä ammattilaisen terveiset 
ennen veneen nostoa? Bertil Lindholm on lähes 50 vuoden aikana ollut mukana kymmenissä tuhansissa venenostossa.

”Venettä pukilta nostaessa on 
painopiste vaikeampi hakea kuin vedestä nostaessa, mutta maalla näkee, mistä liina ei saa mennä. Hyvän veneenomistajan tunnistaa siitä, että hän osaa kertoa, missä kohdassa vaikkapa veneen vetolaite ja akseli sijaitsevat”, Lindholm paljastaa.