Tilaa
Jutut

Veneiden kansia uusille markkinoille – Suomalainen Brand ID perustaa Yhdysvaltoihin oman tehtaan

Suomalainen Smartdeck-kansimateriaaleja valmistava Brand ID perustaa Yhdysvaltoihin syyskuussa oman tehtaan, jolla se vastaa koko ajan kasvavaan kansainväliseen kysyntään.

10.08.2023

Tekstimarkus ånäs

”MEIDÄN tuotteemme on kilpailijoihimme verrattuna paras kuumissa olosuhteissa”, tiivistää toimitusjohtaja Juha Heljakka.

Nykyisin yhä useammassa veneessä kansien pintamateriaali on valmistettu synteettisistä materiaaleista.

Trooppisista puulaaduista esimerkiksi tiikin hinta on kohonnut viime vuosina voimakkaasti. Nykyisin siitä maksetaan jopa liki 30 000 euroa kuutiolta, kun vielä pari vuotta sitten hinta oli kymmenesosassa. Näin synteettiset kansimateriaalit ovat kasvattaneet suosiota, mutta ne eivät ole ongelmattomia.

Erityisesti umpisoluinen EVA, eli vaahtokumi, on vaikeuksissa kuumissa olosuhteissa.

”Smartdeck-tuote ei ole puhdasta EVA-materiaalia. Se on vahvuutemme erityisesti Karibian, Turkin, Kreikan ja Espanjan markkinoilla, joissa veneet altistuvat kuumille lämpötiloille”, Heljakka kertoo.

Smartdeck on kansainvälistynyt kotimaisen veneteollisuuden siivellä; useat suomalaiset, vientiorientoituneet veneenvalmistajat luottavat siihen. Yhdysvalloissa markkinaa niillä ei kuitenkaan juuri ole, joten siellä Brand ID on tehtaallaan omillaan.

”Olemme saaneet USA:sta paljon tilauksia, joten usko on vahva. Emme kuitenkaan tee siellä pelkästään venetuotteita.”

Brand ID on tunnettu venekansien lisäksi markkinointimateriaalien ja teollisuuden tuotemerkinnän valmistajana. Se työllistää Suomessa noin 170 henkeä ja liikevaihto on noin 30 miljoonaa.

”Venesektori tuo siitä noin viisi miljoonaa.”

Lue myös nämä

X