Tilaa
Jutut

Venetraileri kuntoon kauden alkuun

Veneen kevät- huolto on itsestään selvyys, mutta trailerille kannattaa uhrata muutama hetki aikaa, niin kauden avaus sujuu murheitta.

04.04.2019

Tekstija kuvat Jari Rannisto

Eroon kontaktiongelmista

Kontakti- ja hapettumisongelmia kannattaisi ennaltaehkäistä suihkauttamalla syksyllä auton ja trailerin pistokkeisiin suojasprayta. Talvella kannatta varmistaa, että auton pistokkeen suojakansi on tiiviisti kiinni. Maantiesuola pistokkeen sisällä tietää varmoja kontaktiongelmia. Pahimmillaan joutuu vaihtamaan koko pistokkeen.

Periaatteessa suojasprayta voisi ruiskautella pistokkeisiin muutaman kuukauden välein.

Pari kymppiä maksava perävaunun valojen testauslaite helpottaa vian etsintää. Laite kertoo käytännössä välittömästi ovatko ongelmat vetoauton vai trailerin puolella.

Laakereiden tarkastus

Olen ollut kolme kertaa kuskin tai apumiehen paikalla venetrailerin laakeririkon sattuessa tien päällä. Minusta onkin tullut tämän asian suhteen varovainen.

Yleensä aina traileriluiskalla ja kotipihalla käyn tarkistamassa ovatko pyörien navat lämmenneet. Kauden alussa olen myös nostanut tunkilla traileria sen verran ilmaan, että olen päässyt pyörittämään rengasta. Kahina on varmin merkki lähestyvästä laakeririkosta.

Kevät on otollista aikaa laakeririkolle, koska syksyllä laakerin sisälle päätynyt vesi pääsee tekemään rauhassa tuhojaan laakerissa.

Trailereissa ensiasennuslaakereina olevat huoltovapaat kompaktilaakerit ovat käytännössä vain roiskevesitiiviitä. Kun vesi pääsee sisään kompaktilaakeriin, sitä ei saa pois sieltä ja laakeri hajoaa.

Pohjois-Amerikassa paljon käytetyt läpirasvattavat laakerit ovat siinä mielessä kiitollisia, että laakeriin puristettava vaseliini kuljettaa kosteutta mukanaan pois laakereiden sisältä ja syksyllä voi ehkäistä ongelmia tuoreella vaseliinilla.

Laakereiden tarkastusta varten rengas on nostettava tunkilla ilmaan.

Kumit hapertuvat

Trailereiden mustasta kumista valmistetuilla rullilla ja keulatuilla on ikävä taipumus hapertua nopeasti. Käytetty materiaali on selvästi vuosien saatossa muuttunut huonompaan suuntaan. Kölirullissa on pitkälti jo siirrytty kestävämpiin ja paremmin toimiviin rulliin.

Keulatuissa musta kumi on edelleen pitänyt yllättävän hyvin pintansa. Tuen kunto kannattaa tarkistaa säännöllisesti.

Toisessa trailerissani alkuperäinen kuminen keulatuki oli jo alkanut halkeilla voimakkaasti, joten päätin vaihtaa sen. Hankin tilalle sinisen Majavan käyttämän keulatuen.

Keulatuen vaihto on periaatteessa helppo työ. Tuki on kiinni teräskehyksessä yhdellä pultilla ja mutterilla. Keulatuen vaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa mitat huolella etukäteen, jos ei halua ylimääräistä askartelua.

Keulatuen vaihto ei onnistunut ilman teräskehikon lievää vääntämistä, jonka voi huomata irvistävästä pultin kannasta.

Vinssin tarkistus

Pienemmissä trailereissa alkuperäisvinssinä käytetään yleensä yksinkertaisia perusvinssejä, joissa vinssin pyörimissuunta vaihdetaan säätämällä jousikuormitettua kynttä. Talven jäljiltä vivun liike takeltelee eikä tilanne, jossa kynsi ei osu rullan hammastuksiin lainkaan ole harvinainen.

Sellaisessa tilanteessa käden lipeäminen vinssin kammelta saa veneen helposti rullaamaan vapaasti. Silloin vinhasti pyörivästä vinssin kammesta ei kannata yrittää ottaa kiinni, koska lopputulos voi olla kivulias ja ruma.

Keväällä kannattaa voidella kytkimen akseli ja sen lisäksi tarkistaa myös kynttä hampaisiin painavan jousen kunto. Jouset ovat yllättävän herkkiä ruostumaan. Päällisin puolin hyväkuntoisessa vinssissä voi jousi olla jo umpiruosteessa.

Rispaantunut liina ja ruostunut vinssin kynnen jousi tietävät lisätöitä kevätkunnostukseen.

Joihinkin vinssimalleihin on ollut saatavilla varajousia. Jos vinssin joutuu vaihtamaan, niin ainakin isommille veneille tarkoitetussa veneessä kannattaa suunnata katse kitkavinsseihin, joissa kampi ei pyöri rummun mukana venettä laskettaessa. Näissä vinsseissä käden lipeäminen kammelta pysäyttää vinssin pyörimisen automaattisesti.

Toinen vinssin tarkastuskohde on liina tai vaijeri. Vaijereissa katkenneet säikeet ovat hyvä merkki huoltotarpeesta. Vaikka vaijerissa ei olisikaan katkennut säikeitä niin paljon, että sen lujuus olisi oleellisesti heikentynyt, niin ainakin käyttömukavuus on jo huonontunut. Ilman käsineitä tällaista vaijeria ei kannata käsitellä.

Kangasliinojen kudoksen rikkoutuminen on selvä merkki vaihtotarpeesta. Toinen seurattava asia on liinan päässä olevan ompeleen kunto. Jos langanpätkiä hapsottaa ympäriinsä, on ompele nähnyt jo parhaat päivänsä.

 

Lue myös nämä

X