Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Scantic 580 HT De Luxe – Suosiota on riittänyt

29.10.2012

Tekstija kuvat Anton Kalland

Scantic on malliesimerkki veneestä, jolla on ollut hyvä alku. Venemerkki syntyi 1970– luvun alussa Scantic 500 -mallina, jota valmistettiin muun muassa Käyrän työsiirtolassa ja myytiin Move ja Maritim-nimisinä. Moven rinnalle tuli suosion  myötä nopeasti muitakin vaihtoehtoja.

Kilpavenepiireissäkin tunnettu Lasse Reivonen suunnitteli ja rakensi veneitä Jorvaksessa Kirkkonummella. Merkin päämyyjä oli helsinkiläinen Tallberg Nautica.

Scanticeja on saanut niin avoveneinä kuin takahytillisinä ja HT-versioina ja jo alkuvaiheessa merkki sai veneilijöiltä kiitosta monipuolisilla ominaisuuksillaan.

Viisisatasta seurasi isompi malli Scantic 575, josta tuli 1970-luvun puolivälissä ominaisuuksiensa puolesta suosittu retki- ja yhteysvene. Scanticeja myytiin myös välittäjien kautta eri nimisinä ja eri väreillä ja sisustuksilla. Esimerkiksi Bensow myi 580-mallia 1970-luvun lopulla Bensow 575 -nimellä. Bensowin myymissä versioissa tavoiteltiin hienostuneempaa imagoa ja niissä oli mustaa gelcoatia kannessa ja katossa, ja se oli varustettu BMW:n sisäperämoottorilla.

Seuraava isompi malli oli 575, josta tuli 1970-luvun puolivälissä ominaisuuksiensa puolesta suosittu retki- ja yhteysvene.

Scantic 580 oli saaristokäyttöön soveltuva liukuvarunkoinen retkivene. Sen moottorin tehosuosituksista liikkuu rannoilla kahta tietoa. Vuonna 1979 kuitenkin mallin tehosuositukseksi ilmoitettiin 55–85 hevosvoimaa ja isoimmalla  moottoriteholla veneen nopeudeksi kerrottiin 27 solmua, kun kyydissä oli kolme henkilöä. Vastaavasti Bensowin sisäperämoottorillinen 575 liikkui 100–140 hevosvoiman tehoilla, mutta vene painoi jo 895 kiloa.

 

Myöhemmin kuopiolainen Bella Veneet Ky osti Scanticin muotit ja alkoi kehittää malleja. 580:sta muokkautui Bella 600 HT ja Scantic 675 puolestaan tuli myöhemmin tunnetuksi Bella 685 -mallina, joka oli erittäin suosittu vene.

Parosten omistama Scantic saattaa olla Bellan valmistamien Scanticien viimeisiä sarjoja.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 10/2012.

Lue myös nämä

X