Tilaa
Jutut

Veneiden sidonnaisuus moottoreihin kasvaa – Valmis paketti

Moottorimaahantuojat haluavat saada varatuksi veneiden peräpeileistä yhä suuremman osan, mutta ostajienkin toiveita kuunnellaan.

24.03.2023

Tekstivesa leppä

Kuvatistock ja markus pentikäinen Kuvankäsittely janne nyman

Vielä muutama vuosikymmen sitten veneen ostaja sai valita uuden veneensä perään lähes minkä moottorimerkin tahansa. Niinpä moottori hankittiin joskus jopa eri myyjältä kuin vene.

Samalla moottorin valinta ja hankinta vasta venekuumeen ollessa keväällä pahimmillaan, aiheutti myyjäliikkeissä kovan kevätruuhkan ja paniikin. Moottoreita ja yleisimpiä varusteita asennettiin yötä myöten ja pohjia maalaamaan haalittiin työvoimaa mistä saatiin – jos saatiin. Erilaiset asennukset veivät paljon aikaa ja veneiden toimitukset asiakkaille venyivät usein jopa juhannukseen tai heinäkuulle. Samalla myyjäliikkeeltä kului paljon aikaa muuhun kuin varsinaiseen myyntityöhön ja asiakkaiden palveluun.

Esiasennukset kehittyivät

Ei siis ole ihme, että moottoreiden esiasennukset kehittyivät sittemmin voimakkaasti. Ensin veneisiin asennettiin jo tehtaalla määrätyn merkin kaukohallintalaitteet, mittaristot ja johtosarjat. Myyjän tehtäväksi jäi oikeastaan enää lisälaitteiden ja itse moottorin asennus asiakkaan valitseman hevosvoimamäärän mukaan.

Monet tehtaat ottivat ohjelmaansa myös lisälaiteasennukset tilauksen mukaan ja sarjatyönä tehtiin myös veneiden pohjamaalaus, jos veneen tuleva käyttöalue oli silloin jo tiedossa. Tämä säästi myyjältä aikaa ja vaivaa, samalla moottorin maahantuoja tiesi oman merkkinsä ilmestyvän kyseisen veneen perään lähes 100-prosenttisen varmasti. Asiakas oli tässä vaiheessa sidottu yhteen moottorimerkkiin, halusi tai ei.

Kaikki asiakkaat eivät ensi alkuun olleet tyytyväisiä tilanteeseen. Perämoottoreiden ostajissa oli ennen – ja on edelleenkin paljon merkkiuskollisia veneilijöitä, jotka haluavat veneensä perään juuri sen ”oikean” merkkisen moottorin.

Moottoriuskollisuus näkyy selvästi Kipparin lukijapaneelin keskuudessa tehdystä tutkimuksesta, jonka tuloksia julkistetaan ohessa, joskin monelle asialla ei ole juurikaan merkitystä:

”Hyväkulkuinen vene on pääasia, moottorin tehtävähän on lopulta aika yksinkertainen: pyörittää potkuria. Yhdentekevää minkä merkkinen moottori on, kunhan toimii luotettavasti.”

Moottorit valmiiksi jo tehtaalla

Moottorimaahantuojien intres­seissä kuitenkin oli hankkia ”omikseen” niin paljon peräpeilejä kuin mahdollista. Kauppiaan intresseissä taas oli siirtää venepaketin koontia mahdollisimman pitkälti tehtaalle.

Kyse oli siis pitkälti töiden rationalisoinnista ja tekemisestä siellä, missä se oli mahdollista ja helpointa toteuttaa. Tehtailla on yleensä paljon paremmat tilat ja säilytysalueet kuin monilla kauppiailla.

Loppujen lopuksi kyse on tietysti myös rahasta. Veneiden ja moottoreiden sidonnaisuudet ovat liikesalaisuuksia, eivätkä maahantuojat tietenkään kerro, millä hinnalla he myyvät moottoreita venetehtaille. Hinta on kuitenkin taatusti aivan toinen kuin hinnastoissa, joita myyjät antavat Matti Meikäläiselle, joka menee kysymään moottorin hintaa.

