Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Veneen kylkiteippaus – Yksilölliset kylkiteippaukset tekevät veneestä katseenkääntäjän

Yksilölliset kylkiteippaukset tekevät veneestä katseenkääntäjän. Pääsimme seuraamaan, miten ilmeenmuutos käytännössä tehdään.

31.10.2022

TekstiTimo Sarkkinen

Kuvattimo Sarkkinen, Anne-Maarit Sepling

Teippauksia tekevät yritykset muistuttavat, että kyse ei ole vain kosmeettisesta operaatiosta. Siloinen kalvo on helppo pitää puhtaana, se suojaa alle jäävää runkomateriaalia ja ehkäisee muun muassa alumiiniveneen hapettumista. Näistä syistä myös moni venevalmistaja on mieltynyt teippauksiin.

On kutkuttavaa ajatella tilannetta, jossa vaikkapa 5–10 vuotta vanha teippaus poistetaan. Alta pitäisi paljastua aivan uudenveroiset kyljet. Kelpaa esitellä, jos vene menee myyntiin.

Ammattilaisten työtä

Nykypäivän teippimateriaalit mukautuvat hienosti veneen muotoihin – jopa hitsisaumoihin. Itse tehden kylkiteippausta on kuitenkin vaikea toteuttaa. Työssä on kaikkiaan niin monta ammattitaitoa ja -välineistöä vaativaa vaihetta, että se on parasta tilata teippauksiin erikoistuneelta firmalta.

Asiakkaan tarvitsee huolehtia korkeintaan pesusta, usein ei siitäkään. Ennestään veneessä olevat tarratkin irtoavat ammattilaisen käsittelyssä tehokkaasti.

Useimmat alan yritykset tarjoavat myös suunnittelupalvelua, joko itse tai yhteistyökumppaneiden kautta. Ehkä vasta näyttöruudulla eri vaihtoehtoja pyöritellessä alkaa hahmottua, millaista taidetta omaan veneeseen todella haluaa. Tai sitten iskee valinnanvaikeus. Värejä, valokuvia ja graafisia elementtejä kun voi sekoitella ristiin niin, että mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat.

Aika moni suosii Keep It Simple -ajattelua – esimerkiksi mustanpuhuvat, hiilikuitua jäljittelevät teippaukset ovat suosittuja. Epäilemättä hinnankin takia. Mitä simppelimpi teippaus, sitä pienempi lasku.

Entä jos tulee katumapäälle? Teippaukset ovat toki irrotettavissa ja vaihdettavissa, mutta eivät helposti kotikonstein. Ammattilaisilla on tähänkin omat työvälineensä ja tehoaineensa, joilla teippi liimajäämineen irtoaa – ainakin pitäisi irrota – veneen runko- ja kansipintoja vahingoittamatta.

Suojaa eri tavoin

Vaikka teippauksiin käytettävät materiaalit ovat kehittyneet, ne ovat edelleen melko arkoja naarmuille. Normaaleja käytön jälkiä jonkun silmissä, mutta tottahan rahalla hankittua kylkitaidetta kannattaa parhaan mukaan säästää.

Esimerkkiveneet teipanneesta SKK Groupista kerrotaan, että tulostettaviin moniväriteippauksiin ajetaan aina tuotantovaiheessa laminaatti. Se suojaa niitä lähinnä värien haalistumiselta. Yksiväristen teippausten päälle on puolestaan tarjolla kulutuskestoakin lisääviä suojalaminaatteja, jollaiset ovat kuitenkin kovin arvokkaita.

Helpoin ja halvin varotoimenpide on käyttää lepuuttimia aina laitureihin tullessa ja kyljittäin toisia veneitä kohdatessa. Kunnollisen kokoisia, puhtaita ja mahdollisesti laadukkailla suojasukilla varustettuja. Sekundasuojus jättää vain itse jälkiä. Ellei kunnon lepparivarustusta ole ennestään, teippauksen jälkeen on hyvä syy hankkia.

Ja mikäli venettä säilytetään aisapaikalla, aisat kannattaa ehdottomasti suojata. Esimerkiksi Biltema myy tarkoitukseen sopivaa lepuuttajalistaa metrin pätkissä.

