Jutut

Volvo Penta uudistaa suosikkimoottorinsa

Volvo Penta on julkaissut melkoisen määrän uudistuksia suosituimpiin venemoottoreihinsa, D6 ja D4.

06.06.2019

TekstiAri Inkinen

KuvatValmistaja

Sekä D6 että D4 -malliston yläpäähän on tullut uusia teholuokkia. D6:n tehokkain versio on tätä nykyä 480-hevosvoimainen. Perävetolaitteella ei päästä aivan samoihin teholukemiin, sillä teho on noussut uuden DPI-vetolaitteen myötä 440 hevosvoimaan. Nelisylinterisen D4-mallisarjan uutuus on 320-hevosvoimainen niin ikään DPI-vetolaitteella. Kummassakin moottorissa tehonlisäys on tehty nostamalla maksimikierrosluku 3 700:aan.

Erittäin merkittävä muutos aiempiin on uusi vaihteisto. Aiemminhan Volvo Pentoissa on käytetty mekaanista vaihdetta, joka monesti on toiminut hieman kulmikkaasti ja kolkahdellen. Nyt moottoreissa on siirrytty hydrauliseen vaihteen siirtoon, ja ainakin koeajoissa se toimi ilman minkäänlaista kolinaa ja nykinää.

 

Moottoreissa on myös ns. hitaan ajon asetus. Kaukohallintalaitteesta vene saadaan kulkemaan reilun kahden solmun tyhjäkäyntinopeudella, mikä helpottaa esimerkiksi satamassa liikkumista. Aiemmin tyhjäkäyntinopeus on ollut neljän solmun tuntumassa.

Kuluttajan kannalta merkittävä muutos on myös yksittäisten huoltokohteiden huoltovälin pidentyminen ja varaosien hinnan laskeminen. Se tulee alentamaan moottorin ylläpitokustannuksia parhaimmillaan useita kymmeniä prosentteja.

Uusia moottoreita toimitetaan tulevan mallivuoden veneisiin syksystä alkaen.

 

Lue myös nämä

X