Tilaa
Jutut

Vuoden meripelastajaksi pelastusalus ABSOn miehistö Turusta – Auttoivat Airiston veneturmassa loukkaantuneita

17.03.2020

TekstiSatu Björn

KuvatMiska Kivioja

Airiston merialueella Turun edustalla tapahtui lauantaina 3. elokuuta iltapäivällä onnettomuus, jossa noin 15-metrinen moottorivene ja 8-metrinen moottoripurjehtija törmäsivät toisiinsa. Onnettomuusveneissä oli yhteensä kahdeksan henkilöä; moottoriveneessä kaksi aikuista ja moottoripurjehtijassa neljä aikuista ja kaksi lasta.

Törmäyksessä moottoripurjehtijan kylki, kansirakenteet ja masto kärsivät merkittäviä vaurioita. Moottoriveneen pohjaan tuli lieviä vaurioita. Onnettomuuden seurauksena toinen moottoripurjehtijassa olleista miehistä menehtyi tapahtumapaikalla ja toinen myöhemmin sairaalassa. Kaksi naista ja kaksi lasta saivat lieviä vammoja. Kaikki loukkaantuneet olivat moottoripurjehtijassa.

Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle saapui meripelastushelikopteri ja sieltä laskettiin onnettomuusveneeseen pintapelastaja ja ensihoitaja. Hetkeä myöhemmin Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusalus ABSO kiinnittyi moottoriveneen kylkeen. ABSOn miehistöön kuuluvat ensihoitaja ja ensiauttajat suorittivat hoitotoimenpiteitä yhdessä helikopterimiehistön kanssa.

Airiston Matkailukeskuksen rantaan perustettuun evakuointikeskukseen ABSO toi onnettomuudessa annetun ensiavun jälkeen lievemmin loukkaantuneet ja muut haveriveneissä olleet.

– ABSOn vapaaehtoismiehistön toiminta oli vakavassa onnettomuustilanteessa ammattitaitoista, tehokasta ja hyvin organisoitua, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Jokainen miehistönjäsen tiesi ja osasi tehtävänsä, vaikka joutui työskentelemään kovan paineen alla.

Kaudella 2019 ABSO oli 107 pelastus- ja avustustehtävällä Meripelastusseuran eniten tehtäviä suorittanut yksikkö.

Meripelastusseura on jo vuodesta 1992 lähtien palkinnut vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä.

Tähystäminen elintärkeää

Onnettomuuden tutkinta on vielä kesken, mutta poliisin julkisuuteen antamien tietojen mukaan kummastakaan Airiston onnettomuusveneestä ei havaittu toista ennen kuin yhteentörmäyksen estäminen oli jo liian myöhäistä. Selvää syytä tähän ei ole voitu osoittaa.

– Tähystäminen kuuluu turvallisen vesillä liikkumisen perusteisiin, muistuttaa Jori Nordström. – Kesäkuun alussa voimaan tuleva uudistettu vesiliikennelaki täsmentää myös huviveneen päällikön velvollisuuksia, joista yksi on tähystyksen organisoiminen. Tekniset navigointilaitteet eivät koskaan korvaa näkö- ja kuuloaistilla suoritettavaa tähystämistä.

Lue myös nämä

X