Jutut

Vene 20 Båt: Näin suuret Sunseekerit tuotiin messuille

Kippari seurasi messujen pisimmän moottoriveneen Sunseeker 60 EVOn ja sitäkin korkeamman 52 Manhattanin matkaa Turun satamasta Helsingin Messukeskukseen Vene 20 Båt -messuille.

12.02.2020

TekstiTanja Paananen, Karel Kakko

KuvatTomi Tähti

Kippari seurasi messujen pisimmän moottoriveneen Sunseeker 60 EVOn ja sitäkin korkeamman 52 Manhattanin matkaa Turun satamasta Helsingin Messukeskukseen Vene 20 Båt -messuille. Jännitysnäytelmä jatkuu messujen jälkeen, kun veneet kuljetetaan Messukeskuksesta maahantuojan halliin Lauttasaareen.

Öinen taival maateitse Turusta Helsinkiin kesti noin seitsemän tuntia, jonka aikana kohdattiin erilaisia matkaa hidastavia tekijöitä. Tiukimmat paikat tämän kaltaisissa erikoiskuljetuksissa sijoittuvat kaupunkiosuuksille ja matka Lauttasaareen ei välttämättä tule olemaan niin lyhyt kuin kartalta voisi päätellä.

Lue kattava reportaasi tarkkaakin tarkemmasta Sunseeker-veneiden matkasta Kipparista 3/20.

Sunseeker Predator 60 Evo – Näyttelyn mahtavin

Jahtien markkinoilla kilpailu on kovaa. Vaikutteita ja tyylittelyä ”lainataan” megajahdeista, joten esimerkiksi Predator 60 Evo:n sisustus muistuttaa enemmän luksusluokan hotellia kuin mitään, mikä muistuttaisi veneestä. Mallin lisänimi Evo kertoo mistä on kyse. Tämä on perinteisen brittimerkin avaus uuteen modernimpaan tyylisuuntaukseen, jossa italialaiset ovat jo suvereeneja tekijöitä.

60 Evo on Sunseekerin nykymallistossa sieltä pienemmästä päästä, vaikka onkin Helsingin messujen kirkkaasti suurin alus. Oman mallisarjansa sisällä, neljän Predatorin joukossa, se on toiseksi suurin. Sen runko perustuu vanhaan 57:aan, mutta kaikki muu onkin sitten kokonaan uutta. Silmiin pistävää on valtavien ikkunapintojen käyttö, joka häivyttää ulko- ja sisätilojen eroa. Erikoinen on myös salongin ja avotilan jaottelu. Avotilan sohvaryhmä on kiinteän kattolipan alla ja se on suurempi kuin sisäsalongin oleskeluryhmä. Salonki yhdistyy saumattomasti avotilaan avattavan lasiseinän avulla, ja tunnelma on parasta Penthouse-luokkaa.

Hyttejä on neljä, joista yksi on ns. miehistönhytti yhdellä vuoteella, omalla wc:llä ja säilytystiloilla. Päähytti on luonnollisesti koko veneen levyinen en-suite, joka sijaitsee keskiveneen kohdalla, salongin alla. Nuorisolle on keulakajuutta, josta on suora yhteys toiseen suihkulliseen toilettiin. Vieraiden käyttöön on tarjolla hytti kerrosvuotein. Pentteri sijaitsee alemmalla kannella, jossa on myös pieni sohva pöytineen iltateen tai aamukahvin nauttimiseen.

Moottoripuolella luotetaan Volvo Pentaan. Kaksi 900-hevosvoimaista D13-sisämoottoria vievät yli 18 metristä, liki 30 tonnia painavaa laitosta yli 30 solmun nopeudella. Polttoainekapasiteetti on linjassa tehon kanssa, 2200 litraa riittää jopa yli 200 meripeninkulman matkalle.

Käy tutustumassa Sunseekereihin osastolla 7b130 ja lue lisää maaliskuun Kippari-lehdestä 3/20.

 

Veneet tuotiin Turusta Helsinkiin erikoiskuljetuksena. Turva-autot varmistivat reitin edellä ja perässä.

Mäkelänkadulla riitti väistettävää. Kuljetusfirma tekee äärettömän tarkkaa työtä.

Veneet parkissa valmiina siirtymään sisälle Messukeskukseen.

Isoimmat veneet tuodaan sisään messuhallin tarkasti suunnitellussa järjestyksessä. Minkälaisessa? Siitä lisää Kippari-lehdessä 3/20.

Lue myös nämä

X