Testit

Apukäynnistimet vertailussa

Moni veneilijä tunnistaa kiusallisen tilanteen. Moottori ei käynnisty, koska akusta on virta loppu. Syy saattaa olla myös latauksessa tai liiallisessa virran käytöstä satamassa. Lainasähkön saaminen vaikka saareen on useimmissa tapauksissa maksullista. Varakäynnistysvirta on harkitsemisen arvoinen ratkaisu sähköongelmiin.

09.03.2016

TekstiKlaus Salkola

KuvatKari Hautala/Otavamedia, Klaus Salkola

Yksinkertaisin varakäynnistysvirta on toinen, hyvin ladattu akku ja maanteiltä tuttu akkukaapeli. Plussa plussaan ja miinus miinukseen, jonka jälkeen käynnistys saattaa onnistua. Toinen akku on kuitenkin yhtä suuri ja painava kuin se alkuperäinenkin, eikä raskaan lisäakun mukana kuljettaminen ole mielekästä. Kätevämpi lisävirta olisi tarpeen, jota on nyt hyvin saatavilla. Testasimme 12 erilaista apukäynnistintä (Jump Starter) ja perehdyimme niiden käyttöön yleensä.

Käynnistysvirtaa antavia apulaitteita on kahta perustyyppiä. Suuret ja painavat, yleensä lyijyakun sisältävät, ovat raahattavia tehopakkauksia. Ne perustuvat koettuun ja edulliseen tekniikkaan. Saataville on tullut paljon pieniä litium-akulla varustettuja älyllä ja elektroniikalla tehtävänsä hoitavia laitteita. Testin pienin laite on älypuhelimen kokoinen.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Valmistajat suopeina

Starttiavun antamisessa autosta toiselle on julkisuudessa taitettu peistä ja jaettu varoituksia. Tämän johdosta tehtiin kyselykierros useimpien venemoottorien edustajien piirissä kysyen, liittyykö moottoreihin rajoituksia nyt testattavana olevan kaltaisten apukäynnistimien käytölle? Vastauksia saatiin kattavasti eikä niissä nähty estettä tämän kaltaisten apukäynnistimien käytölle. Tieto on veneilijälle lohdullinen.

Selkein moottorinvalmistajien antama ohje on liittää apukäynnistin akun napoihin, eikä yrittää etsiä sille paikkaa moottorista. Tämä silläkin uhalla, että jännite starttimoottorilla saattaa kaapelivastuksesta johtuen tällöin jäädä hieman alemmaksi. Ilman akkua moottoria ei myöskään saa yrittää käynnistää — siitäkin voi tulla kallista.

Ongelmallisimmat moottorit ovat yhteispaineruiskutuksella varustetut mallit (Common Rail). Näissä suoraan akkuun kiinnittäminen on erityisen tärkeätä

Lue myös nämä

X