Tilaa
Näyttelyt

Vene 24 Båt: Viva la Viva – Uusi sähköjetti on syntynyt

Mökkirantojen kesäilta häiriintyy jatkossa entistä vähemmän vauhdikkaasta vesijetteilystä, ainakin mikäli alla on uusi tulokas Viva.

09.02.2024

TekstiJouko Saarinen

KuvatMarkus Pentikäinen

Perjantaina käynnistyneiden Vene 24 Båt -messujen odotetuimpia uutuuksia oli maailman ensiesittelyyn tuotu kotimainen sähköjetti Viva. Lakanan alta paljastui järkälemäinen, lähes nelimetrinen jetti, joka kiinnittää messukulkijan huomion paitsi koollaan, myös raikkaalla muotoilullaan. Projektin taustoja kerrannut Viva Electric Jets -yrityksen viestintäjohtaja Altti Näsi kertoi, että kuten monessa muussakin sähköisessä projektissa, tässäkin jouduttiin lähtemään melko tyhjältä pöydältä. Akuston tuoman painon vuoksi oli rungosta saatava kantavampi, toisin sanoen suurempi. Ja kun koko paketti on piirrettävä uusiksi, voi samalla hieman irrotella muotoilussa.

Vivan koti on Mikkelissä, jossa sähköisen liikkumisen klusterissa syntyy myös Aurora-sähkökelkkoja sekä Valkaman veneitä. Nopeasti, vain vuoden aikana synnytetyn Vivan tiimissä uskotaankin synergiaetuihin muiden toimijoiden kanssa tulevaisuudessa. Nyt paketti hakee vielä suuntaansa ja muun muassa akuston toimittajaa ei haluta vielä paljastaa. Projektin taustalla on vankkaa osaamista ja kokemusta vesikulkuneuvojen suunnittelusta. Yhtenä rahoittajista on vauhtikallo Mika Salo, jolle vesi on asvaltin lisäksi tuttu elementti.

Ohjaussarvesta voi löytää kaikuja niin bat-mobiilista kuin Ritari Ässästä.

Vivasta tarjotaan kolmea versiota, joista Cruizer ja GT ovat kuluttajille suunniteltuja. PRO-malli on viranomaisille, merenkulkuun ja puolustusteollisuuden tarpeisiin räätälöitävä erikoisversio. Messuilla viltin alta paljastettu GT on malleista se ärjympi, saavuttaen 130 kilowatin propulsiolla yli 50 solmun huippunopeuden. Cruizerilla jäädään reiluun 35 solmuun, joka sekin tyydyttänee monen vauhdinnälän. Väritykseltään hiilikuitukomposiittisen GT:n tunnistaa oranssista tehosteväristä lasikuitukomposiittisen Cruizerin ollessa sinisävyinen. Cruizerin hinnat asettuvat valmistajan mukaan hieman alle 40 000 euroon ja GT:n noin 60 000 euroon.

Kuskilla on jättiläisen päällä ruhtinaallisesti tilaa. Kytkimet ja vivut on ajan henkeen korvattu reilulla kosketusnäytöllä. Ratkaisu, jonka toimivuuden vauhdikkaassa ajossa voinee todeta koeajojen jälkeen.

Tyylikäs paketti ja osaava tiimi antaa odottaa tuotteelta paljon. Todettava kuitenkin on, ettei Viva ole liikkunut vedessä vielä metriäkään. Se toteutunee heti jääpeitteen hävittyä. Halukkaista koeajajista ei Kipparin koeajoihin liene pulaa.

Lue myös nämä

X