Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

XO 240 RS – Hiotusti karski

Ruotsalaiset tekevät alumiinirunkoiset veneensä karskisti työkäyttöön, vahvasti ja koreilematta. Suomalaiset puolestaan yrittävät käännyttää muoviveneillä liikkuvia perheellisiä alumiinin puolelle.

13.09.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

XO täydentää tyylillä ja itsevarmuudella pohjoismaisia alumiinivenemarkkinoita. Niin sanotusti puhtaalta pöydältä aloitetun XO Boats Oy:n taustalla on vakavarainen joukko sijoittajia, joiden mielestä Suomen alumiinivenemarkkinoilta puuttui riittävällä rohkeudella ja anteeksipyytelemättömällä tyylillä toteutettu tuotesarja, joka peittoaisi myös muilla ominaisuuksillaan kilpailijansa.

Wallyn käynnistämän trendin inspiroimana on XO:kin saanut osan linjoistaan. XO-projektin isä ja puuhamies on Sakari Mattila, joka ei Aquadorin ja Paragonin jälkeen sen suurempia esittelyjä kaipaa. Varsinaisesta teknisestä suunnittelutyöstä on vastannut Jarkko Jämsen, joka tuli tunnetuksi mm. presidenttimme uudesta moottoriveneestä.

Tyyliniekkojen ohjeiden mukaan tulisi korostaa niitä piirteitä, joita ei voi peitellä. Niinpä alumiinilevyistäkin saadaan tyylikkäitä veneitä kun toimitaan materiaalin ehdoilla. Kulmikas nykymuoti antaa oivan mahdollisuuden soveltaa alumiinia veneiden valmistuksessa. XO:n runko on alumiinia ja sisämoduuli on lujitemuovia.

Koeajettu 240 on tällä hetkellä malliston toiseksi suurin vene, josta on olemassa kolme eri variaatiota. Muut versiot ovat hytillinen ja keskipulpettimalli. Valittavana ovat sekä perä- että sisäperämoottori.

Villitys, jonka mukaan veneen keulan tulee olla muodoiltaan olematon ja kaiken lisäksi kapea ja matala aiheuttaa merimiehissä ymmärrettävästi epäluuloja. Keulan kun tulisi toimia riittävänä aaltojen taltuttajana ja omata riittävästi nostetta, jotta se ei sukeltaisi aaltoon. Ja mitä syvemmälle keula aaltoon vajoaa, sitä enemmän tulisi nosteen myös lisääntyä.

Miten siis 17-metriseen umpikantisen veneeseen soveltuva keulan muoto soveltuu alle puolet pienempään avokeulaiseen nopeaan veneeseen, jolla aiotaan kouluttaa merta?

XO:n salainen ase on sen pituus. Se on poikkeuksellisen suuri veneen muihin mittoihin nähden.

Juuri mittasuhteet tekevät myös XO:sta mielenkiintoisen. Sen kokonaispituus on 7,52 metriä, mutta ennen kuin sitä verrataan muihin ”samankokoisiin” veneisiin on syytä huomata muut olennaiset numerot. Leveyttä on 2,28 metriä ja painoa ilman moottoria 1 150 kiloa. Vesilinjan pituus on kuitenkin vain 5,7 metriä, joten XO:ta olisikin oikeudenmukaisempaa verrata liki metriä lyhyempiin luomuksiin.

XO:n koeajo tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisenä päivänä vallitsi tyyni sää, jolloin mittaukset tehtiin ja päästiin kokeilemaan ominaisuuksia ja toimivuutta. Toinen koeajoetappi ajoitettiin päivään, jolloin kohtalainen merituuli oli nostanut Helsingin edustalle 0,7 metrin vallitsevan aallonkorkeuden. Korkeimmat yksittäiset aallot olivat tuolloin hieman toista metriä.

Lue testin tulokset Kipparista 8/2010

Tekniset tiedot

XO 240 RS

Pituus 7,52 m
Leveys 2,28 m
Paino 1 150 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali merialumiini
Henkilöluku 8
Moottorisuositus 150-350 hv
Koeajomoottori Yanmar 260 hv, diesel
Vakiovarusteet mm. sähköinen ja käsikäyttöinen pilssipumppu, trimmitasot, hydraulinen ohjaus, nahkainen ohjauspyörä (säädettävä), tuulilasinpyyhin, kompassi, istuimien suojahuput
Lisävarusteet mm. runkoväri, huurteenpoisto, lämmitin, takapenkin lisätyynyt, targakaari, kuomu, erilaiset navigointilaitteet, lipputanko
Polttoainesäiliö 230 litraa
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta 32 800 euroa ilman moottoria (perämoottoriversio), koeajomoottorilla 64 900 euroa
 Valmistaja XO Boats

 

Lue myös nämä

X