Tilaa
Näyttelyt

Vene 19 Båt: Marino Oy on valmistanut lasikuituveneitä jo 60 vuotta

Marino on ainoa varhaisista lasikuituveneiden uranuurtajista, joka on pysynyt kuvassa alkuperäisomistuksessa. Erilaisia venemalleja Marino on kehittänyt yhtä monta kuin yrityksellä on ikävuosia.

14.02.2019

TekstiSatu Björn

KuvatAri Inkinen, Satu Björn, Juha Virtanen

Tor-Björn Fagerstöm perusti Bensowin veneosaston vuonna 1954 ja toimi sen päällikkönä. Hän oli innostunut sen ajan uudesta veneenrakennusmateriaalista, lasikuidusta.

Hän uskoi vahvasti  uuteen materiaaliin, joten lopulta hän pyysi työnantajaltaan lupaa aloittaa omaan laskuun lasikuikuituveneiden valmistuksen. Siihen Bensowin silloinen johtaja Robert Jansson suostui ja sovittiin, että veneet myydään Bensowin kautta.

Työnantaja ei kuitenkaan innostunut hänen suunnitelmistaan valmistaa lasikuituveneitä Bensowin Herttoniemen tehtailla, joten vuonna 1958 Tor-Björn Fagerström aloitti kellarissaan Kulosaaressa lasikuituveneiden valmistuksen.

Tor-Björn sanoutui irti Bensowilta vuonna 1963 ja jäi itsenäiseksi venevalmistajaksi. Marino on ainoa varhaisista lasikuituveneiden uranuurtajista, joka on pysynyt kuvassa mukana alkuperäisomistuksessa ja näin sitä voidaan pitää maan vanhimpana omalla alallaan.

Tor-Björn Fagerstömin kellarissa valmistui ensimmäisenä jollablugi, jota valmistettiin vuosina 1958-1960.

Ensimmäinen varsinainen tuotantotila sijaitsi Hangossa. Siellä rakennettiin Vikloja lasikuidusta, ja siellä syntyi myös suosituksi muodostunut Family Sport -malli. Runko oli lasikuitua, mutta kansi ja muut rakenteet puuta. Malli oli kehitetty amerikkalaisveneistä.

Marino Family Sport -mallia valmistettiin vuosina 1958-1965.

Vuonna 1965 Marino Oy esitteli silloisessa Messuhallissa aivan uudenlaisen vesikulkuneuvon – 4,3 metriä pitkän muovisen tuulilasiveneen. Kyseessä oli Marino Sport ja sen mitat olivat ennenkuulumattoman pienet jykevätekoisten puuveneiden seassa. Erikoishinta messuilla veneelle oli 180 000 silloista markkaa. Marino Sport herätti niin suurta kiinnostusta, että viimeisiä tilauksia otettiin vastaan vielä messujen sulkeuduttuakin.

Marino Sport.

Marino Sportista kehittyi muodin mukaisesti syvä-V-pohjainen malli ja siitä kehittyi eräs venehistoriamme suurimpiin saavutuksiin yltänyt vene, Marino Mustang. Se on ensimmäinen perämoottorivene, joka on ylittänyt Atlantin valtameren. Kyseessä oli tietenkin silloinen veneseikkailija Seppo Muraja, joka osti tämän pikkuisen Mustangin.

Katso video Atlantin ylityksestä.

Vuonna 2015 Marino Mustang (Kippari 2/2016) otettiin uudellen tuotantoon 40 vuoden jälkeen. Tarjolla on laaja väriskaala, joten mieleisen värin voi valita itse. Tarpeen mukaan moottoritehon voi valita 15-50 hevosvoiman väliltä.

Vuonna 2015 uudelleen tuotantoon otettua Marino Mustangia on saatavilla usealla eri värivaihtoehdolla.

Lisätiedot Marino Oy

Lue myös nämä

X