Pehmustusta tarvitaan myös trailerikuljetuksissa. Liinat ja etenkään niiden metalliset kiristimet eivät saa päästä moukaroimaan kylkitaidetta. Kiveniskemiä teippiin tulee väistämättä, vaikka jotkut kuuluvat jo kehitelleen traileriinsa suojuksia niiden torjumiseksi.


1. Suunnittelu

Kylkiteippausten pohjina voidaan hyödyntää korkealaatuisia kuvia – tässä tapauksessa ne on poimittu sukeltajan galleriasta. Erilaiset logot ja tekstit on helppo sommitella halutuille paikoille. Vaihtoehtona on käyttää irtotarroja, jotka saa mahdollisesti irrotettua myöhemmin.

Kuvien ja logojen oikeat tiedostomuodot on hyvä käydä läpi ennakkoon teippausfirman kanssa.

2. Värejä valittaviksi

Kun tarjolla on tällainen paletti, puntaroitavaa riittää – varsinkin, jos päätyy yhdistelemään eri teippisävyjä. Löytyy kiiltävää, mattapintaista, kuvioitua…

3. Vanhat tarrat pois

Teipattavalla alueella saattaa olla veneen merkki- ja mallitarroja tai esimerkiksi rekisteritunnuksia, jotka irrotetaan ennen teippauksen aloittamista.

4. Puhdistus

Edellispäivänä lämpimään halliin tuotu vene pestään ulkoa viimeistään työpäivän aamuna. Esivalmisteluihin kuuluu myös teipattavan alueen rasvanpoisto, tärkeä toimenpide hyvän tartuntapinnan varmistamiseksi.

5. Kylki kerrallaan

Kun teippi on isona lakanana, tarvitaan lisäkäsiä asemoimaan se kevyesti paikalleen. Kokemus on tässä valttia. Alkuvaiheessa kalvoon jäävistä rypyistä ei tarvitse välittää.

6. Aukot heloille

Veneen kyljissä voi olla monenlaisia teippausta häiritseviä kohoumia, kuten kulkuvaloja ja läpivientiheloja ja tuuletusritilöitä. Näille tehdään aukot tähän tarkoitukseen soveltuvalla erikoisveitsellä. Kulkuvalon metallireunus on tässä tapauksessa suojattu maalarinteipillä jo etukäteen.

7. Lastalla painaen

Teippimateriaalina käytettävän valu-PVC-kalvon liima alkaa aktivoitua, kun asentaja ryhtyy kiinnittämään kylkitaidetta lastalla. Aluksi työstetään mahdolliset pokkaukset, sitten kyljen tasaisemmat alueet ja aina haastavin keula. Rypyistä päästään eroon varsin helposti, sillä teipissä on pienen pieniä ilmakäytäviä.

8. Suojalakkaa vesilinjaan

Teipin yläreuna saadaan joissain veneissä suojaan törmäyslistan alle. Sen sijaan vesilinjan kohdalle osuva alareuna jää aina näkyville, jolloin apu löytyy pienestä pullosta: reunalakka suojaa lialta ja estää teipin repsottamisen.

9. Viimeistely lämmöllä

Kuumailmapuhaltimella tehtävä jälkilämmitys aktivoi liimaa edelleen ja varmistaa luotettavan lopputuloksen – siis sen, että teippi todella pysyy kiinni. Koska pinnan tavoitelämpötila on noin 80 astetta, asentaja Janne Koivisto pitää puhallinta hyvin lähellä teippiä, mutta koko ajan liikkeessä puhki palamisen estämiseksi. Viileällä kelillä vene suositellaan jätettäväksi vielä vuorokaudeksi lämpimään halliin.

10. Irtotarrat kiinni

Jos teippauksen päälle tulee erillisiä tarroja, kuten tässä tapauksessa yrityksen nimi ja logo, ne kiinnitetään viimeiseksi. Mittanauhalla tai veneen muotoja mukaillen varmistetaan, että tekstit asettuvat suoraan ja suunnitelman mukaisesti.

Lue myös nämä

X