Tilaa
Jutut

Volvo Penta Hybridi esiteltiin Göteborgissa

Matkalla fossiilivapaaseen veneilyyn tarvitaan välietappeja.

11.07.2023

Tekstijouko saarinen

Halua veneilyn sähköistymiseen on havaittavissa enemmän kuin todellisia ratkaisuja. Vähäisimpänä ongelmana ei lainkaan ole matkaveneilyn ja saariston harvan lataus­infran yhdistäminen.

Volvo Penta esitteli kesäkuun alussa medialle näkemyksensä hybridiveneilystä. Toisin kuin useimmat viimeaikojen sähköveneet, nyt ei olla teemalla ”kevyttä, pientä ja hitaasti” liikkeellä. Beneteau Groupin kanssa yhteistyössä tuotettu prototyyppivene on malliltaan NC 37.

Vajaa kaksitoistametrinen liukuvarunkoinen ei ehkä ole se ensimmäinen mitä sähköveneilystä tulee mieleen. Nyt kyseessä onkin puhdas hybridi. Kaksi D4 320 -moottoria ovat saaneet vetolaitteen ja moottorin väliin 60-kilowattiset sähkömoottorit. Menoa riittää puhtaalla sähköllä kolmen tunnin ajaksi, jolloin viiden solmun nopeudella saavutetaan 15 merimailin toimintamatka. Kahvoja eteen työnnettäessä kytkeytyvät D4-moottorit kymmenen solmun nopeudessa vaivihkaa mukaan.

Painoa, tekniikkaa ja hintaa hybridiveneily tuo huomattavasti perusversioon lisää. Toisaalta pelkällä sähköllä uppoumavauhdilla veneily tai satamissa manöveeraus toimivat hienosti. Sähkön suhteen omavarainen vene voidaan myös tunnissa ladata dieselin voimalla, tai käyttää runsasta sähkön tuotantoa muihin veneen tarpeisiin tehden apukoneesta tarpeettoman.

Kippari oli Göteborgin Krossholmenissa Pentan testikeskuksessa mukana tutustumassa veneeseen. Samalla reissulla pääsimme myös testaamaan uutta joystick driving -versiota, jonka myötä koko veneen operointi sujuu niin halutessa joystickin avulla.

Lisää hybridistä ja Volvo Pentan uutuuksista elokuun Kipparissa 8/23, joka ilmestyy 16.8.2023

Volvo Penta NC37

Lue myös nämä

X