Maamme yksi maineikkaimmista ja tunnetuimmista venealan yrityksistä, Vator Oy, on hakeutunut konkurssiin. Konkurssin taustalla on entisen yhteistyökumppanin, moottori- ja venejätti Brunswickin vetäytyminen yhteistyöstä.

Vator tunnettiin jo vuodesta 1938 alkaen ensin huippuluokan puuveneiden valmistajana niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin. Sittemmin yritys siirtyi lujitemuovisten veneiden valmistajaksi ja syntyivät mm. nykyisin jo klassikoiksi luettavat Vator 17 ja 22. Muita malleja olivat mm. 10, 12, 14, 15 ja 20 erilaisina versioina.

Venevalmistus loppui vuonna 1986, mutta uutta mallistoa suunniteltiin ja ensimmäinen uusi malli oli Vator 27.
Sittemmin Vator tuli tunnetuksi etenkin Mercury-perämoottoreiden ja MerCruiser-sisäperämoottoreiden maahantuojana.
Vator toimi amerikkalaisen Brunswickin moottoreiden maahantuojana 56 vuotta. Vuonna 2006 Brunswick kuitenkin halusi ottaa maahantuonnin itselleen ja perusti Suomeen tytäryhtiön, joka hoitaa niin yhtymän moottoreiden kuin veneiden markkinoinnin ja maahantuonnin.

Vatorin toimitusjohtaja Joel Nemes on todennut, että Vator ja Brunswick olivat sopineet Vatorin jatkavan amerikkalaisyhtiön tuotteiden vähittäiskauppiaana. Vuoden 2006 lopussa Brunswick perui tämän yhteistyön. Vator oli ehtinyt investoida viiteen myymälään Helsingissä, Turussa ja Tampereella, jotka olisivat myyneet Brunswickin tuotteita.
Vator valitti asiasta välimiesoikeuteen loppuvuodesta 2008. Kesäkuun alussa oikeus päätti, että Brunswick ei joudu maksamaan vahingonkorvauksia sopimusrikkomuksesta.

Yhteistyön kariutumisen jälkeen Vator on tuottanut tappiota. Velkoja yhtiölle jäi miljoonia. Tilannetta pahensi veneiden myyntiin iskenyt laskusuhdanne. Yhtiö asetettiin konkurssiin sen omasta hakemuksesta 7. heinäkuuta.
Joel Nemes sanoo aikovansa jatkaa alalla uusien ideoin ja ajatuksin.