Tilaa
Testit

Quicksilver 420 AluRib – Hyötyvene myös hupiin

Pienistä kovapohjaisista kumiveneistä on paljon muuhunkin kuin pelkäksi ison veneen apujollaksi.

22.10.2020

Tekstijuha virtanen

Kuvatkipparin toimitus

Kenelle: Apuvenettä tarvitseville veneilijöille, mökkiläisille, purjehdusvalmentajille tai sukeltajille.


Kovapohjaisten runkojen myötä pientenkin kumiveneiden käyttö on yleistynyt. Lujitemuovisten runkojen jatkoksi on saatu myös alumiinista valmistetut veneet tällekin sektorille – ponttonit ovat tuttuun tapaan edullista PVC-muovia ja hieman kalliimmissa veneissä on käytössä arvokkaampia kumikangasmateriaaleja.

Ponttonien ansiosta vene on vakaa, mikä tekee siitä turvallisen tuntuisen ja aloittelijallekin helppokäyttöisen.

Quicksilverin AluRib-vene oli viime talven lopulla testissämme koepenkkinä. Mittasimme siinä 20 hevosvoiman efi-perämoottoreita (Kippari 2/2020). Samalla kertyi veneestäkin paljon kokemusta, kun moottori toisensa jälkeen ruuvattiin sen perään ja käytiin suorittamassa kulutusmittaukset kullekin moottorille.

Kuusi alurunkoa

Quicksilverin ribbien mallistossa tämä 420 on suurin vene. Pienin on 270, joka on nimensä mukaisesti 2,70 metriä pitkä.

Näiden mallien väliin mahtuu neljä erimittaista venettä jalan eli noin 30 sentin välein. Alumiinirunko on muokattu nelimillisestä alumiinilevystä.

PVC-ponttonien halkaisija 420-mallissa on 45 senttiä. Sisätilaa ponttonien välissä ei ole runsaasti, vain noin 80 senttiä.

Neljään ilmakammioon jaettujen ponttonien materiaali on 0,9 millimetrin paksuista – yksi reikä ei siis vielä aiheuta uppoamisvaaraa. Ponttonien ulkosyrjällä on leveä kumilista suojaamassa niitä kolhuilta.

Siitä huolimatta kumiveneiden suojaksi kannattaa laiturissa aina laittaa myös lepuuttimet kovakylkisten veneiden tapaan.

Kantavuudeltaan kumivene päihittää ponttoniensa ansiosta helposti saman kokoluokan avoveneet. Sisäpohja on tasainen ja varustettu liukuesteteipeillä.

Tarra täyttö- ja tyhjennysventtiilin ympärillä kertoo ponttonin ilmanpaineen.

Sisätilat muokattavissa

Kahvaohjattavassa veneessä ajaminen onnistuu ponttonin päällä istuen. Veneeseen saa myös tuhdon, jonka paikkaa voi säätää helposti kuskin mittojen mukaisesti.

Veneeseen saa myös ohjauspulpetin jockey-tyylisellä istuimella. Yhden istuttava lisävaruste maksaa 952 euroa ja kahden istuttavana noin 1 500 euroa.

Pulpettiversio edellyttää myös moottoria, joka on varustettu kaukohallintalaitteella.

Kokeilemassamme veneessä ei ollut airoille hankaimia, joten moottorin sammuessa on pistettävä mela heilumaan, jos haluaa päästä rantaan asti.

Isompia Quicksilvereitä liikuttavat pääasiassa moottorit. Pienemmissä malleissa ovat myös airot ja hankaimet.

Airot saa lukittua hankaimiinsa ja moottorilla ajon ajaksi vielä kiinni ponttoneihin tarranauhalla.

Säilytystilat rajalliset

Kovapohjaisen kumiveneen ongelmana on sama säilytystilojen puute kuin muillakin avoveneillä. Varusteet jäävät väkisinkin veneen pohjalle jalkoihin.

Ainoa kannellinen säilytystila veneen varusteille on keulaan muokatuissa portaissa, joista alempi, isompi askelma toimii myös keulatuhtona.

Portaiden molemmissa askelmissa on avattava luukku, jotka molemmat avautuvat samaan yhtenäiseen tilaan. Sinne pitäisi mahtua myös polttoainetankki.

Pulpettiversion penkin alla on myös iso säilytystila varusteille.

Apuvenekäyttöä ajatellen veneessä on vahvat nostosilmukat. Peräpeilissä on kaksi ja toiset kaksi ovat avotilan etuosassa.

Keulassa on kaksi askelmaa helpottamassa kulkua. Niiden alla on säilytystila. Tarkkasilmäinen näkee nostolenkin penkin vieressä.

Tehoalue laaja

Quicksilveriin voi asentaa lyhytrikisen 40 hevosvoiman perämoottorin. Teho voi tuntua ajatuksena ylimitoitetulta hiukan yli satakiloiseen veneeseen.

Jos kyydissä on usein monta henkilöä, voi tehomäärä olla perusteltu. Kyydissä saa olla jopa kahdeksan henkeä, jolloin ponttonien päällä alkaa olla jo hiukan ahdasta.

Jollapurjehtijoiden valmentajakin voi tarvita tehoa. Valmentajan on joskus päästävä nopeasti siirtymään yhden luota toisen opastettavansa vierelle.

Pienemmälläkin moottorilla pärjää. Kuten aiemmin jo mainittiin, oli vene ”testipenkkinä” Kipparin viime talvisessa 20 hevosvoiman perämoottorien vertailussa. Testissä siis enimmäistehon puolikkaallakin päästiin kahden hengen kuormalla 18 - 19 solmun huippunopeuteen.

Tavallinen avovene liikahtaisi näillä tehoilla jo reilusti vauhdikkaammin. Ponttonit laahaavat sen verran, että muutama solmu menetetään.

Yksin ajaessaan kevyt kuski sai nostettua sen yli 20 solmun vauhtiin, mikä tuntuu tämän kokoluokan veneelle aivan riittävältä vauhdilta.

Lue myös nämä

X