Tilaa
Näyttelyt

Vene 24 Båt: Järkiostajat liikkeellä venemessuilla – Messujen veneet esittelyssä

Helsingin venemessukävijöille oli puettu jalkaan niitä kuuluisia ostohousuja. Jos ei reiluja pussimallisia, niin trikoomallisia ainakin. Myös nämä veneet on päästävä kokemaan vesillä.

17.03.2024

TekstiJouko Saarinen ja Timo Sarkkinen Kuvat Markus Pentikäinen

Vene 24 Båt -messuilla riitti kuhinaa avajaisperjantaista lähtien. Tämä oli monelle näytteilleasettajalle varmasti helpotus, sillä messujen alla julkistetut Traficomin ensirekisteröintitilastot vuodelta 2023 kertoivat karusta pudotuksesta myyntiluvuissa.

Liekö syynä ollut ennen vuodenvaihdetta tasoittunut korkotilanne, mutta messuilla tuntui, että ostopäätöksiä uskallettiin taas tehdä. Rahoituksen hinta pitänee huolta siitä, että ostokäyttäytyminen on tarvepohjaista ja höttöiset unelmat saavat odottaa.

Kauppiaat kertoivat veneitä hankittavan kaikissa kokoluokissa, mutta erityisen tyytyväisiltä vaikuttivat yksinkertaisia perusveneitä kauppaavat valmistajat ja jälleenmyyjät. Myös uusia moottoreita hankittiin kiitettävästi. Suurimpia moottoreita myydään vain harvoin irtokoneina. Toisin on pienemmissä kokoluokissa, joissa vanhan veneen perään päivitetään uudempaa tuupparia. Etenkin kevyimmässä, soutuveneiden kokoluokassa, sähkömoottorit korvaavat yhä useamman pikkukoneen.

Ohjauspulpetilla varustetut avoveneet kulkevat vielä pääosin bensamoottorien voimalla. Oli silti mielenkiintoista nähdä esimerkiksi Mercuryn tähän asti tehokkaimmat Avator-mallit, joiden kerrottiin vastaavan käytettävyydeltään jo 20–25-hevosvoimaisia bensaperämoottoreita. Hintoja ja teknisiä tietoja odotetaan kevään kuluessa.

Messujen kävijämäärä putosi viime vuodesta kymmenisen prosenttia. 57 000 on kuitenkin hyvä määrä ajankohtana, jolloin valittiin tasavaltaan uusi presidentti ja pidettiin tuntuvasti liikkumista rajoittaneet joukkoliikennelakot.

Uutuusveneitä oli tarjolla ilahduttava kattaus kaikissa kokoluokissa. Esiraati valitsi näistä tutusti Messujen veneet 2024 kolmessa kategoriassa. Voittajat valinneeseen raatiin kuuluivat ruotsalaisen Båtliv-lehden toimittaja Lars-Åke Redéen, Norjan Båtmagasinetin Atle Knutsen, sekä Suomesta Antti Numminen Eurofins Expert Serviceltä, Tom Wilenius Traficomilta, Jan Sjölund Venemestarista ja Totalveneestä, Tomi Peurakoski Veneestä ja Jouko Saarinen Kipparista.

Silver Seahawk BRX – Messujen avovene

Uutuusmalli venyttää muunneltavuutta yhä monipuolisemmaksi. Yhteysveneenä BRX tarjoaa tuttuun tapaan runsaasti säilytystilaa sekä keulassa että perässä. Korkeat laidat ja tuplapulpetin tuulilasi suojaavat matkustajia hyvin. Päivä- ja retkivenekäytössä sohvan eteen saadaan lisävarusteena pöytä, jonka ääreen niin ikään lisävarustelistalta ruksittava Swing-penkki kääntyy. Näin perään muodostuu pöydän ympärille reilun kokoinen istumaryhmä. Tarpeiden mukaan veneeseen saa myös jääkaapin, tai vaikka koko keulan turkkitason peittävän korotetun heittotason. Lopulta ostajan päätettäväksi jää, minkä näköiseksi oman veneensä haluaa räätälöidä. Niin moneen käyttötarkoitukseen venettä kuitenkin tarjotaan, että herää kysymys onko niitä jo liikaa. Viimeistelyn jälki on huolellista ja kestää vertailun kilpailijoihinsa.

Hinta: 150 hv Hondalla 67 990 € Lisätiedot: silverboats.fi

Finval 470 Evo DC

Kalavene ukrainalaisittain poikkeaa kantavan oloisella keulan muotoilullaan kilpailijoistaan. Tiukasti lajin ehdoilla toteutettu Finval on vähintäänkin riittävän täynnä säilytystiloja niin pyyntivälineille kuin saaliillekin. Kalakavereiden kuskauksen mahdollistaa näpsäkästi istuimeksi avattava takaheittotaso. Keulan heittotaso ei sen sijaan ole erityisen laaja kilpailijoihinsa verrattuna.

