Jutut

Minä ja perämoottorini: Nissen jenkkivatkain – Clarke Troller

Nils Häggblomilla on 500 perämoottoria. Niistä pienin kiinnostaa eniten.

19.06.2019

TekstiPete Suhonen

KuvatJuha Virtanen

Mikä tuo on? Sehän muistuttaa kodinkonetta! Venemessuilla kysymyksiä ja kommentteja kerää aina eniten tämä, nyt jo 81-vuotias, Clarke Troller. Viitisen kiloa puunattua alumiinia, jonka sisällä niin poikkeava ja pöhkö rakenne kuin olla ja voi. Potkuri- ja kampiakseli on sama. Tämä on tiettävästi maailman ainoa vedenalainen perämoottorimalli. Se käynnistetäänkin potkurista, ja kipataan sitten alas veteen, kun kone surraa.

Muodot sillä ovat kuitenkin kohdallaan, nätti se on, kanadalaissyntyisen suunnittelijan luomus. Vuosien mittaan sitä onkin kuvattu museossa ja messuilla hyvinkin satatuhatta kertaa.

Moottoria myytiin aikoinaan kangassäkissä 34,5 taalalla. Riki on niin lyhyt ettei sitä voinut käyttää kuin kanootissa tai jollassa. Kenties jotkut muinaiset miljonäärit varustivat jollansa Clarke Trollerilla, vaikka siinä ei ole edes kaasuläppää. Moottori käy aina 4000 kierrosta minuutissa.

Yksilö kulkeutui museooni Ruotsissa asuvan ystäväni kautta. Sopimuksen mukaan saan pitää tätä kokoelmissani niin kauan kuin minä ja museo ovat hengissä. Arvelisin, että mallia on tehty noin 5000 kappaletta, ei siis ihan lyhyttä sarjaa. Maailmalla näitä taitaa olla yhä satakunta. Joku väitti, että tämä olisi oikeasti Euroopan ainoa, mutta eiköhän jossakin kolkassa ole vastaava.

Clarke Troller oli tuotannossa vuosina 1937–1941.

Päästäkseni kiinni sen sielunmaailmaan, olen purkanut Clarke Trollerin kahdesti osiin, ja jokainen vaihe on kuvattu tieteellisen tarkasti Yamahan pääverstaassa. Se on edelleen täysin toimintakuntoinen, oma hassu itsensä ja yhtä huomiohakuinen kuin ennenkin.”

Tekniset tiedot

Clarke Troller

Vuosimalli 1938
Sylinteriluku 1
Iskutilavuus n. 100 cm3
Teho 1,2 hv
Paino 4,8 kiloa

Moottoria voi ihailla viimeistä kesää Tirmossa, Nissen Outboard Museumissa, Tirmoontie 611, 07630 Tirmo. Museo on auki 6.7.-7.7.2019 ja 3.8.-4.8.2019.

Onko sinulla uusi tai vanha moottori, josta haluaisit kertoa Kippari-lehden Minä ja perämoottorini -juttusarjassa? Lähetä meille viesti tästä.

Lue myös nämä

X