Jutut

Vene 19 Båt: Erikoinen Sikari-pikavene täyttää 90 vuotta

Vuonna 1929 maineikkaalla Turun Veneveistämöllä, eli Åbo Båtvarfilla rakennettiin erikoinen vene: "Snabbgående Experiment Motorbåt".

13.02.2019

TekstiSatu Björn

KuvatTomi Peurakoski

Tämä paremmin Sikari-nimellä tunnettu pikavene suunniteltiin veneveistämön omaksi prototyypiksi ja suunnittelusta vastasivat kaikki kolme veistämön pääsuunnittelijaa: veljekset Zaké ja Bruno Westin sekä Jarl Lindblom.

Sikari on rakenteeltaan maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. Keulan linjat ovat samanlaiset kuin saman aikakauden moottoritorpedoveneissä ja peräsin on sijoitettu eteen. Sikarin keskivaiheilla on porras, josta alkaa veneelle tunnusomainen suippeneva kiinteä pyrstö. Pyrstön päässä pyörii potkuri. Veneen pituus on 9,6 m ja leveys 1,60 m. Moottori on Ford V8 ”Flathead”.

Rakenteensa johdosta Sikari on yksi maailman varhaisimmista pintapotkuritekniikkaa hyödyntävistä veneistä ja ensimmäinen Suomessa rakennttu.

Vuonna 2013 Sikari valittiin ensimmäiseksi K-merkityksi veneeksi Suomen kulttuurihistoriallisten veneden rekisteriin.

Vuosijuhlan kunniaksi Sikari laitetaan vesillelaskukuntoon ja kesäksi veteen ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Sikari kunnostetaan Ruissalon telakalla.

Sikariin pääsee tutustumaan kesän eri veneilytapahtumissa. Varmistuneet tapahtumat ovat Aurajoen Wauhtiajot (15.6.) ja Kotkan Puuvenemessut (24.-27.7.).

Sikariin pääsee venemessuilla tutustumaan Ruissalon Telakan osastolla 7d160.

Lue myös nämä

X