Veneen syväys on vain 19 senttimetriä. Rungon muoto antaa muutenkin viitteitä sen soveltuvuudesta lähinnä suojaisimmille vesistöille. Kauttaaltaan laitoja ja turkkia verhoava matto antaa viimeistellyn ja siistin yleisilmeen.

Hinta: 60 hv Mercurylla 31 700 € Lisätiedot: Waltic

Silacraft Mursu 650

Sinisen kylkivärin saanut Mursu on Silacraftin monitoimiveneistä se pienempi. Vene saapui messuhalliin kovalla kiireellä ja viimeisiä varuste- ja mattoasennuksia ruuvattiin vielä avajaispäivänä. Kalastusopas Peter Lahdelle räätälöidyssä yksilössä on korotettu, itsetyhjentyvä turkkitaso, sekä aukiharjattu matto kaikilla pinnoilla heittokalastusta ajatellen. Jopa askeettiseksi luonnehdittava 650 räätälöidään aina tilaajan toiveiden mukaiseksi säilytystilojen, pulpetin ja varusteiden osalta. Kolmijakoinen katedraalirunko kantaa isoja kuormia ja on vakaa myös paikallaan ollessa.

Hinta: ilman moottoria 29 900 € Lisätiedot: Silacraft

Axopar 29 XC

Malliuutuus noudattaa uskollisesti merkin piirteitä. Cross Cabinissa istuu matkan aikana mukavasti niin kannella kuin kabiinin suojassa. Retkikäytössä hytissä saadaan kuljettajan selän taakse järjestettyä myös pöytäryhmä neljälle. Messuyksilössä tämän toteutus ei ollut vielä valmis.

Yöpymispaikkoja on perähyttiversiossa kahden erillisen kabiinin verran, entistä laajemman keulahytin toimiessa myös toilettina. Hytin seinään integroitu lavuaari on veikeä yksityiskohta tehokkaasta tilankäytöstä vaatimattomassa wc-tilassa.

Hinta: 300 hv Mercury Veradolla 146 500 € Lisätiedot: Axopar

Saxdor GTO/GTC – Messujen retki- ja yhteysvene

Maailmalla Saxdorin uutuus on rehellinen päivävene. Keulakabiinin tilat ovat pituuteen verrattuna melko vaatimattomat ja pääpaino onkin ehdottomasti huikean avarissa oleskelutiloissa. Avattavilla kyljillä varustetun 400 GTO/GTC:n sohvilla kelpaa palvoa aurinkoa ja grillailla. Kabiiniversio GTC on valmistajan mukaan osoittautunut suosituksi etenkin Aasiassa, jossa suljetussa tilassa saadaan ilmastoinnin avulla oleskelutilat sopivan viileiksi. Kuljettajan takana olevien penkkien kääntyminen myös ajosuuntaan on hienosti toteutettu. Takaa löytyy hieman piilotettu yllätys, reilun kokoinen kakkoskabiini useammalla ikkunalla. Kulku sinne tuntuu kuitenkin aavistuksen hankalalta. Hinnaltaan Saxdor asettaa kovan vastuksen kilpailijoilleen.

Hinta: GTC / 2 x Mercuryn 350 hv moottorilla alk. 286 000 € Lisätiedot: Saxdor Yachts

Marex 440 Gourmet Cruiser – Messujen matkavene

Merikelpoinen marex 440 Gourmet Cruiser oli paitsi vuoden matkavene, myös messujen suurin vene. Upean 440-mallin veneen Gourmet-versio on nimensä mukaisesti suunniteltu ateriointi ja tarjoilu edellä. Kabiinin takaosan täyttää keskiverto asunnon tasoinen keittiö. Särpimet tarjoillaan baaritiskin yli avotilaan, joka voidaan illan viilentyessä sulkea verholla. Vesileikkejä helpottaa sähköllä laskettava uimataso. Runsas eri puulajien käyttö leimaa sisustan ilmettä, samoin kuin avarat ja korkeat sisätilat.

Parivuoteellisia hyttejä on peräti kolme kappaletta, joista pääkabiini keulassa on varustettu omalla toiletilla. Luksusta henkiviä tiloja ei ole toteutettu merikelpoisuudesta tinkimällä. Norjalaisen venesuunnittelun perusteisiin on aina kuulunut hyvät karttapöydät ja turvallinen kulku kaikkialla veneessä, niin on myös Marexin 440:ssa.

