Tilaa
Jutut

Venexpo 2019: Pieni syyskattaus Turussa

Viidettä kertaa järjestetty Venexpo on maamme ainoa syksyinen messutapahtuma. Esillä oli tällä kertaa reilut 60 venettä, ja mukaan mahtui tuttuun tapaan sekä uusia että käytettyjä ehdokkaita.

12.11.2019

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Venexpo järjestettiin parin viime vuoden malliin ilmaistapahtumana, ja linja on varmasti oikea. Syksyisten messujen yleisenä haasteena on houkutella riittävästi näytteilleasettajia että kävijöitä. Esimerkiksi Ruotsissa ei ole enää vuosiin järjestetty merkittäviä messuja muulloin kuin keväällä.

Tarjonta jäi Turussa varsin vaatimattomaksi, niin harvat valmistajat ja maahantuojat nelipäiväisille messuille osallistuivat. Uudet ja käytetyt veneet mahtuivat väljästi kahteen halliin. Jotain uutta ja raikasta Venexpo tapahtumana ehdottomasti kaipaisi. Järjestäjien puheista saattoi päätellä, että ehkäpä ensi syksynä on uusien tuulien aika.

Pieni askel otettiin jo tänä vuonna, kun yleisö pääsi seuraamaan ohjelmia muun muassa ajankohtaiseen syyshuoltoteemaan ja telakointiin liittyen.

Merellisiin messutunnelmiin päästään Turussa seuraavan kerran ensi vuoden maaliskuun lopulla, Mökki & Meri -messuilla. Lisätietoa tästä ja muista messukeskuksen tapahtumista löytyy järjestäjien nettisivuilta, turunmessukeskus.fi.

Sea Ray kokomustissa

Messujen katseenkääntäjä oli Sea Rayn erikoisvärinen, sekä rungoltaan että kanneltaan musta bowrider. Hiekan väriset istuimet ja kansipinnoitteet täydentävät tyylin, joka erottuu avokeulaveneiden valkovoittoisesta massasta.

Esittelyvene oli varustettu muun muassa Bimini Top -aurinkokatoksella, keulan ja peräkannen lisäpatjoilla, avotilan jääkaapilla sekä Simradin monitoiminäytöllä. Varmasti siis riittävät ”herkut” päiväretkille.

Sea Ray 21 SPOE:n pituus on 6,55 metriä, leveys 2,54 metriä ja paino reilut 1 500 kiloa. Pakettitarjous oli Mercuryn uusinta V6-tekniikkaa edustavan, 225-hevosvoimaisen perämoottorin kanssa 64 900 euroa.

Lisätiedot:  www.marinepalvelu.fi

Keltarunkoinen Särki erottuu

Pieni venevalmistaja toteuttaa asiakkaidensa toiveita vaikkapa veneen värin suhteen. Hyvä esimerkki on keltarunkoisena tilattu Särki 480 TC, joka erottui messuhallissa ja erottuu varmasti myös laitureilla ja vesillä.

Valmistaja kertoi, että värillisen rungon hinta on kohtuullinen, vain satasen luokkaa. Halutessaan myös veneen kannen saa ”omalla värillä”.

Lisätietoja: sarki.fi

Särki 480 TC maksaa 50-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna pyöreästi 16 000 euroa.

Järeä yhteysvene Ruotsista

Ruotsalaiset Arronetit vakuuttavat jämäkkyydellään. Kaikesta huokuu, että nämä alumiiniveneet on tehty kestämään arkailematonta käyttöä.

Leveällä keskipulpetilla varustettu 23 5 SP -malli on vaihtoehto vaativaan yhteyskäyttöön. Keulassa on hulppeasti turkkitilaa monenlaisille rahtikeikoille. Kuskin ja apukuskin penkki on tukevan tuntuinen, ja samaa voi sanoa vakiovarustukseen kuuluvasta varustekaaresta, johon saa asennettua esimerkiksi valonheittimiä.

Esittelyvene oli varustettu suurimmalla sallitulla, 250 hevosvoiman Suzukilla, jonka kanssa pakettihinnaksi ilmoitetaan 62 580 euroa.

Lisätiedot: www.astrum.fi, www.arronet.se

Reilut seitsenmetristä 23-mallia tehdään myös hytillisenä sekä tuplapulpettiversiona.

Turkulaista venemoottorihistoriaa

Aurajoen rannalla sijainnut Ab Adrée & Rosenvist Oy oli veneveistämö ja konepaja, joka aloitti venemoottorien valmistamisen vuonna 1912.  Messuilla oli esillä Andros L 40 -bensiinimoottori, joka alkuperäismainoksen mukaan esiteltiin ”purjehduskauden 1923 uutuutena”. Nelisylinterinen, 11-hevosvoimainen moottori suunniteltiin pieniin veneisiin, ja painoa sillä on mainitun mainoksen mukaan 158 kiloa.

Kuvateksti: Andros-moottorissa on nostalginen käynnistyskampi sekä vaihdetanko.

Andros-moottorissa on nostalginen käynnistyskampi sekä vaihdetanko.

Lumella, jäällä ja vedessä

Messuilla nähtiin myös kulkupelejä, joiden kausi ei pääty jäiden tuloon. Airboat 350 on pieni hydrokopteri, joka on varustettu 18,5 hevosvoiman nelitahtimoottorilla ja komposiittipotkurilla. Pohja on hyvän liukupinnan ja kulutuksenkeston antavaa polyeteeniä.

Kantavuudeksi ilmoitetaan 2-4 henkeä ajoalustasta riippuen. Huippunopeus jäällä ja lumella on olosuhteista riippuen 60–80 km/h. Valmistaja kertoo, että kulutus on 30–50 km/h:n matkavauhdilla noin 3-4 litraa tunnissa.

Mallistossa on valinnanvaraa kaksipaikkaisesta Airboat 249:stä isoon kymmenpaikkaiseen hyttimalliin asti. Airboat 350:n hinnaksi ilmoitetaan 11 000 euroa + alv.

Lisätietoja: www.amfibio.fi

Airboatin kaikki osat tulevat Venäjältä, mutta hydrokopterit kootaan Suomen länsirannikolla Luvialla.

 

Lue myös nämä

X