Kaikki venevalmistajat eivät kuitenkaan toimi aivan näin. Erilaisia liiketoimintamalleja on monta valmiista venepaketeista pelkkiin veneisiin asti. Pelkän veneen ostaja voi hankkia juuri sellaisen moottorin kuin haluaa. Tuolloin veneen ja moottorin yhteishinta saattaa kuitenkin olla erinäköinen kuin valmiissa paketissa.

Niin sanottuja irtomoottoreita kyllä myydään edelleen paljon. Joillain moottorimerkeillä irtomoottorien myynti on suurempaa kuin paketteihin menevien koneiden, mutta paljon riippuu myyjän valitsemasta strategiasta ja siitä, onko moottorimerkillä omia omistuksia venetehtaissa.

Tehotkin määritetään ennakolta

Hiljalleen on siis menty kohti sitä tilannetta, että uuden veneen ostajan ei tarvitse välttämättä päättää edes siitä, minkä tehoinen moottori hänen uuteen veneeseensä tulee. Sen päättävät ennakolta venemyyjä ja moottorimerkin edustaja kokemuksensa ja tilastojensa perusteella.

Myyjillä ja valmistajilla on nykyisin niin paljon tietoa menneistä kaupoista ja ennusteita tulevasta, että ostajan haluama moottoriteho osataan päättää jo etukäteen 90 prosentin varmuudella, sanovat monet venekauppiaat.

Entäpä jos asiakas haluaakin muun tehoisen moottorin kuin jo valmiissa venepaketissa olisi?

Sitten asiakkaalle laitetaan hänen haluamansa tehoinen moottori, joka asettuu venevalmistajan antaman tehosuosituksen sisälle. Tämä saattaa hieman viivästyttää veneen toimitusaikaa, mutta ei monella päivällä tai viikolla, myyjät vastaavat.

Viranomaiset asia erikseen

Viranomaisveneitä vene- ja moottorimerkin sidonnaisuudet eivät välttämättä koske, vaikka niissä kaupoissa liikkuu rahaa, moottoreita ja suuria hevosvoimamääriä paljon.

Eri viranomaiset hankkivat moottoreita sekä uusiin että käytettyihin veneisiinsä. Näissä kaupoissa ratkaisevat muun muassa moottoreiden huollettavuus, varaosien saanti, koulutus ja monet muut seikat. Päätöksiä moottorimerkeistä tehdään joidenkin vuosien välein ja tilanne on moottorimaahantuojille aina mielenkiintoinen.

Tinkiminen kannattaa

Veneiden ja moottoreiden paketointi on tullut siis jäädäkseen. Vaikka paketointia voi jollain tasolla kiertää, se saattaa tulla kalliiksi. Viisas ostaja valitseekin parhaiten itselleen sopivan paketin ja aloittaa neuvottelut siitä.

Äsken päättyneillä venemessuilla ei nähty kovinkaan järisyttäviä hintatarjouksia, mutta on selvää, että korkotason noustessa ja markkinoiden tasaantuessa koronavuosia edeltävälle tasolle, hinnat tulevat olemaan joustavia.

Jos venekuume ei ole kovin korkealla, tinkiminen saattaa olla hyvinkin paikallaan. Jos kauppiaalla seisoo pihassa iso kasa myymätöntä tavaraa, hinnan tai varustetason saattaa saada kohtuulliseksi, vaikka yleisesti ot­taen veneiden hinnat ovatkin nousseet viime vuosista huomattavan paljon.

Liity mukaan Kipparin lukijapaneeliin

Miksi kannattaa liittyä mukaan?

Vene ja Kippari tarvitsevat harrastajien, ammattilaisten, monilla eri tavoilla veneilystä ja vesilläolosta nauttivien ihmisten näkemyksiä. Mitkä asiat Sinua tällä alalla kiinnostavat, mistä aiheista tarvitset lisää tietoa? Kerro se meille – ja me etsimme sinulle vastauksia.

  • Pääset arvioimaan lehden sisältöjä ja autat tekemään lehdestä entistä paremman.
  • Olet mukana kuukausittaisessa lahjakorttiarvonnassa.
  • Osallistuminen on helppoa eikä vaadi paljon aikaasi: kutsumme sinut 1-2 kertaa kuukaudessa vastaamaan nettikyselyihin. Kyselyt liittyvät lehdessä olleisiin ja tekeillä oleviin juttuihimme sekä lehdessä olevaan mainontaan.

Liity mukaan tästä.

 

Lue myös nämä

X