Hinta: kahdella Volvo Penta D6-440 DPI -moottorilla 899 000 €

Lisätiedot: Marex, Marinepalvelu

Targa 41

Veneen kannelle astuessaan on itseään muistutettava siitä, että kyseessä on aivan uusi malli. Niin uskollisesti merkki pitää tyylistään kiinni. Venemaailman kenties hienoin teak-sisustus kulkee johdonmukaisesti kansilta kabiineihin. 41-mallissa pöydän ääreen sohville pääsee takakannella ja pääsalongissa. Perähytti kahdella erillisellä vuoteella ja omalla wc:llä mahdollistaa mukavat asumisen fasiliteetit suuremmallekin seurueelle. Targa on ajajan vene niin vesillä kuin konttoriergonomiassa. Siitä on pidetty kiinni myös uutuusmallissa.

Hinta: kahdella Volvo Penta D6-440 DPI -moottorilla 907 800 € Lisätiedot: Targa

Quarken 35 Cabin

Sisätilat tuntuvat todella avarilta. Lähes katveetottoman ohjaamon tunnelma on valoisa ja rauhallinen. Tilan käyttöä on optimoitu modulaaristen penkkien avulla, jolloin ohjauspiste ei jää satamassa hukkatilaksi. Avattavat lasiseinät mahdollistavat sosiaalisen yhdessäolon koko veneessä. Makuupaikkoja saadaan tarvittaessa järjestymään isommallekin porukalle. Saxdorin epäsymmetrisen ohjaamosijoittelun vuoksi runsaat sisätilat eivät ole pois turvallisesta kansikulusta, joskin kaiteet jäävät ulkonäkösyistä melko matalalle.

Hinta: kahdella 300 hv Yamahalla 297 600 € Lisätiedot: Quarken

Terhi 480 Cabin

Terhi yllättää. Viiden hengen mahduttaminen alle viiden metrin koppiveneeseen tuntuu äkkiseltään liki mahdottomalta yhtälöltä. Veneeseen istuessa joutui kuitenkin toteamaan, että kyllä se hyvin onnistuu. Ajohytin toteutus on tehty kevyesti, vain noin kuudenkymmenen kilon painolla. Näin ajo-ominaisuuksien pitäisi pysyä ennallaan. Takaseinän virkaa hoitaa pressu. Ilman onkin hyvä kiertää huurtumisen ehkäisemiseksi. Alle 20 000 euron hinta pistänee kilpailijat vakaviksi. Tosin lisävarusteita on pakko ruksia ainakin kaiteiden verran lisää.

Katso videoesittely

Hinta: 60 hv Hondalla 19 990 € Lisätiedot: Terhi

Muita poimintoja

Finnmaster F11 – Pidempäänkin lomailuun

Finnmaster F11 laajentaa mallistoa Weekend-sarjaan. Tuplaulkoperien kuljettama uutuusmalli on merkkinsä suurin ja asuttavin matkavene. Malli noudattaa hyviä venesuunnittelun perinteitä, joissa yläsalonkia hallitsee reilu sohvaryhmä ja pentteri. Tosin L-sohva jää matalalle. Korkeammalla asennuksella matkustajat näkisivät myös eteenpäin matka-ajossa. Valoisan keulahytin saksivuoteen yläpuolella on runsaasti säilytystilaa. Ohjaamon alle poikittain sijoitetussa kakkoskabiinissa yövytään tilavasti parivuoteessa. Perän avotila voidaan sulkea kuomulla, mutta Finnmasterissa sitä ei ole integroitu sivuseinien sisään, vaan kuomu irrotetaan ja pakataan erilliseen tilaansa perään.

Hinta: kahdella 250 hv Yamahalla alkaen 382 510 € Lisätiedot: Finnmaster

Rand 23 – Estetiikka edellä

Rand 23 Mana on tanskalaismerkin seitsenmetrinen picnic-kruiseri. Manan suunnittelu on alkanut jo runkoa piirrettäessä sähköisen liikkumisen ehdoilla. Kevyen pienellä vastuksella kulkevan päiväveneen nopeus on parhaimmillaan 10 solmua, johon 10 kilowatin tehoinen Torqeedon moottori riittää mainiosti. Viiden solmun nopeudella 15 kWh:n akkupaketti riittää 24 mailin kruisailuun ja 20 kWh:n akulla 33 mailin matkalle. Veneeseen saa halutessaan myös 30-hevosvoimaisen Mercuryn. Tällä yhdistelmällä vauhtia saadaan 14 solmua, joten liukuun ei silloinkaan nousta.

Tekijöiden tausta muotimaailmassa näkyy silmiä hivelevissä pokkauksissa 50-luvun autojen tapaan. Törmäyslistaton laita ei tosin anna rantautumistötöilyjä anteeksi.

Hinta: 10 kW Torqeedolla 102 585 € Lisätiedot: Rand Boats, Marinepalvelu

 

Lue myös nämä

X